БУДДІЙСЬКІ КОРОЛІВСЬКІ ФЕСТИВАЛІ В ДОМОДЕРНОМУ НЕПАЛІ: СОЦІАЛЬНО-ПОЛІТИЧНИЙ СИМВОЛІЗМ І РЕЛІГІЙНА ІДЕНТИЧНІСТЬ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  Д. Є. Марков

Анотація

Стаття присвячена соціальній і політичній символіці буддійських королівських фестивалів у традиційному Непалі та ідеям, що вони несли. У процесі дослідження аналізується історія уявлень про себе різних соціальних груп у домодерному Непалі, а також низка аспектів державної ідеології. Підкреслюється, що на соціорелігійну ситуацію в домодерному та частково ранньомодерному Непалі впливали явища дуалізму у питаннях підґрунтя державної ідеології, що, ймовірно, випливало з співіснування двох великих традицій (буддизму та індуїзму). Так, король для підданих – це одночасно і ідеальний індуський монарх раджадхіраджа і буддійський вселенський володар чакравартін. Як індуїзм, так і буддизм “пропонували” свої варіанти ідеологічного обґрунтування монаршої влади, що часто перепліталися. Автор спирається, зокрема, на теорію М. Блока про “насильство, що рикошетить”, яка стає в пригоді при дослідженні “ритуальної граматики” соціально орієнтованого ритуалу. Дослідження соціально орієнтованих ритуалів та фестивалів у непальському контексті, як-от королівські буддійські фестивалі Сам’як Магадана, Карунамая (Авалокітешвара) ратхаджатра, допомагає деконструювати домодерні політичні та соціальні ідеї шляхом аналізу символізму цих фестивалів. Автор доходить висновку, що, окрім посилення королівської влади та ідеології, фестиваль такого типу був спрямований на ствердження релігійної ідентичності учасників і допомагав відновити ієрархію та постулював її промонархічну природу. Це була ще одна сила домодерної “національної” інтеграції через ритуали.

Як цитувати

Марков, Д. Є. (2020). БУДДІЙСЬКІ КОРОЛІВСЬКІ ФЕСТИВАЛІ В ДОМОДЕРНОМУ НЕПАЛІ: СОЦІАЛЬНО-ПОЛІТИЧНИЙ СИМВОЛІЗМ І РЕЛІГІЙНА ІДЕНТИЧНІСТЬ. Східний світ, (4 (109), 22-35. https://doi.org/10.15407/orientw2020.04.022
Переглядів статті: 152 | Завантажень PDF: 62

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

ідеологія, королівські фестивалі, монархія, Непал, сангха, соціальна і релігійна ідентичність

Посилання

Бахтин М. М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса. Москва, 1990.

Бонгард-Левин Г. М. Индия эпохи Маурьев. Москва, 1973.

Лелюхин Д. Н. Масштабы, границы и окраины древнеиндийских царств (по данным “Артхашастры” Каутильи и эпиграфики) // Под небом Южной Азии. Территория и принадлежность: геополитическое конструирование и субъектность восприятия обитаемых пространств. Москва, 2016.

Стрелкова А. Ю. Буддизм: філософія порожнечі. Київ, 2015.

Щербатской Ф. И. Избранные труды по буддизму. Москва, 1988.

Anderson M. M. The Festivals of Nepal. London, 1971.

Bangdel Dina. Pilgrimage traditions of Nepal // Pilgrimage and Faith: Buddhism, Christianity and Islam. Chicago, 2010.

Bloch M. From Blessing to Violence: History and Ideology in the Circumcision Ritual of the Merina of Madagascar. Cambridge, 1986. https://doi.org/10.1017/CBO9780511621673

Bloch M. Prey into Hunter: The Politics of Religious Experience. Cambridge, 1992. https://doi.org/10.1017/CBO9780511621581

Burden Joel Francis. Rituals of Royalty: Prescription, Politics and Practice in English Coronation and Royal Funeral Rituals c. 1327 to c. 1485. PhD Dissertation, University of York, 1999.

Burghart Richard. The Formation of the Concept of Nation-State in Nepal // The Journal of Asian Studies. Vol. 44, No. 1. 1984. https://doi.org/10.2307/2056748

Burghart R. Gifts to the Gods: Power, Property and Ceremonial in Nepal // Rituals of Royalty: Power and Ceremonial in Traditional Societies / David Cannadine, Simon Price (eds). Cambridge University Press, 1987.

Chaulagain Nawaraj. Kingship, ritual and power in Nepal. Florida International University, Miami, 2003.

