Соціальне служіння послідовників ISKCON під час війни в контексті культурної ідентичності

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  Ю. С. Філь

  М. М. Карпіцький

Анотація

Стаття покликана продемонструвати прямий зв’язок соціального служіння в рамках українського ISKCON із релігійною ідентичністю, адже для прихильників ISKCON служіння поза храмом здебільшого не є просто благодійністю, а виконує релігійну мету. Це означає, що позбавлення благодійної діяльності релігійних атрибутів може свідчити про поступову втрату релігійної ідентичності й заміну її на ідеологічну ідентифікацію в контексті російсько-української війни. У цьому зв’язку була проаналізована благодійна діяльність ISKCON в Україні й на окупованих Росією українських територіях. Зроблено висновок, що представники українського ISKCON не втратили свою релігійну ідентичність, тимчасом як у середовищі Товариства на окупованих територіях спостерігаються тенденції до кризи релігійної ідентичності.

Для розуміння природи релігійної ідентичності українських вайшнавів у її співвіднесеності з національною ідентичністю було введено нове поняття – “вектор культурної свідомості”. Як у національній, так і в т. зв. “універсалістській” ідентичності можна виділити два вектори культурної свідомості – інтровертний та екстравертний. У першій інтровертний вектор може сприяти мобілізації суспільства перед зовнішньою загрозою, а може призвести до культурної ізоляції, що неминуче веде до її збідніння і втрати привабливості навіть для її носіїв. Екстравертний вектор національної ідентичності сприяє міжкультурному спілкуванню. В “універсалістській” ідентичності, тобто в тій, яка спрямована насамперед на універсальну, а не національну культуру, інтровертний вектор культурної свідомості означатиме абсолютизацію культури, яка вважається універсальною, – це веде до знецінення національних культур і заперечення цінності культурного розмаїття, а також до релігійного ескапізму – втечі від світу у власне внутрішнє релігійне життя. Тимчасом екстравертний вектор передбачає здатність бачити цінність інших культур і культурного розмаїття з позиції тієї чи іншої культурної традиції, у цьому разі з позиції вайшнавської (ведичної) культури. Для українських вайшнавів, які мають радше “універсалістську” ідентичність, характерний екстравертний вектор культурної свідомості – вони сприймають вайшнавську культуру в універсалістському сенсі, тобто як таку, що має значущість для світу загалом, а не тільки для Індії. Відповідно, українська культура для них теж не позбавлена цінності, вона лише поступається у своїй значимості універсальній вайшнавській.

Активність благодійної місії “Їжа життя” демонструє дуже потужну тенденцію згідно з екстравертним вектором універсалістської культурної свідомості. Попри те що місія не ставить місіонерських завдань і не проповідує релігію, свою участь у її діяльності послідовники ISKCON сприймають одночасно і як релігійний, і як громадянський обов’язок, зберігаючи під час його виконання всі ознаки власної релігійної ідентичності. Однак у Товаристві ще немає чітких відповідей, наскільки треба поширювати благодійну діяльність на військових і відверто підтримувати військову боротьбу проти зовнішньої агресії. Можна спостерігати загальну тенденцію поступового зростання використання української мови й уваги до української культури, підтримки українських військових й участі в захисті своєї країни від російської агресії.

Як цитувати

Філь, Ю. С., & Карпіцький, М. М. (2025). Соціальне служіння послідовників ISKCON під час війни в контексті культурної ідентичності. Східний світ, (1 (126), 117–139. https://doi.org/10.15407/orientw2025.01.117
Переглядів статті: 36 | Завантажень PDF: 18

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

вайшнавізм; ґаудія-вайшнавізм; ідентичність; “Їжа життя”; російсько-українська війна; ISKCON

Посилання

Релігійні ідентичності в їх сутності і конфесійних виявах: український контекст (2021), А. Колодний, Л. Филипович, А. Арістова (ред.), УАР, Київ.

Філь Ю. С. (2020), “Універсальність вайшнавізму та місце української культури в ISKCON”, Східний світ, № 2, с. 101–112. DOI: https://doi.org/10.15407/orientw2020.02.101

Філь Ю. С. & Карпіцький М. М. (2021), “Захист вайшнавами ISKCON власної ідентичності в контексті дискусій про індуїзм”, Східний світ, № 1, с. 102–117. DOI: https://doi.org/10.15407/orientw2021.01.102

Філь Ю. С. & Карпіцький М. М. (2024), “ISKCON в Україні: відповіді на виклики російсько-української війни”, Східний світ, № 4, c. 87–105. DOI: https://doi.org/10.15407/orientw2024.04.087

Чумаченко А. (2007), “Історичні витоки, релігійна практика та асиміляція конфесії Свідомості Крішни в українському контексті”, Українське релігієзнавство, № 44, с. 289–293.

Шринивас М. Н. (1988), Запомнившаяся деревня, Наука, Москва.

Burt A. R. (2024), “Hare Krishna in the Twenty-First Century”, ISKCON Communications Journal, Vol. 15, pp. 69–84. https://doi.org/10.1017/9781009063623

Coolidge R. D. (2022), “Dharma of Bhakti, Dharma of Mlecchas: Muslim engagement with Gaudīya Vaisnavism as a living tradition”, ISKCON Communications Journal, Vol. 13, pp. 151–166.

