ІНДУЇСТСЬКО-БУДДІЙСЬКИЙ СИНКРЕТИЗМ У СЕРЕДНЬОВІЧНОМУ І РАННЬОМОДЕРНОМУ НЕПАЛІ (СТЕЛА СЕРЕДИНИ XVIII СТ. ПРО ВІДНОВЛЕННЯ СТУПИ СВАЯМБХУНАТХ)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  Д. Є. Марков

Анотація

Стаття присвячується питанню синкретизму в Непалі, країні, де індуїзм і буддизм взаємодіяли протягом століть. Аналізуються стратегії пристосування і взаємодії обох традицій, особливо в умовах проіндуськи зорієнтованих династій Непалу. Зосереджуючись на історії непальської сангхи, автор досліджує, як саме буддійська громада мала підлаштовуватися під політичну обстановку у формально індуському королівстві, де при дворі королів домінували саме індуські культи. Проаналізовано також, яким чином буддизм та індуїзм у прихованій м’якій конкуренції мали приймати елементи обох релігій до своїх практик, як боролися за вплив на двір королів, адаптувалися до змін соціальних та політичних. Так, буддисти мали провести певні реформи, в т. ч. вдатися до нових стратегій захисту сангхи, створити та переосмислити традиційні буддійські тексти по-новому. Чудовою ілюстрацією до цих процесів є досліджувана у статті стела з монастиря Сваямбхунатх, присвячена відновленню ступи в 1750-х роках.

Як цитувати

Марков, Д. Є. (2022). ІНДУЇСТСЬКО-БУДДІЙСЬКИЙ СИНКРЕТИЗМ У СЕРЕДНЬОВІЧНОМУ І РАННЬОМОДЕРНОМУ НЕПАЛІ (СТЕЛА СЕРЕДИНИ XVIII СТ. ПРО ВІДНОВЛЕННЯ СТУПИ СВАЯМБХУНАТХ). Східний світ, (4), 74-83. https://doi.org/10.15407/orientw2016.04.074
Переглядів статті: 47 | Завантажень PDF: 6

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

Індуїстсько-буддійський, Непал, Ступа Сваямбхунатх

Посилання

Иванов Б. А. Культ Кумари в Непале // Культура Непала: традиции и современность. Санкт-Петербург, 2000.

Bajracharya B. R. Bahadur Shah. The Regent of Nepal (1785–1794 AD). New Delhi, 1992. Bangdel Dina. Pilgrimage traditions of Nepal // Pilgrimage and Faith: Buddhism, Christianity and Islam. Chicago, 2010.

Baral Leelanatheshwar Sharma. Life and Writings of Prithvinarayan Shah. Unpublished PhD dissertation. University of London, 1964.

Burghart Richard. The Formation of the Concept of Nation-State in Nepal // The Journal of Asian Studies. Vol. 44, № 1. 1984.

Burghart R. Gifts to the Gods: Power, Property and Ceremonial in Nepal // Rituals of Royalty: Power and Ceremonial in Traditional Societies / David Cannadine, Simon Price (eds.). Cambridge University Press, 1987.

Bühnemann Gudrun. Śiva and Avalokiteśvara: On the iconography and date of the Golden Window and Golden Door of Patan’s Royal Palace // Bulletin of the School of Oriental and African Studies. Vol. 75, Issue 02. 2012.

Dowman K. and Bubriski K. Power-places of Kathmandu: Hindu and Buddhist Holy Sites in the Sacred Valley of Nepal. London, 1995.

Gellner David N. A Sketch of the History of Lalitpur (Patan) with Special Reference to Buddhism // Centre for Nepal and Asian Studies Journal. Vol. 23, № 1. 1996.

Gellner David N. The Anthropology of Buddhism and Hinduism: Weberian Themes. New Delhi, 2012.

Hamilton F. B. An Account of the Kingdom of Nepal. Edinburgh, 1819.

Kirkpatrick W. An Account of the Kingdom of Nepaul. London, 1811.

Kolver B. Re-Building a Stupa. Architectural Drawings of the Svayambhu. Bonn, 1996.

Landon P. Nepal. V. 2. London, 1928.

Le Bon Gustav. Voyage au Népal. Paris, 1886.

Levy Robert I. Mesocosm: the organization of a Hindu Newar city in Nepal. Berkeley, 1990.

Lewis Todd. Buddhist Merchants in Kathmandu: The Asan Twah Market and Uray Social Organization // Contested Hierarchies. Oxford, 1995.

Lewis Todd. Popular Buddhist Texts from Nepal: Narratives and Rituals of Newar Buddhism. New York, 2000.

Lienhard Siegfried. Problèmes du syncrétisme religieux au Népal // Bulletin de l’Ecole française d’Extrême-Orient. Vol. 65, № 1. 1978.

Petech Luciano. Mediaeval History of Nepal (ca. 750–1480). Rome, 1958.

Prithvi Narayan Shah. Dibya Upadesh // Baral Leelanatheshwar Sharma. Life and Writings of Prithvinarayan Shah. Unpublished PhD dissertation. University of London, 1964.

Regmi M. C. Landownership in Nepal. Berkeley and Los Angeles, California, 1976.

Rose L. E. Nepal: strategy for survival. Berkeley, 1971.

Rospatt A. von. On the Conception of the Stūpa in Vajrayāna Buddhism: The Example of the Svayambhucaitya of Kathmandu // Journal of the Nepal Research Centre. Vol. 11. 1999.

Rospatt A. von. The Sacred Origins of the Svayambhūcaitya and the Nepal Valley: Foreign Speculation and Local Myth // Journal of the Nepal Research Centre. Vol. 13. 2009.

