The Image of the East in the Ukrainian Public Discourse of the Late 19th century (Based on the Texts of Panteleimon Kulish)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  Yevhen Filianin

  Svitlana Kaiuk

Abstract

Eastern European scholars have been influenced by Western academic thought for a long time. This influence can be seen in the formation of views, the choices of topics, the applied methodology, etc. With the development of Oriental studies in Western Europe in the 19th – 20th century, we are also observing the growth of the attention of Ukrainian researchers, thinkers, and authors to the East. However, the relevance of the study of Eastern cultures in Ukraine, in addition to external trends, was also determined by its internal factors. What is more important, the perception of the East by the Ukrainian historiographical tradition was not the same compared to the Western one. The difference in the Ukrainian point of view was determined primarily by the region’s historical context, the centuries-old coexistence with representatives of the Eastern societies on the Southern Ukrainian frontier, which resulted in a significant intercultural exchange between the people of the Western and Eastern worlds.

The article examines the reception of the East in the Ukrainian public discourse of the late 19th century based on the works of Panteleimon Kulish, a famous Ukrainian author. He was distinguished by his relatively unconventional philosophical and religious views for the region, which led to his significant interest in studying other cultural systems. The results of these searches naturally appeared in his texts. Panteleimon Kulish wrote several works with Eastern themes that depict a non-trivial image of the Muslim world. These texts are examined, considering the context of the Ukrainian and Global Oriental studies, as well as intellectual history. The influence of the author’s national and religious identity on his reception of Islam and Qur’anic texts, the author’s connection to the Ukrainian community of Petersburg, and the historiographical situation around Kulish are analyzed.

How to Cite

Filianin , Y., & Kaiuk, S. (2023). The Image of the East in the Ukrainian Public Discourse of the Late 19th century (Based on the Texts of Panteleimon Kulish). The World of the Orient, (4 (121), 142-154. https://doi.org/10.15407/orientw2023.04.142
Article views: 141 | PDF Downloads: 103

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

historiographical tradition; intellectual history; Muslim world; orientalism; Panteleimon Kulish; Ukrainian community of Petersburg

References

Вівчар С. Кримськотатарські мотиви в оповіданнях М. Коцюбинського // Іслам в Україні. 24.05.2018. URL: https://islam.in.ua/ua/kultura/krymskotatarski-motyvy-v-opovidannyah-myhayla-kocyubynskogo (дата звернення: 23.08.2023).

Вівчар С. Українські просвітителі та іслам. 2-га ред., допов. Київ, 2020.

Вовк Д. В. “Магомет і Хадиза” П. Куліша й “Повстання ісламу” П. Б. Шеллі: порівняльний аспект // Філологічні студії: зб. наук. пр. студентів і магістрантів ф-ту філології та журналістики / Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Вип. XVІІІ. Полтава, 2022.

Грицик Л. В. Орієнтальні наративи Пантелеймона Куліша // Літературознавчі студії. Вип. 59. 2020.

Девдюк І. В. Російське письменство на сторінках “Щоденника” Пантелеймона Куліша // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Філологічні науки. Літературознавство, 2013, № 3.

Комарова Г. М. Роксолана // Киевская старина. Т. LХХХV. 1904.

Кондратович Ф. Задунайская Сечь (по местным воспоминаниям и рассказам) // Киевская старина. Т. V. 1883.

Коцюбинський М. М. Під Мінаретами (Оповідання) // Киевская старина. Т. LХХХVІІІ. 1905.

Кузьмичевский П. Турецкие анекдоты в украинской народной словесности // Киевская старина. Т. XIV. 1886.

Куліш П. Щоденник / Вступ. слово, упоряд. тексту, приміт. С. М. Кіржаєва. Київ, 1993.

Кулеш П. А. Михайло Чарнышенко, или Малороссия восемьдесят лет назад. Ч. 1. Киев, 1843.

Куліш П. А. Магомет і Хадиза. Львів, 1883.

Куліш П. А. Исторія возсоединенія Руси. Т. 1. Санкт-Петербург, 1874.