Davis A., Suer R. and Wurzelbacher J. (2021), “Vegetarianism at New Vrindaban”, in A Collection of Research on the Practices of the Hindu Community of New Vrindaban, The Global Leadership Center, Ohio University, For the Harvard Pluralism Project, pp. 30–36, available at: https://hwpi.harvard.edu/files/pluralismarchive/files/newvrindaban_2011_1.pdf (accessed January 15, 2025).

Karpitsky N. (2023), “Modern Warfare and Kshatriya Duty Through the Lens of the Mahabharata”, Journal of Vaishnava Studies, Vol. 31, No. 2, pp. 57–71.

Kaviraja K. (1925), Shree Shree Chaitanya Charitamritam, transl. into Eng. by Banerjee N. R., Bhudeb Publishing House, Calcutta.

King A. S. (2012), “Krishna’s prasadam: ‘eating our way back to godhead’ ”, Material Religion: The Journal of Objects, Art and Belief, Vol. 8, Issue 4, pp. 440–465. DOI: https://doi.org/10.2752/175183412X13522006994773

Radhanath Swami (2016), The Journey Within: Exploring the Path of Bhakti, A Contemporary Guide to Yoga’s Ancient Wisdom, Mandala, San Rafael.

Soyav M., Kumar V. & Shiwani K. (2023), “Perception of Devotees towards Food as Prasad”, International Journal for Multidimensional Research Perspectives (IJMRP), Vol. 1, No. 3, pp. 30–37, available at: https://www.chandigarhphilosophers.com/index.php/ijmrp/article/view/85 (accessed 15 January 2025).

Weber M. (2004), Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus, Vollständige Ausgabe, Verlag C. H. Beck, München.

REFERENCES

Relihiini identychnosti v yikh sutnosti i konfesiinykh vyiavakh: ukrainskyi kontekst (2021), A. Kolodnyi, L. Fylypovych & A. Aristova (eds), UAR, Kyiv. (In Ukrainian).

Fil Yu. S. (2020), “Universalnist vaishnavizmu ta mistse ukrainskoi kultury v ISKCON”, Shìdnij svìt, No. 2, pp. 101–112. (In Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.15407/orientw2020.02.101

Fil Yu. S. & Karpitskyi M. M. (2021), “Zakhyst vaishnavamy ISKCON vlasnoi identychnosti v konteksti dyskusii pro induizm”, Shìdnij svìt, No. 1, pp. 102–117. (In Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.15407/orientw2021.01.102

Fil Yu. S. & Karpitskyi M. M. (2024), “ISKCON v Ukraini: vidpovidi na vyklyky Rosiisko-ukrainskoi viiny”, Shìdnij svìt, No. 4, pp. 87–105. (In Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.15407/orientw2024.04.087

Chumachenko A. (2007), “Istorychni vytoky, relihiina praktyka ta asymiliatsiia konfesii Svidomosti Krishny v ukrainskomu konteksti”, Ukrainske relihiieznavstvo, No. 44, pp. 289–293. (In Ukrainian).

Shrinivas M. N. (1988), Zapomnivshayasya derevnya, Nauka, Moscow. (In Russian).

Burt A. R. (2024), “Hare Krishna in the Twenty-First Century”, ISKCON Communications Journal, Vol. 15, pp. 69–84.

Coolidge R. D. (2022), “Dharma of Bhakti, Dharma of Mlecchas: Muslim engagement with Gaudīya Vaisnavism as a living tradition”, ISKCON Communications Journal, Vol. 13, pp. 151–166.

Davis A., Suer R. & Wurzelbacher J. (2021), “Vegetarianism at New Vrindaban”, in A Collection of Research on the Practices of the Hindu Community of New Vrindaban, The Global Leadership Center, Ohio University, For the Harvard Pluralism Project, pp. 30–36, available at: https://hwpi.harvard.edu/files/pluralismarchive/files/newvrindaban_2011_1.pdf (accessed January 15, 2025).

Karpitsky N. (2023), “Modern Warfare and Kshatriya Duty Through the Lens of the Mahabharata”, Journal of Vaishnava Studies, Vol. 31, No. 2, pp. 57–71.

Kaviraja K. (1925), Shree Shree Chaitanya Charitamritam, transl. into Eng. by Banerjee N. R., Bhudeb Publishing House, Calcutta.

King A. S. (2012), “Krishna’s prasadam: ‘eating our way back to godhead’ ”, Material Religion: The Journal of Objects, Art and Belief, Vol. 8, Issue 4, pp. 440–465. DOI: https://doi.org/10.2752/175183412X13522006994773

Radhanath Swami (2016), The Journey Within: Exploring the Path of Bhakti, A Contemporary Guide to Yoga’s Ancient Wisdom, San Rafael, Mandala.

Soyav M., Kumar V. & Shiwani K. (2023), “Perception of Devotees towards Food as Prasad”, International Journal for Multidimensional Research Perspectives (IJMRP), Vol. 1, No. 3, pp. 30–37, available at: https://www.chandigarhphilosophers.com/index.php/ijmrp/article/view/85 (accessed 15 January 2025).

Weber M. (2004), Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus, Vollständige Ausgabe, Verlag C. H. Beck, München.