Shakya Min Bahadur. Svayambhu Purana: A source of Nepalese Buddhist tradition and practice. 2009. – https://ru.scribd.com/doc/19827016/Svayambhu-Purana

Shrestha Bal Gopal. The Sacred Town of Sankhu: The Anthropology of Newar Ritual, Religion and Society in Nepal. Cambridge Scholars Publishing, 2012.

Slusser Mary Shepherd. Nepal Mandala: A Cultural History of the Kathmandu Valley. Vol. I. Princeton University Press, New Jersey, 1982.

Stiller L. F. The rise of the House of Gorkha: a study in the unification of Nepal 1768–1816. Kathmandu, 1995.

Toffin Gérard. Royal images and ceremonies of Power in Nepal (17th – 21st centuries) // Rivista di studi sudasiatici. Vol. 3. 2008.

Tuladhar-Douglas Will. Remaking Buddhism for Medieval Nepal: The Fifteenth-century Reformation of Newar Buddhism. New York, 2006.

REFERENCES

Ivanov B. A. (2000), “Kul’t Kumari v Nepale”, in Kul’tura Nepala: traditsii i sovremennost’, Saint Petersburg. (In Russian).

Bajracharya B. R. (1992), Bahadur Shah. The Regent of Nepal (1785–1794 AD), New Delhi.

Bangdel Dina (2010), “Pilgrimage traditions of Nepal”, in Pilgrimage and Faith: Buddhism, Christianity and Islam, Chicago.

Baral Leelanatheshwar Sharma (1964), Life and Writings of Prithvinarayan Shah, Unpublished PhD dissertation, University of London.

Burghart Richard (1984), “The Formation of the Concept of Nation-State in Nepal”, The Journal of Asian Studies, Vol. 44, No. 1.

Burghart R. (1987), “Gifts to the Gods: Power, Property and Ceremonial in Nepal”, in David Cannadine, Simon Price (Eds.), Rituals of Royalty: Power and Ceremonial in Traditional Societies, Cambridge University Press.

Bühnemann Gudrun (2012), “Śiva and Avalokiteśvara: On the iconography and date of the Golden Window and Golden Door of Patan’s Royal Palace”, Bulletin of the School of Oriental and African Studies, Vol. 75, Issue 02.

Dowman K. and Bubriski K. (1995), Power-places of Kathmandu: Hindu and Buddhist Holy Sites in the Sacred Valley of Nepal, London.

Gellner David N. (1996), “A Sketch of the History of Lalitpur (Patan) with Special Reference to Buddhism”, Centre for Nepal and Asian Studies Journal, Vol. 23, No. 1.

Gellner David N. (2012), The Anthropology of Buddhism and Hinduism: Weberian Themes, New Delhi.

Hamilton F. B. (1819), An Account of the Kingdom of Nepal, Edinburgh.

Kirkpatrick W. 1811), An Account of the Kingdom of Nepaul, London.

Kolver B. (1996), Re-Building a Stupa. Architectural Drawings of the Svayambhu, Bonn.

Landon P. (1928), Nepal, V. 2, London.

Le Bon Gustav (1886), Voyage au Népal, Paris.

Levy Robert I. (1990), Mesocosm: the organization of a Hindu Newar city in Nepal, Berkeley.

Lewis Todd (1995), “Buddhist Merchants in Kathmandu: The Asan Twah Market and Uray Social Organization”, in Contested Hierarchies, Oxford.

Lewis Todd (2000), Popular Buddhist Texts from Nepal: Narratives and Rituals of Newar Buddhism, New York.

Lienhard Siegfried (1978), “Problèmes du syncrétisme religieux au Népal”, Bulletin de l’Ecole française d’Extrême-Orient, Vol. 65, No. 1.

Petech Luciano (1958), Mediaeval History of Nepal (ca. 750–1480), Rome.

Prithvi Narayan Shah (1964), “Dibya Upadesh”, Baral Leelanatheshwar Sharma. Life and Writings of Prithvinarayan Shah, Unpublished PhD dissertation, University of London.

Regmi M. C. (1976), Landownership in Nepal, Berkeley and Los Angeles, California.

Rose L. E. (1971), Nepal: strategy for survival, Berkeley.

Rospatt A. von. (1999), “On the Conception of the Stūpa in Vajrayāna Buddhism: The Example of the Svayambhucaitya of Kathmandu”, Journal of the Nepal Research Centre, Vol. 11.

Rospatt A. von. (2009), “The Sacred Origins of the Svayambhūcaitya and the Nepal Valley: Foreign Speculation and Local Myth”, Journal of the Nepal Research Centre, Vol. 13.

Shakya Min Bahadur (2009), Svayambhu Purana: A source of Nepalese Buddhist tradition and practice, available at: https://ru.scribd.com/doc/19827016/Svayambhu-Purana

Shrestha Bal Gopal (2012), The Sacred Town of Sankhu: The Anthropology of Newar Ritual, Religion and Society in Nepal, Cambridge Scholars Publishing.

Slusser Mary Shepherd (1982), Nepal Mandala: A Cultural History of the Kathmandu Valley, Vol. I, Princeton University Press, New Jersey.

Stiller L. F. (1995), The rise of the House of Gorkha: a study in the unification of Nepal 1768–1816, Kathmandu.

Toffin Gérard (2008), Royal images and ceremonies of Power in Nepal (17th – 21st centuries)”, Rivista di studi sudasiatici, Vol. 3.

Tuladhar-Douglas Will (2006), Remaking Buddhism for Medieval Nepal: The Fifteenth-century Reformation of Newar Buddhism, New York.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>