Лановик М. Б., Лановик З. Б. “Східні поеми” П. Куліша на перехресті азіатського містицизму і європейського романтизму // Слово і Час, 2019, № 8. DOI: https://doi.org/10.33608/0236-1477.2019.08.56-75

М. Л. Останній Гирей // Киевская старина. Т. LХХХV. 1904.

Нахлік Є. Пантелеймон Куліш: Особистість, письменник, мислитель. Т. 1: Життя Пантелеймона Куліша. Київ, 2007.

Нахлік Є. К. Особливості релігійно-філософського світогляду Пантелеймона Куліша // Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність. № 15, 2006–2007.

Нос Н. М. П. А. Плетнёв – редактор пушкинского “Современника” (1838–1846) // Мова і культура. № 10, т. IV (104). 2008.

Погребенник В. Ф. Кримськотатарські мотиви української літератури ХІХ – поч. ХХ ст.: особливості “олітературнення” іміджу народу-сусіда та міжнаціональних стосунків із ним // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 8: Філологічні науки (мовознавство і літературознавство). Вип. 8. 2017.

Пуліна В. І. Романтична спрямованість естетичних поглядів Пантелеймона Куліша // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 2010, № 1.

Пупурс І. В. Схід у дзеркалі романтизму (імагологічна парадигма романтичного орієнталізму: на матеріалі західно- й східноєвропейських літератур кінця ХVIII–ХІХ ст.). Суми, 2017.

Світленко С. І. Історія України в історіософському осягненні молодого П. О. Куліша // Вісник Дніпропетровського університету. Серія “Історія та археологія”. № 24. 2016.

Стороженко А. В. Где жили Переяславские торки? // Киевская старина. Т. LХІV. 1899.

Тургенев И. С. Полное собрание сочинений и писем: В 30 т. Письма. В 18 т. 2-е изд., испр. и доп. Т. 4. Письма, 1859–1861. Москва, 1987.

Франко І. Я. Нарис з історії української літератури до 1890 року // Франко І. Я. Зібрання творів у 50 тт. Т. 41. Київ, 1984.

Щурат В. Г. Фільософічна основа творчости Куліша. В 25-літтє смерти письменника. Львів, 1922.

Якубович М. М. Передмова // Вівчар С. Українські просвітителі та іслам. 2-га ред., допов. Київ, 2020.

Discourse // Cambridge Dictionary. URL: https://dictionary.cambridge.org/us/dictionary/english/discourse (дата звернення: 02.12.2023).

Kemper M. Russian Orientalism // Oxford Research Encyclopedia of Asian History. Oxford University Press, September 26, 2018. URL: https://oxfordre.com/asianhistory/view/10.1093/acrefore/9780190277727.001.0001/acrefore-9780190277727-e-297 (дата звернення: 02.12.2023). DOI: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190277727.013.297

Nasr S. H. Islam. Religion, History, and Civilization. HarperCollins e-book, 2003. URL: https://www.academia.edu/31814531/Islam_Religion_History_and_Civilization (дата звернення: 02.12. 2023).

Nasr S. H. The essential Seyyed Hossein Nasr. Bloomington, 2007.

Public // Cambridge Dictionary. URL: https://dictionary.cambridge.org/us/dictionary/english/public (дата звернення: 02.12.2023).

The Holy Quran / English Translation by Maulana Muhammad Ali. Lahore, USA, 2013. URL: https://islamforallmankind.com/wp-content/uploads/woocommerce_uploads/2019/12/Quran_by_Part.pdf (дата звернення: 23.08.2023).

Tolz V. Russia’s Own Orient: The Politics of Identity and Oriental Studies in the Late Imperial and Early Soviet Periods. (Oxford Studies in Modern European History). Oxford, 2011. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199594443.001.0001

REFERENCES

Vivchar S. (2018), “Kryms’kotatars’ki motyvy v opovidannyakh M. Kotsyubyns’koho”, in Islam v Ukrayini, May 24, available at: https://islam.in.ua/ua/kultura/krymskotatarski-motyvy-v-opovidannyah-myhayla-kocyubynskogo (accessed August 23, 2023). (In Ukrainian).

