ISKCON в Україні: відповіді на виклики російсько-української війни
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Анотація
Мета статті – окреслити ті зміни, що сталися в діяльності й позиції української громади Товариства свідомості Кришни (ISKCON) під впливом повномасштабного вторгнення Росії в Україну. На тлі очевидного факту, що війна впливає на всі сфери життя суспільства, питання змін у Товаристві свідомості Кришни не видається тривіальним і не зводиться до статистики кількості вайшнавів-військовослужбовців, внутрішньо переміщених через війну вайшнавів, кількості зруйнованих і пошкоджених храмів, хоча ці моменти теж зафіксовані у статті. Вплив такої катастрофи, як війна, зачіпає ідентичність багатьох вайшнавів, спричиняє переоцінку цінностей і пошук нових сенсів у своїй релігії.
Основними світоглядними викликами для української громади ISKCON стали низка питань, на які немає однозначних відповідей: як ставитися до участі у війні зі зброєю в руках, якщо дотримуєшся принципу агімси; як ставитися до духовного вчителя й одновірців, які підтримують агресивну війну проти України; якою мірою бути залученим у соціальне життя під час війни тощо.
Залежно від відповідей на ці запитання вдалося виділити 4 позиції всередині української громади ISKCON: (1) “Абстрактна брагманська”, (2) “Традиційна брагманська”, (3) “Брагмансько-кшатрійська” і (4) “радикальна кшатрійська”. Між представниками цих двох позицій точаться запеклі дискусії, у яких вайшнави почали використовувати не лише тексти й коментарі Шріли Прабхупади, а й інші тексти ведичної традиції. Йдеться про ті, у яких можна знайти соціальні й етичні зразки поведінки в ситуації кризи, небезпеки та війни. Ці суперечки не призвели до розколу українського ISKCON. Якщо між українськими вайшнавами розколу не сталося, то стосунки з російським ISKCON практично припинилися, немає навіть суперечок, що вказує на розкол, який офіційно не визнано. Це можна пояснити тим, що, попри всі розбіжності всередині української громади ISKCON, у ній домінує загальна релігійна ідентифікація. Втрату спілкування між українськими та російськими адептами ISKCON можна пояснити тим, що в російському ISKCON виникла тенденція домінування ідеологічної ідентифікації з політикою своєї країни над власною релігійною ідентифікацією, що для адептів українського ISKCON неприйнятно, і тому вони здебільшого не бачать перспективи спільного релігійного життя.
Як цитувати
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
ґаудія-вайшнавізм; дгарма; російсько-українська війна; Товариство свідомості Кришни; ISKCON
Полторацький А. Релігія – це процес, який відбувається в серці кожного віруючого // “Майстерня академічного релігієзнавства” (МАР). 2024. URL: https://www.mar.in.ua/релігія-це-процес-який-відбуваєть/ (дата звернення: 12.09.2024).
Філь Ю. С. Круглий стіл “Вайшнавська культура в сучасному світі” в рамках VI Конгресу молодих дослідників релігії “Релігія в сучасній культурі” (Київ, 18 жовтня 2019 року) // Східний світ, 2019, № 4.
Філь Ю. С. Міжнародне товариство свідомості Кришни (ISKCON) в період війни на Донбасі (2014–2019) // Релігійна свобода. № 25. 2020. DOI: https://doi.org/10.32420/rs.2020.25.2112
Burt A. R. Leading the Hare Krishna Movement: The Crisis of Succession in the International Society for Krishna Consciousness. 1st Ed. (Routledge New Religions). Routledge, 2024.
Rosen S. J. Introduction // Journal of Vaishnava Studies. Vol. 31, No. 2. 2023.
Subedi P. S. The Concept in Hinduism of “Just War” // Journal of Conflict & Security Law. Vol. 8, No. 2. 2003.
REFERENCES
Knyha Bhagavad-gita yak vona ye (1990), Transl. from Sanskrit and commentaries by A. Ch. Bhaktivedanta Svami Prabhupada, Bhaktivedanta Book Trust. (In Ukrainian).
Poltoratskyi A. (2024), “ ‘Relihiia – tse protses, yakyi vidbuvaietsia v sertsi kozhnoho viruiuchoho”, in “Maisternia akademichnoho relihiieznavstva” (MAR), available at: https://www.mar.in.ua/релігія-це-процес-який-відбуваєть/ (accessed September 12, 2024). (In Ukrainian).
Fil Yu. S. (2019), “Kruhlyi stil ‘Vaishnavska kultura v suchasnomu sviti’ v ramkakh VI Konhresu molodykh doslidnykiv relihii ‘Relihiia v suchasnii kulturi’ (Kyiv, 18 zhovtnia 2019 roku)”, Shìdnij svìt, No. 4, pp. 185–188. (In Ukrainian).
Fil Yu. S. (2020), “Mizhnarodne tovarystvo svidomosti Kryshny (ISKCON) v period viiny na Donbasi (2014–2019)”, Religious Freedom, No. 25, pp. 52–68. (In Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.32420/rs.2020.25.2112
Burt A. R. (2024), Leading the Hare Krishna Movement: The Crisis of Succession in the International Society for Krishna Consciousness, 1st Ed., (Routledge New Religions), Routledge.
Rosen S. J. (2023), “Introduction”, Journal of Vaishnava Studies, Vol. 31, No. 2, pp. 1–7.
Subedi P. S. (2003), “The Concept in Hinduism of ‘Just War’ ”, Journal of Conflict & Security Law, Vol. 8, No. 2, pp. 339–361.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.