THE ACTIVITIES OF THE UKRAINIAN ORIENTALISTS OUTSIDE THE COUNTRY (20TH – EARLY 21ST CENT.)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  Yu. Kochubey

Abstract

The historical destiny of Ukraine was such that many of its intellectuals happened to be abroad where continued their research work for the benefit of other countries. It started already in the 17th century. In the 19th century many Ukrainians appeared in the Caucasus, the Central Asia, the Siberia as exiled oppositionists to the Tsarist regime or as the Russian administrators and militaries. Among them there were also many clergymen, especially from the Kyiv-Mohyla Academy. Being engaged in missionary work they nevertheless showed interest to the life, language and habits of indigenous people and fixed this materials of their fieldwork on paper. In this connection one must remember the names of Exc. Bishop Veniamin, Lev Lopatynskiy, Petro Skoryk, well known St. Innokentiy of Irkutsk and many others. After the Russian revolution the Ukrainian Orientalists under the guidance of Acad. Agathangel Krymskyі managed to start some research work and translation of Oriental authors but at the beginning of the 30-ies of the 20th cent. the Oriental studies in Ukraine were destroyed, specialists were obliged to move to remote parts of the Soviet Union in order to save their lives. The majority of them emigrated to the West. The most prominent among them was historian of Ukraine and Turcologist Omeljan Pritsak who made his studies in Germany and later moved to the USA. He was the main organizer of an important international academic organization – Societas Uralo Altaica, president of which he was elected (1958–1965). After Ukraine gained independence he returned to Kyiv and took an active part in revival of Ukrainian Orientalistics. Professor V. Dubrovsky contributed to the US sponsored review “Dergi” (Munich). After emigration to the United States he continued his research work in Ukrainian emigrants’ scientific centres. Our compatriots from Crimea were engaged also in that work. These were Crimean Tatars J. Seidamet, M. E. Kyrymal and the Karaims S. Shapshal, S. Szyszman, M. Sarach. Ukrainian emigrants In the Far East managed to organize their education and cultural life: publication of papers, theater groups, choirs. A. Dibrova and W. Odynets published in Harbin “A Ukrainian-Nippon Dictionary” (1944). Much was done by sinologist V. Svit.

How to Cite

Kochubey, Y. (2018). THE ACTIVITIES OF THE UKRAINIAN ORIENTALISTS OUTSIDE THE COUNTRY (20TH – EARLY 21ST CENT.). The World of the Orient, (1 (98), 57-61. https://doi.org/10.15407/orientw2018.01.057
Article views: 121 | PDF Downloads: 60

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

History of Ukrainian Orientalism, Omeljan Pritsak, Ukrainian diaspora, Ukrainian Oriental Studies

References

Алієва З. К. Словесність кавказьких народів у наукових дослідженнях українських орієнталістів: кінець ХІХ – початок ХХ ст. Київ, 2007.

Биковський Л. Туреччина. Бібліографічні матеріали. Варшава, 1940.

Григорович-Барський Василь. Мандри по Святих Місцях Сходу з 1723 по 1747 рік / Пер., післямова та приміт. Петро Білоус; За ред. М. Москаленко. Київ, 2000.

Діброва А., Одинець В. Українсько-ніппонський словник / Під ред. Ясуда Сабуро. Харбін, 1944.

Кіцера О. Лікар в адміральській формі // Львівська газета, 15.10.2009.

Кочубей Ю. М. Популяризація знань про Схід в Україні: адмірал Я. Окуневський (1860–1920) і його подорожі на Схід // Східний світ, 2016, № 1.

Кочубей Ю. М. Сходознавча праця професора С. Наріжного // Східний світ, 2010, № 3.

Кочубей Ю. М., Циганкова Е. Г. Орієнтальне мистецтвознавство в Україні в 20–30 рр. ХХ ст. В. М. Зуммер (1885–1970). Київ, 2005.

Лах Р. А. Синологія у творчій спадщині Івана Світа (1897–1989) // Китаєзнавчі дослідження, 2016, № 1–2.