Vivchar S. (2020), Ukrayins’ki prosvityteli ta islam, 2nd ed., Biblioteka islamoznavstva, Kyiv. (In Ukrainian).

Vovk D. V. (2022), “ ‘Mahomet i Khadyza’ P. Kulisha y ‘Povstannya islamu’ P. B. Shelli: porivnyal’nyy aspekt”, in Filolohichni studiyi: zb. nauk. pr. studentiv i mahistrantiv f-tu filolohiyi ta zhurnalistyky, Poltav. nats. ped. un-t imeni V. H. Korolenka, Issue XVIII, PNPU imeni V. H. Korolenka, Poltava, pp. 34–42. (In Ukrainian).

Hrytsyk L. V. (2020), “Oriyental’ni naratyvy Panteleymona Kulisha”, Literaturoznavchi studiyi, Issue 59, pp. 14–23. (In Ukrainian).

Devdiuk I. V. (2013), “Rosiys’ke pysmenstvo na storinkakh ‘Shchodennyka’ Panteleymona Kulisha”, Naukovyy visnyk Skhidnoyevropeyskoho natsional’noho universytetu imeni Lesi Ukrayinky. Filolohichni nauky. Literaturoznavstvo, No. 3, pp. 36–38. (In Ukrainian).

Komarova H. M (1904), “Roksolana”, Kievskaya starina, Vol. LXXXV, pp. 597–604. (In Ukrainian).

Kondratovich F. (1883), “Zadunayskaya Sech’ (po mestnym vospominaniyam i rasskazam)”, Kiyevskaya starina, Vol. V, pp. 27–66. (In Russian).

Kotsiubynskyi M. M. (1905), “Pid Minaretamy (Opovidannia)”, Kievskaya starina, Vol. LXXXVIII, pp. 373–422. (In Ukrainian).

Kuz’michevskyi P. (1886), “Turetskiye anekdoty v ukrainskoy narodnoy slovesnosti”, Kiyevskaya starina, Vol. XIV, pp. 209–239. (In Russian).

Kulish P. (1993), Shchodennyk, Compl. by S. M. Kirzhayev, Instytut arheohraphiyi NAN Ukrayiny, Kyiv. (In Ukrainian).

Kulesh P. A. (1843), Mikhaylo Charnyshenko, ili Malorossiya vosem’desyat let nazad, Pt. 1, Kyiv. (In Russian).

Kulish P. A. (1883) Mahomet i Khadyza, Lviv. (In Ukrainian).

Kulіsh P. A. (1874), Istorіya vozsoyedineniya Rusi, Vol. 1, Saint Petersburg. (In Russian).

Lanovyk M. B. and Lanovyk Z. B. (2019), “ ‘Skhidni poemy’ P. Kulisha na perekhresti aziats’koho mistytsyzmu i yevropeys’koho romantyzmu”, Slovo i Chas, No. 8 (704), pp. 56–75. (In Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.33608/0236-1477.2019.08.56-75

M. L. (1904), “Ostanniy Hyrei”, Kievskaya starina, Vol. LXXXV, pp. 74–102. (In Ukrainian).

Nakhlik Ye. (2007), Panteleymon Kulish: Osobystist’, pys’mennyk, myslytel’, Vol. 1: Zhittya Panteleymona Kulisha, Ukrayinskyy pysmennyk, Kyiv. (In Ukrainian).

Nakhlik Ye. K. (2006–2007), “Osoblyvosti relihiyno-filosofs’koho svitohlyadu Panteleymona Kulisha”, Ukrayina: kul’turna spadshchyna, natsional’na svidomist’, derzhavnist’, No. 15 (96), pp. 487–497. (In Ukrainian).

Nos N. M. (2008), “P. A. Pletnyov – redaktor pushkinskogo ‘Sovremennika’ ” (1838–1846), Mova і kul’tura, No. 10, Vol. IV (104), pp. 210–216. (In Russian).

