ISKCON в Україні: відповіді на виклики російсько-української війни

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  Ю. С. Філь

  М. М. Карпіцький

Анотація

Мета статті – окреслити ті зміни, що сталися в діяльності й позиції української громади Товариства свідомості Кришни (ISKCON) під впливом повномасштабного вторгнення Росії в Україну. На тлі очевидного факту, що війна впливає на всі сфери життя суспільства, питання змін у Товаристві свідомості Кришни не видається тривіальним і не зводиться до статистики кількості вайшнавів-військовослужбовців, внутрішньо переміщених через війну вайшнавів, кількості зруйнованих і пошкоджених храмів, хоча ці моменти теж зафіксовані у статті. Вплив такої катастрофи, як війна, зачіпає ідентичність багатьох вайшнавів, спричиняє переоцінку цінностей і пошук нових сенсів у своїй релігії.

Основними світоглядними викликами для української громади ISKCON стали низка питань, на які немає однозначних відповідей: як ставитися до участі у війні зі зброєю в руках, якщо дотримуєшся принципу агімси; як ставитися до духовного вчителя й одновірців, які підтримують агресивну війну проти України; якою мірою бути залученим у соціальне життя під час війни тощо.

Залежно від відповідей на ці запитання вдалося виділити 4 позиції всередині української громади ISKCON: (1) “Абстрактна брагманська”, (2) “Традиційна брагманська”, (3) “Брагмансько-кшатрійська” і (4) “радикальна кшатрійська”. Між представниками цих двох позицій точаться запеклі дискусії, у яких вайшнави почали використовувати не лише тексти й коментарі Шріли Прабхупади, а й інші тексти ведичної традиції. Йдеться про ті, у яких можна знайти соціальні й етичні зразки поведінки в ситуації кризи, небезпеки та війни. Ці суперечки не призвели до розколу українського ISKCON. Якщо між українськими вайшнавами розколу не сталося, то стосунки з російським ISKCON практично припинилися, немає навіть суперечок, що вказує на розкол, який офіційно не визнано. Це можна пояснити тим, що, попри всі розбіжності всередині української громади ISKCON, у ній домінує загальна релігійна ідентифікація. Втрату спілкування між українськими та російськими адептами ISKCON можна пояснити тим, що в російському ISKCON виникла тенденція домінування ідеологічної ідентифікації з політикою своєї країни над власною релігійною ідентифікацією, що для адептів українського ISKCON неприйнятно, і тому вони здебільшого не бачать перспективи спільного релігійного життя.

Як цитувати

Філь, Ю. С., & Карпіцький, М. М. (2024). ISKCON в Україні: відповіді на виклики російсько-української війни. Східний світ, (4 (125), 87-105. https://doi.org/10.15407/orientw2024.04.087
Переглядів статті: 94 | Завантажень PDF: 50

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

ґаудія-вайшнавізм; дгарма; російсько-українська війна; Товариство свідомості Кришни; ISKCON

Посилання

Книга Бгаґавад-ґіта як вона є / Переклад із санскриту та коментарi – А. Ч. Бгактiведанта Свамi Прабгупада. Bhaktivedanta Book Trust, 1990.

Полторацький А. Релігія – це процес, який відбувається в серці кожного віруючого // “Майстерня академічного релігієзнавства” (МАР). 2024. URL: https://www.mar.in.ua/релігія-це-процес-який-відбуваєть/ (дата звернення: 12.09.2024).

Філь Ю. С. Круглий стіл “Вайшнавська культура в сучасному світі” в рамках VI Конгресу молодих дослідників релігії “Релігія в сучасній культурі” (Київ, 18 жовтня 2019 року) // Східний світ, 2019, № 4.

Філь Ю. С. Міжнародне товариство свідомості Кришни (ISKCON) в період війни на Донбасі (2014–2019) // Релігійна свобода. № 25. 2020. DOI: https://doi.org/10.32420/rs.2020.25.2112

Burt A. R. Leading the Hare Krishna Movement: The Crisis of Succession in the International Society for Krishna Consciousness. 1st Ed. (Routledge New Religions). Routledge, 2024. https://doi.org/10.4324/9781003290438-1

Rosen S. J. Introduction // Journal of Vaishnava Studies. Vol. 31, No. 2. 2023.

Subedi P. S. The Concept in Hinduism of “Just War” // Journal of Conflict & Security Law. Vol. 8, No. 2. 2003. https://doi.org/10.1093/jcsl/8.2.339

REFERENCES

Knyha Bhagavad-gita yak vona ye (1990), Transl. from Sanskrit and commentaries by A. Ch. Bhaktivedanta Svami Prabhupada, Bhaktivedanta Book Trust. (In Ukrainian).

Poltoratskyi A. (2024), “ ‘Relihiia – tse protses, yakyi vidbuvaietsia v sertsi kozhnoho viruiuchoho”, in “Maisternia akademichnoho relihiieznavstva” (MAR), available at: https://www.mar.in.ua/релігія-це-процес-який-відбуваєть/ (accessed September 12, 2024). (In Ukrainian).

Fil Yu. S. (2019), “Kruhlyi stil ‘Vaishnavska kultura v suchasnomu sviti’ v ramkakh VI Konhresu molodykh doslidnykiv relihii ‘Relihiia v suchasnii kulturi’ (Kyiv, 18 zhovtnia 2019 roku)”, Shìdnij svìt, No. 4, pp. 185–188. (In Ukrainian).

Fil Yu. S. (2020), “Mizhnarodne tovarystvo svidomosti Kryshny (ISKCON) v period viiny na Donbasi (2014–2019)”, Religious Freedom, No. 25, pp. 52–68. (In Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.32420/rs.2020.25.2112

Burt A. R. (2024), Leading the Hare Krishna Movement: The Crisis of Succession in the International Society for Krishna Consciousness, 1st Ed., (Routledge New Religions), Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003290438-1

Rosen S. J. (2023), “Introduction”, Journal of Vaishnava Studies, Vol. 31, No. 2, pp. 1–7.

Subedi P. S. (2003), “The Concept in Hinduism of ‘Just War’ ”, Journal of Conflict & Security Law, Vol. 8, No. 2, pp. 339–361. https://doi.org/10.1093/jcsl/8.2.339