КОНСЕРВАТИЗМ ТА МОДЕРНІЗМ У ВЧЕННІ САТМАРСЬКОГО РЕБЕ ПРО СІОНІЗМ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  І. В. Туров

Анотація

Сатмарський ребе Йоель Тейтельбаум є одним з найяскравіших лідерів хасидів ХХ ст. Його вчення відіграло вирішальну роль у справі формування ідеології найбільш консервативних кіл ортодоксального єврейства наших днів. Він вважав, що серед усіх викликів сучасності найнебезпечнішим для справжніх вірян було створення сіоністами світської національної держави. Піддаючи критиці зазначений проект, він майстерно поєднує середньовічні рабинські концепції із сучасними доктринами, популярними в західному суспільстві. Як і багато попередників, сатмарський ребе стверджує, що євреям належить жити під владою інших народів до появи призначеного Богом визволителя. Тільки цар-месія має право змінити існуючий стан речей. У той же час р. Йоель Тейтельбаум активно підтримує пацифізм та боротьбу за права людини. У його проповідях про єврейсько-арабський конфлікт стверджується, що всі проблеми мали бути вирішені завдяки посередницькій місії ООН. Спроби Ізраїлю з’ясувати стосунки із сусідами самостійно призвели до війни, якій нема кінця та краю. Тому в діях єврейської держави не можна вбачати необхідної самооборони. Вона за своєю суттю є агресивною та заслуговує на осуд. Сатмарський ребе приділяє належну увагу також і ролі сучасних політичних технологій у справі організації суспільства. Він стверджує, що теперішній гнітючий стан справ – це наслідок маніпуляції свідомістю людей завдяки монополізованим засобам масової інформації. Виявляючи причини успіхів сіоністів, Р. Йоель припускає, що вони пояснюються чудесами, які здійснив Сатана. Тому він закликає прибічників ігнорувати чудесні події та лишатися вірними власній позиції. Попри усю ненависть до сіонізму, р. Йоель Тейтельбаум часто молився за те, щоб Держава Ізраїль зникла, але жодний єврей при цьому не постраждав. Згідно з його переконаннями, найжорстокіше ідеологічне протистояння не має призводити до фізичного винищення супротивників. Наведені в статті матеріали не є доказами відданості р. Йоеля Тейтельбаума ідеалам сучасного західного суспільства. Він був переконаним захисником традиційного укладу життя і збереження традиційних форм суспільної організації ортодоксальних євреїв. Але провідні положення його вчення є значною мірою близькими європейській системі цінностей. Проповіді сатмарського ребе являють собою яскравий приклад ідеології нового типу, в якій зовнішній консерватизм поєднується з внутрішньою модернізацією.

Як цитувати

Туров, І. В. (2022). КОНСЕРВАТИЗМ ТА МОДЕРНІЗМ У ВЧЕННІ САТМАРСЬКОГО РЕБЕ ПРО СІОНІЗМ. Східний світ, (1), 71-82. https://doi.org/10.15407/orientw2016.01.071
Переглядів статті: 21 | Завантажень PDF: 6

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

Консерватизм, модернізм, сіонізм, сатмарський ребе

Посилання

Елинек Й. Карпатская диаспора: Евреи Подкарпатской Руси и Мукачева (1848–1948). Ужгород, 2010.

Мангайм К. Ідеологія та утопія. Київ, 2008.

Марков Н. Е. История еврейского штурма России. – http://pimtr.narod.ru/Istoria_evrejskogo_shturma_Rossii/IeshR_text.html

Рабкин Я. Еврей против еврея: иудейское сопротивление сионизму. Москва, 2009.

Alfasi I. Entziklopedya le-Hasidut (ot yud). Jerusalem, 2000.

Blau A. A Call from Jerusalem // The Guardian, 1974, № 1.

De Michelis C. The non-existent manuscript: a study of the Protocols of the sages of Zion. Lincoln, 2004.

Moses Teitelbaum, 91; Rabbi Was Spiritual Leader of Orthodox Sect // Associated Press. 25-04-2006. – http://articles.latimes.com/2006/apr/25/local/me-teitelbaum25

Joel Teitelbaum. Va-Yoel Moshe. New-York, 1961.

Joel Teitelbaum. Al ha-Geulah ve-al ha-thmurah. New-York, 1967.

Powell M. Succession Unclear After Grand Rebbe’s Death // Washington Post. 26-04-2006. – http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/04/25/AR200604.

Ravitzky A. Munkacs and Jerusalem: Ultra-Ortodox opposition to Zionism and Agudaism // Zionism and Religion. Brandeis University Press, 1998.

Salmon Y. Zionism and Anti-Zionizm in Traditional Judaism in Eastern Europe // Zionism and Religion. Brandeis University Press, 1998.

Shvartz D. Etgar u mashber be-hug ha-rav Kuk. Bar-Ilan Press, 2001.

Talmud Bavly. Ktubot.

We’re not celebrating Israel’s anniversary // The Guardian. 30-04-2008. – http://www.theguardian.com/world/2008/apr/30/israelandthepalestinians

REFERENCES

Elinek Y. (2010), Karpatskaya diaspora: Evrei Podkarpatskoy Rusi i Mukacheva (1848–1948), Uzhhorod.

Manhaym K. (2008), Ideolohiya ta utopiya, Kyiv.

Markov N. E., Istoriya evreyskogo shturma Rossii, available at: http://pimtr.narod.ru/Istoria_evrejskogo_shturma_Rossii/IeshR_text.html

Rabkin Ya. (2009), Evrey protiv evreya: iudeyskoye soprotivleniye sionizmu, Moscow.

Alfasi I. (2000), Entziklopedya le-Hasidut (ot yud), Jerusalem.

Blau A. (1974), A Call from Jerusalem, The Guardian, No. 1.

De Michelis C. (2004), The non-existent manuscript: a study of the Protocols of the sages of Zion, Lincoln.

Moses Teitelbaum, 91; Rabbi Was Spiritual Leader of Orthodox Sect (2006), Associated Press, available at: http://articles.latimes.com/2006/apr/25/local/me-teitelbaum25

Joel Teitelbaum (1961), Va-Yoel Moshe, New-York.

Joel Teitelbaum (1967), Al ha-Geulah ve-al ha-thmurah. New-York.

Powell M. (2006), Succession Unclear After Grand Rebbe’s Death, Washington Post, available at: www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/04/25/AR200604...

Ravitzky A. (1998), Munkacs and Jerusalem: Ultra-Ortodox opposition to Zionism and Agudaism, Zionism and Religion, Brandeis University Press.

Salmon Y. (1998), Zionism and Anti-Zionizm in Traditional Judaism in Eastern Europe, Zionism and Religion, Brandeis University Press.

Shvartz D. (2001) Etgar u mashber be-hug ha-rav Kuk, Bar-Ilan Press.

Talmud Bavly. Ktubot.

We’re not celebrating Israel’s anniversary (2008), The Guardian, available at: www.theguardian.com/world/2008/apr/30/israelandthepalestinians