Davidson Ronald M. Indian Esoteric Buddhism: A Social History of the Tantric Movement. New York, 2002.

History of Nepal (vamsavali) // Wright Daniel. History of Nepal. Cambridge, 1877.

Gellner David N. A Sketch of the History of Lalitpur (Patan) with special Reference to Buddhism // Centre for Nepal and Asian Studies Journal. Vol. 23, No. 1. 1996.

Gombrich R. F. Precept and Practice: Traditional Buddhism in the Rural Highlands of Ceylon. Oxford, 1971.

van den Hoek Bert. Gender and Caste in the Perfect Buddhist Gift the Samyak Mahadana in Kathmandu, Nepal // Contributions to Nepalese Studies. Vol. 23, No. 1. 1996.

van den Hoek Bert, Shrestha Balgopal. Guardians of the Royal Goddess: Daitya and Kumar as the Protectors of Taleju Bhavani of Kathmandu // Contributions to Nepalese Studies. Vol. 19, No. 2. 1992.

Khatry Prem K. Rain for the Drought: An Anthropological Inquiry into the Structure of a Buddhist Festival in Kathmandu // Contributions to Nepalese Studies / Institute of Nepal and Asian Studies, Tribhuvan University. Vol. 23, No. 1. 1996.

Lewis T. Contributions to the Study of Popular Buddhism: The Newar Buddhist Festival of Gumlā Dharma // Journal of the International Association of Buddhist Studies. Vol. 16, No. 2. 1993.

Lewis Todd. Buddhist Merchants in Kathmandu: The Asan Twah Market and Uray Social Organization // Contested Hierarchies. Oxford, 1995.

Locke John K. Buddhist Monasteries of Nepal: A Survey of the Bahas and Bahis of the Kathmandu Valley. Kathmandu, 1985.

Owens B. The Politics of Divinity in the Kathmandu Valley: The Festival of Bunga Dya / Rato Matsyendranath. PhD diss. Columbia University, 1989.

von Rospatt A. The Sacred Origins of the Svayambhūcaitya and the Nepal Valley: Foreign Speculation and Local Myth // Journal of the Nepal Research Centre. Vol. 13. 2009.

Takakusu Junjirō. A Record of the Buddhist Religion as Practised in India and the Malay Archipelago. Oxford, 1896.

Tambiah S. J. World Conqueror and World Renouncer: A Study of Buddhism and Polity in Thailand against a Historical Background. Cambridge University Press, 1976. (Cambridge Studies in Social and Cultural Anthropology). https://doi.org/10.1017/CBO9780511558184

Tambiah Stanley Jeyaraja. The galactic polity in Southeast Asia // HAU: Journal of Ethnographic Theory. Vol. 3, No. 3. 2013. https://doi.org/10.14318/hau3.3.033

Toffin Gérard. Royal images and ceremonies of Power in Nepal (17th – 21st centuries) // Rivista di Studi Sudasiatici. Vol. 3. 2008.

Tuladhar-Douglas Will. Remaking Buddhism for Medieval Nepal: The Fifteenth-century Reformation of Newar Buddhism. New York, 2006. https://doi.org/10.4324/9780203007334

REFERENCES

Bakhtin M. M. (1990), Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaya kul’tura srednevekov’ya i Renessansa, Khudozhestvennaya literatura, Moscow. (In Russian).

Bongard-Levin G. M. (1973), Indiya epokhi Maur’yev, Nauka, Moscow. (In Russian).

Lelyukhin D. N. (2016), “Masshtaby, granitsy i okrainy drevneindiyskikh tsarstv (po dannym “Artkhashastry” Kautil’i i epigrafiki)”, in Pod nebom Yuzhnoy Azii. Territoriya i prinadlezhnost’: geopoliticheskoye konstruirovaniye i sub”yektnost’ vospriyatiya obitayemykh prostranstv, Vostochnaya literatura, Nauka, Moscow, pp. 75–89. (In Russian).

Strelkova A. Yu. (2015), Buddyzm: filosofiya porozhnechi, Vydavnychyy dim “Kyyevo-Mohylyans’ka akademiya”, Kyiv. (In Ukrainian).

Shcherbatskoy F. I. (1988), Izbrannyye trudy po buddizmu, Nauka, Moscow. (In Russian).

Anderson M. M. (1971), The Festivals of Nepal, George Allen & Unwin Ltd, London.

Bangdel Dina (2010), “Pilgrimage traditions of Nepal”, in Raguin V. C. and Bangdel D. (eds), Pilgrimage and Faith: Buddhism, Christianity and Islam, Serindia Publications, Chicago, pp. 62–85.