Pohrebennyk V. F. (2017), “Kryms’kotatars’ki motyvy ukrayins’koyi literatury XIX – poch. XX st.: osoblyvosti ‘oliteraturnennya’ imidzhu narodu-susida ta mizhnatsional’nykh stosunkiv iz nym”, Naukovyy chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriya 8: Filolohichni nauky (movoznavstvo i literaturoznavstvo), Issue 8, pp. 97–102. (In Ukrainian).

Pulina V. I. (2010), “Romantychna spryamovanist’ estetychnykh pohlyadiv Panteleymona Kulisha”, Visnyk Natsional’noyi akademiyi kerivnykiv kadriv kul’tury i mystetstv, No. 1, pp. 26–30. (In Ukrainian).

Pupurs I. V. (2017), Skhid u dzerkali romantyzmu (imaholohichna paradyhma romantychnoho oriyentalizmu: na materiali zakhidno- y skhidnoyevropeys’kykh literatur kintsya XVIII–XIX st.), Universytets’ka knyha, Sumy. (In Ukrainian).

Svitlenko S. I. (2016), “Istoriya Ukrayiny v istoriosofs’komu osyahnenni molodoho P. O. Kulisha”, Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriya “Istoriya ta arkheolohiya”, No. 24, pp. 22–32. (In Ukrainian).

Storozhenko A. V. (1899), “Gde zhili Pereyaslavskiye torki?”, Kiyevskaya starina, T. LXІV, pp. 283–290. (In Russian).

Turgenev I. S. (1987), Polnoye sobraniye sochineniy i pisem: V 30 t. Pis’ma. V 18 t., 2nd ed., Vol. 4: Pis’ma, 1859–1861, Nauka, Moscow. (In Russian).

Franko I. Ya. (1984), “Narys z istoriyi ukrayins’koyi literatury do 1890 roku”, in Franko I. Ya., Zibrannya tvoriv u 50 tt., Vol. 41, Naukova dumka, Kyiv, pp. 194–470. (In Ukrainian).

Shchurat V. G. (1922), Fil’osofichna osnova tvorchosty Kulisha. V 25-littye smerty pys’mennyka, s.n., Lviv. (In Ukrainian).

Yakubovych M. M. (2020), “Peredmova”, in Vivchar S., Ukrayins’ki prosvityteli ta islam, 2nd ed., Biblioteka islamoznavstva, Kyiv, pp. 5–7. (In Ukrainian).

“Discourse”, in Cambridge Dictionary, available at: https://dictionary.cambridge.org/us/dictionary/english/discourse (accessed December 2, 2023).

Kemper M. (2018), “Russian Orientalism”, in Oxford Research Encyclopedia of Asian History, September 26, Oxford University Press, available at: https://oxfordre.com/asianhistory/view/10.1093/acrefore/9780190277727.001.0001/acrefore-9780190277727-e-297 (accessed December 2, 2023). DOI: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190277727.013.297

Nasr S. H. (2003), Islam. Religion, History, and Civilization, HarperCollins e-book, available at: https://www.academia.edu/31814531/Islam_Religion_History_and_Civilization (accessed December 2, 2023).

Nasr S. H. (2007), The essential Seyyed Hossein Nasr, World Wisdom, Inc, Bloomington.

“Public”, in Cambridge Dictionary, available at: https://dictionary.cambridge.org/us/dictionary/english/public (accessed December 2, 2023).

The Holy Quran, English Translation by Maulana Muhammad Ali (2013), Lahore, available at: https://islamforallmankind.com/wp-content/uploads/woocommerce_uploads/2019/12/Quran_by_Part.pdf (accessed August 23, 2023).

Tolz V. (2011), Russia’s Own Orient: The Politics of Identity and Oriental Studies in the Late Imperial and Early Soviet Periods, Oxford Studies in Modern European History, Oxford Academic, Oxford. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199594443.001.0001