Рудницький С. Чому ми хочемо самостійної України? / Під ред. Миколи Залізняка. Відень, 1916.

Рудницький С. Чому ми хочемо самостійної України? / Упоряд., авт. передм. О. І. Шаблій. Львів, 1994.

Фелонюк А. Євген Завалинський – призабутий тюрколог (З історії українського сходознавчого осередку Львова 1930-х – початку 1940-х років) // Український археографічний щорічник. Вип. 15. Т. 18. Київ, 2010.

Хаджи Серайя Хан Шапшал – выдающийся сын караимского народа / Сост. Н. Кропотова, В. Ормели, А. Полканова, Т. Полканова. Симферополь, 2010.

Циганкова Е. Сходознавчі установи в Україні. Радянський період. Київ, 2007.

REFERENCES

Aliyeva Z. K. (2007), Slovesnist’ kavkaz’kykh narodiv u naukovykh doslidzhennyakh ukrayins’kykh oriyentalistiv: kinets’ XIX – pochatok XX st., Kyiv. (In Ukrainian).

Bykovs’kyy L. (1940), Turechchyna. Bibliohrafichni materialy, UChI, Warsaw. (In Ukrainian).

Hryhorovych-Bars’kyy Vasyl’ (2000), Mandry po Svyatykh Mistsyakh Skhodu z 1723 po 1747 rik, Translation, afterword and notes by Petro Bilous, M. Moskalenko (Ed.), Vydavnytstvo Solomiyi Pavlychko “Osnovy”, Kyiv. (In Ukrainian).

Dibrova A., Odynets’ V. (1944), Ukrayins’ko-nippons’kyy slovnyk, Yasuda Saburo (Ed.), Harbin. (In Ukrainian).

Kitsera O. (2009), “Likar v admiral’s’kiy formi”, L’vivs’ka hazeta, October 15. (In Ukrainian).

Kochubey Yu. M. (2010), “Skhodoznavcha pratsya profesora S. Narizhnoho”, Shìdnij svìt, No. 3, pp. 10–14. (In Ukrainian).

Kochubey Yu. M. (2016), “Populyaryzatsiya znan’ pro Skhid v Ukrayini: admiral Ya. Okunevs’kyy (1860–1920) i yoho podorozhi na Skhid”, Shìdnij svìt, No. 1, pp. 66–70. (In Ukrainian).

Kochubey Yu. M., Tsyhankova E. G. (2005), Oriyental’ne mystetstvoznavstvo v Ukrayini v 20–30 rr. XX st. V. M. Zummer (1885–1970), Stylos, Kyiv. (In Ukrainian).

Lakh R. A. (2016), “Synolohiya u tvorchiy spadshchyni Ivana Svita (1897–1989)”, Kytayeznavchi doslidzhennya, No. 1–2, pp. 136–150. (In Ukrainian).

Rudnyts’kyy S. (1916), Chomu my khochemo samostiynoyi Ukrayiny?, Mykola Zaliznyak (Ed.), Politychna biblioteka, Vienna. (In Ukrainian).

Rudnyts’kyy S. (1994), Chomu my khochemo samostiynoyi Ukrayiny?, Compl. by O. I. Shabliy, Svit, Lviv. (In Ukrainian).

Felonyuk A. (2010), “Yevhen Zavalyns’kyy – pryzabutyy tyurkoloh (Z istoriyi ukrayins’koho skhodoznavchoho oseredku L’vova 1930-kh – pochatku 1940-kh rokiv)”, Ukrayins’kyy arkheohrafichnyy shchorichnyk, Issue 15, Vol. 18, Kyiv, pp. 298–323. (In Ukrainian).

Khadzhi Serayya Khan Shapshal – vydayushchiysya syn karaimskogo naroda (2010), Compl. by N. Kropotova, V. Ormeli, A. Polkanova, T. Polkanova, Dolya, Simferopol. (In Russian).

Tsyhankova E. (2007), Skhodoznavchi ustanovy v Ukrayini. Radyans’kyy period, Krytyka, Kyiv. (In Ukrainian).

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>