Bloch M. (1986), From Blessing to Violence: History and Ideology in the Circumcision Ritual of the Merina of Madagascar, Cambridge University Press, Cambridge. https://doi.org/10.1017/CBO9780511621673

Bloch M. (1992), Prey into Hunter: The Politics of Religious Experience, Cambridge University Press, Cambridge. https://doi.org/10.1017/CBO9780511621581

Burden Joel Francis (1999), Rituals of Royalty: Prescription, Politics and Practice in English Coronation and Royal Funeral Rituals c. 1327 to c. 1485, PhD Dissertation, University of York.

Burghart Richard (1984), “The Formation of the Concept of Nation-State in Nepal”, The Journal of Asian Studies, Vol. 44, No. 1, pp. 101–125. https://doi.org/10.2307/2056748

Burghart R. (1987), “Gifts to the Gods: Power, Property and Ceremonial in Nepal”, in David Cannadine and Simon Price (eds), Rituals of Royalty: Power and Ceremonial in Traditional Societies, Cambridge University Press, pp. 237–270.

Chaulagain Nawaraj (2003), Kingship, ritual and power in Nepal, Florida International University, Miami.

Davidson Ronald M. (2002), Indian Esoteric Buddhism: A Social History of the Tantric Movement, Columbia University Press, New York.

“History of Nepal (vamsavali)” (1877), in Wright Daniel, History of Nepal, Cambridge University Press, Cambridge.

Gellner David N. (1996), “A Sketch of the History of Lalitpur (Patan) with special Reference to Buddhism”, in Centre for Nepal and Asian Studies Journal, Vol. 23, No. 1, pp. 125–157.

Gombrich R. F. (1971), Precept and Practice: Traditional Buddhism in the Rural Highlands of Ceylon, Clarendon Press, Oxford.

van den Hoek Bert (1996), “Gender and Caste in the Perfect Buddhist Gift the Samyak Mahadana in Kathmandu, Nepal”, in Contributions to Nepalese Studies, Vol. 23, No. 1, pp. 195–211.

van den Hoek Bert and Shrestha Balgopal (1992), “Guardians of the Royal Goddess: Daitya and Kumar as the Protectors of Taleju Bhavani of Kathmandu”, Contributions to Nepalese Studies, Vol. 19, No. 2, pp. 191–222.

Khatry Prem K. (1996), “Rain for the Drought: An Anthropological Inquiry into the Structure of a Buddhist Festival in Kathmandu”, Contributions to Nepalese Studies, Institute of Nepal and Asian Studies, Tribhuvan University. Vol. 23, No. 1, pp. 89–108.

Lewis T. (1993), “Contributions to the Study of Popular Buddhism: The Newar Buddhist Festival of Gumlā Dharma”, Journal of the International Association of Buddhist Studies, Vol. 16, No. 2, pp. 309–354.

Lewis Todd (1995), “Buddhist Merchants in Kathmandu: The Asan Twah Market and Uray Social Organization”, in Contested Hierarchies, Clarendon Press, Oxford, pp. 38–79.

Locke John K. (1985), Buddhist Monasteries of Nepal: A Survey of the Bahas and Bahis of the Kathmandu Valley, Sahayogi Press, Kathmandu.

Owens B. (1989). The Politics of Divinity in the Kathmandu Valley: The Festival of Bunga Dya/Rato Matsyendranath, PhD diss., Columbia University.

von Rospatt A. (2009), “The Sacred Origins of the Svayambhūcaitya and the Nepal Valley: Foreign Speculation and Local Myth”, Journal of the Nepal Research Centre, Vol. 13, pp. 33–91.

Takakusu Junjirō (1896), A Record of the Buddhist Religion as Practised in India and the Malay Archipelago, Clarendon Press, Oxford.

Tambiah S. J. (1976), World Conqueror and World Renouncer: A Study of Buddhism and Polity in Thailand against a Historical Background, Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511558184

Tambiah Stanley Jeyaraja (2013), “The galactic polity in Southeast Asia”, HAU: Journal of Ethnographic Theory, Vol. 3, No. 3, pp. 503–534. https://doi.org/10.14318/hau3.3.033

Toffin Gérard (2008), “Royal images and ceremonies of Power in Nepal (17th – 21st centuries)”, in Rivista di Studi Sudasiatici, Vol. 3, pp. 145–180.

Tuladhar-Douglas Will (2006), Remaking Buddhism for Medieval Nepal: The Fifteenth-century Reformation of Newar Buddhism, Routledge, New York. https://doi.org/10.4324/9780203007334

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>