КОНФУЦІАНСТВО ТА/АБО КОМУНІЗМ: ПЕРСПЕКТИВИ ПОЛІТИЧНОГО РОЗВИТКУ КИТАЮ
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Анотація
У статті розглядаються перспективи проведення політичних і соціальних реформ у Китаї, а також можливість зміни політичної системи країни. Відзначено, що офіційна ідеологія значно розширила сферу культурного вибору за рахунок включення західної поп-культури і традиційної китайської культури, а сучасні теорії китайських ідеологів позбавлені чітких рис марксизму та, по суті, є соціал-демократичними. Проаналізовано погляди китайських лібералів, “нових лівих”, “нових конфуціанців” на політичне майбутнє КНР і доводиться, що нині відбувається заміщення марксистської ідеології новою моральною основою політичного панування у вигляді синтезу традиційних уявлень про владу і західних економічних моделей.
Як цитувати
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Китай, комунізм, конфуціанство, нові конфуціанці, нові ліві, політичний розвиток
Институт Конфуция // http://russian.chinese.cn/, 2013.
Angle S. Contemporary Confucian Political Philosophy. Polity, 2012.
Bell D. A Visit to a Confucian Academy // Dissent: A Quarterly of Politics and Culture, September 22, 2008. – http://www.dissentmagazine.org/online_articles/a-visit-to-a-confucian-ac.
Bell D. China’s New Confucianism: Politics and Everyday Life in a Changing Society. Princeton, 2008.
Confucius Institute: promoting language, culture and friendliness // Xinhua, 2 October 2006. – http://news.xinhuanet.com/english/2006-10/02/content_5521722.htm
Cui Zhiyuan. How to Comprehend Today’s China: An Interpretation of the “Comparatively Well-Off Society” // Contemporary Chinese Thought, 2006, vol. 37, № 4. https://doi.org/10.2753/CSP1097-1467370402
Eco U. Eternal Fascism: Fourteen Ways of Looking at a Blackshirt // New York Review of Books, 22 June 1995.
Farris R. Chinese Fascism’s Global Consequences // Truthout, 5 February 2012. – http://www.truth-out.org/news/item/6336:chinese-fascisms-global-conseque.
Jiang Qing. From Mind Confucianism to Political Confucianism // The Renaissance of Confucianism in Contemporary China. Philosophical Studies in Contemporary Culture, 2011, vol. 20. https://doi.org/10.1007/978-94-007-1542-4_2
Jiang Qing, Bell D. A Confucian Constitution for China // The New York Times. July 12, 2012. – http://www.nytimes.com/2012/07/11/opinion/a-confucian-constitution-in-ch.
Levenson J. R. Confucian China and its modern fate; a trilogy. Berkeley, 1968.
Mosher S. W. Confucius Institutes: Trojan Horses with Chinese Characteristics // Population Research Institute, 28 March 2012. – http://pop.org/content/confucius-institutes-trojan-horses-chinese-charac.
No Chinese in India, says government news // Domain-b, 8 Oct. 2009. – http://www.domain-b.com/economy/general/20091008_pratibha_patil.html
One China, many paths / Edited by Chaohua Wang. London, New York, 2003.
Paxton R. O. The Anatomy of Fascism. New York, 2004.
Shih Hsiu-chuan. FEATURE: Academics study role of Confucius Institutes // Taiwan News, Dec 10, 2012. – http://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2012/12/10/2003549802/1
Starr D. Chinese Language Education in Europe: the Confucius Institutes // European Journal of Education, 2009, vol. 44, Issue 1. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2008.01371.x
Ying Zhu. The Confucian Tradition and Chinese Television Today // The New York Times, 2006. – http://www.nytimes.com/ref/college/coll-china-media-003.html
[Ван Хуей] 汪晖。[Розпалювання мертвого вогню: парадокс сучасності] 死火重溫。北京, 2000.
[Ван Хуей] 汪晖。[Зростання сучасної китайської думки] 現代中國思想的興起。北京, 2004–2009.
[Ван Хуей] 汪晖。[Деполітизована політика] 去政治化的政治。北京, 2008.
[Ван Хуей] 汪晖。[Нові думки: інтерв’ю з Ван Хуеєм] 别求新声:汪晖访谈录。北京, 2009.
[Ван Хуей] 汪晖。[З азіатської перспективи: розповіді з історії Китаю] 亞洲視野:中國歷史的敘述。2010.
[Цзя Цін] 蒋庆。[Політичне конфуціанство] 政治儒学。香港, 2003.
REFERENCES
Institut Konfutsiya (2013), available at: http://russian.china.org.cn (accessed January 12, 2013). (In Russian).
Angle S. (2012), Contemporary Confucian Political Philosophy, Cambridge, U.K., Malden, Mass, Polity.
Bell D. (2008a), “A Visit to a Confucian Academy”, in Dissent: A Quarterly of Politics and Culture, available at: www.dissentmagazine.org/online_articles/a-visit-to-a-confucian-academy (accessed December 17, 2012).
Bell D. (2008b), China’s New Confucianism: Politics and Everyday Life in a Changing Society, Princeton University Press, Princeton, N. J.
“Confucius Institute: promoting language, culture and friendliness” (2006), Xinhua, available at: http://news.xinhuanet.com/english/2006-10/02/content_5521722.htm (accessed October 21, 2012).
Cui Zhiyuan (2006), “How to Comprehend Today's China: An Interpretation of the ‘Comparatively Well-Off Society’ ”, Contemporary Chinese Thought, Vol. 37, No. 4, pp. 41–47. https://doi.org/10.2753/CSP1097-1467370402
Eco U. (1995), “Eternal Fascism: Fourteen Ways of Looking at a Blackshirt”, New York Review of Books, 22 June, pp. 12–15.
Farris R. (2012), “Chinese Fascism’s Global Consequences”, Truthout, 5 February, available at: www.truth-out.org/news/item/6336:chinese-fascisms-global-consequences (accessed October 17, 2012).
Jiang Qing (2011), “From Mind Confucianism to Political Confucianism”, in Fan Ruiping (ed.), The Renaissance of Confucianism in Contemporary China, Springer, Dordrecht, New York, pp. 17–32. https://doi.org/10.1007/978-94-007-1542-4_2
Jiang Qing and Bell D. (2012), “A Confucian Constitution for China”, The New York Times, available at: www.nytimes.com/2012/07/11/opinion/a-confucian-constitution-in-china.html?_r=0 (accessed September 23, 2012).
Levenson J. R. (1968), Confucian China and its modern fate; a trilogy, University of California Press, Berkeley.
Mosher S. W. (2012), “Confucius Institutes: Trojan Horses with Chinese Characteristics”, in Population Research Institute, available at: http://pop.org/content/confucius-institutes-trojan-horses-chinese-characteristics (accessed September 21, 2012).
“No Chinese in India, says government news” (2009), in Domain-b, available at: www.domain-b.com/economy/general/20091008_pratibha_patil.html (accessed November 14, 2012).
One China, many paths (2003), Wang Chaohua (ed.), Verso, London and New York.
Paxton R. O. (2004), The Anatomy of Fascism, Alfred A. Knopf, New York.
Shih Hsiu-chuan (2012), “FEATURE: Academics study role of Confucius Institutes”, in Taiwan News, available at: www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2012/12/10/2003549802/1 (accessed September 29, 2012).
Starr D. (2009), “Chinese Language Education in Europe: the Confucius Institutes”, European Journal of Education, Vol. 44, No. 1, pp. 65–82. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2008.01371.x
Ying Zhu (2006), “The Confucian Tradition and Chinese Television Today”, The New York Times, available at: www.nytimes.com/ref/college/coll-china-media-003.html (accessed September 19, 2012).
Wang Hui (2000), Si huo chong wen, Renmin wenxue chuban she, Beijing. (In Chinese).
Wang Hui (2004–2009), Xiandai zhongguo sixiang de xingqi, Sanlian shudian, Beijing. (In Chinese).
Wang Hui (2008), Qu zhengzhi hua de zhengzhi, Sanlian shudian, Beijing. (In Chinese).
Wang Hui (2009), Bie qiu xin sheng: Wang hui fangtan lu, Beijing daxue chubanshe, Beijing. (In Chinese).
Wang Hui (2010), Yazhou shiye, Niujin daxue chubanshe, Xianggang. (In Chinese).
Jiang Qing (2003), Zhengzhi ruxue, Xianggang. (In Chinese).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.