The Artistic Reconstruction of Crimean Tatars’ Ethnic Image in the Ukrainian Literature of Early Modernism

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  Svitlana Kocherha

  Oleksandra Visych

Abstract

The article reviews the Crimean Tatar discourse in the Ukrainian literature of early modernism, in particular in the works of Lesya Ukrainka and M. Kotsiubynskyi. The literary texts analyzed in the study testify to the close attention to the ethnic image of the Crimean Tatars. The combination of the imagological method with elements of post-colonial criticism reveals the process of refuting stereotypes in literature. The era of modernism in Ukraine became a turning point in the literary vision of the Crimean Tatars’ world. Compared to previous literary periods, modernist writers vividly reveal Tatars’ identity in a panoramic way.

The geopolitical context makes it possible to draw parallels between Ukrainian and Crimean Tatar cultures and summarize similar trajectories of national self-assertion. Both Ukrainian and Tatar peoples acutely felt the danger of assimilationist tendencies, which captured the social elite, and various aspects of the discriminatory strategy of internal politics within the Russian Empire. Lesya Ukrainka and M. Kotsiubynskyi immersed themselves in the authentic atmosphere of Tatar Crimea. Their literary texts vividly describe the attraction of the Crimean Tatar young leaders to the European culture. They considered it necessary to build a political nation within the boundaries of the ethnic group with the aim of self-realization as a subject of the historical process. Likewise, they strived for education to broaden social classes in their native language. Particular attention is paid to stories where Crimean Tatars try to find their own way to implement the ideas of gender equality. The writers revised the assessments of the Crimean Tatar imagological paradigm, which was previously based on simplification, ethnic primitivism, and rigid clichéd definitions of Muslim Tatars and their culture. The Ukrainian writers laid the foundation for the perception of Crimean Tatars without enmity senses and colonial prejudice.

How to Cite

Kocherha, S., & Visych, O. (2023). The Artistic Reconstruction of Crimean Tatars’ Ethnic Image in the Ukrainian Literature of Early Modernism. The World of the Orient, (1 (118), 69-84. https://doi.org/10.15407/orientw2023.01.069
Article views: 349 | PDF Downloads: 311

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Crimean Tatar, colonial, imaginarism, imagology, frontier, Lesya Ukrainka, Mykhailo Kotsiubynskyi, Muslim, Ukrainian literature

References

Барабаш Ю. Чуже – Інакше – Своє. Київ, 2020.

Волошин М. Коктебельские берега: Стихи, рисунки, акварели, статьи. Симферополь, 1990.

Гавриловська-Задорецька М. Типи національної ідентичності у творах молдавсько-кримського циклу М. Коцюбинського // Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія: Філологічна. Вип. 41. 2014.

Гаспринский И. Русское мусульманство: Мысли, заметки и наблюдения мусульманина. Симферополь, 1881.

Грушевський М. С. Твори: У 50 т. Т. 1. Львів, 2002.

Грушевський М. С. Твори: У 50 т. Т. 11. Львів, 2008.

Гундорова Т. Проявлення слова. Дискурсія раннього українського модернізму. Вид. друге, перероб. та доп. Київ, 2009.

Кара Т. С. Українська історична повість першої половини ХХ століття. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук. Спеціальність 10.01.01 – українська література / Одеський національний університет імені І. І. Мечникова. Одеса, 2016.

Кирилова Т. Культурне імажинарне як трансдисциплінарна категорія німецького літературознавства // Сучасні літературознавчі студії. Літературний дискурс: транскультурні виміри, 2015, № 12.

Коцюбинський М. М. Зібрання творів у 7 т. Т. 2. Київ, 1974a.

Коцюбинський М. М. Зібрання творів у 7 т. Т. 5. Київ, 1974b.

Кримський А. Ю. Література кримських татар // Кримський А. Ю. Вибрані сходознавчі праці в 5 т. Т. 3. Київ, 2010.

Павличко С. Пристрасть і їда: особиста драма Михайла Коцюбинського // Сучасність, 1994, № 12.

Пажо Д.-А. Від культурних кліше до імажинарного // Літературна компаративістика, 2011, № 4.

Пільгук І. Співець Слобожанщини // Щоголев Я. Вибране. Київ, 1971.

Пчілка О. Українське селянське малювання на стінах // Записки історико-філологічного відділу ВУАН, 1929, № 23.

Рябчук М. Від Малоросії до України: парадокси запізнілого націєтворення. Київ, 2000.

Саїд Е. Культура й імперіалізм. Київ, 2007.

Тунманн Й. Крымское ханство. Симферополь, 1990.

Українка Леся. Повне академічне зібрання творів: у 14 т. Т. 5. Луцьк, 2021a.

Українка Леся. Повне академічне зібрання творів: у 14 т. Т. 6. Луцьк, 2021b.

Українка Леся. Повне академічне зібрання творів : у 14 т. Т. 11. Луцьк, 2021c.

Українка Леся. Повне академічне зібрання творів: у 14 т. Т. 12. Луцьк, 2021d.

Українка Леся. Повне академічне зібрання творів: у 14 т. Т. 14. Луцьк, 2021e.

Чайковський А. За сестрою. Munchen, 1947.

Чайковський А. Я. Повісті. Львів, 1989.

Щоголів Я. Поезії. Київ, 1958.

Юнг К. Г. Психологічні типи. Львів, 2010.

Яременко В. В. Андрій Чайковський і його історичний роман “Сагайдачний” // Чайковський А. Я. Сагайдачний. Київ, 1990.

Beller M. Perception, image, imagology // Imagology. The cultural construction and literary representation of national characters. A critical survey. Amsterdam, 2007. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004358133_002

Leerssen J. The Camp and the Home: Europe as Myth and Metaphor // National Stereotyping, Identity Politics, European Crises. Leiden – Boston, 2021. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004436107_008

REFERENCES

Barabash Yu. (2020), Chuzhe – Inakshe – Svoye, Tempora, Kyiv. (In Ukrainian).

Voloshin M. (1990), Koktebel’skiye berega: Stikhi, risunki, akvareli, stat’i, Tavriya, Simferopol. (In Russian).

Havrylovs’ka-Zadorets’ka M. (2014), “Typy natsional’noyi identychnosti u tvorakh moldavs’ko-kryms’koho tsyklu M. Kotsyubyns’koho”, in Naukovi zapysky Natsional’noho universytetu “Ostroz’ka akademiya”. Seriya: Filolohichna, Issue 41, pp. 257–261. (In Ukrainian).

Gasprinskiy I. (1881), Russkoye musul’manstvo: Mysli, zametki i nablyudeniya musul’manina, Spiro, Simferopol. (In Russian).

Hrushevs’kyy M. S. (2002), Tvory: U 50 t., Vol. 1, Svit, Lviv. (In Ukrainian).

Hrushevs’kyy M. S. (2008), Tvory: U 50 t., Vol. 11, Svit, Lviv. (In Ukrainian).

Hundorova T. (2009), ProYavlennya slova. Dyskursiya rann’oho ukrayins’koho modernizmu, 2nd ed., Krytyka, Kyiv. (In Ukrainian).

Kara T. S. (2016), Ukrayins’ka istorychna povist’ pershoyi polovyny XX stolittya, PhD thesis, Odesa I. I. Mechnykov National University, Odesa. (In Ukrainian).

Kyrylova T. (2015), “Kul’turne imazhynarne yak transdystsyplinarna katehoriya nimets’koho literaturoznavstva”, in Suchasni literaturoznavchi studiyi. Literaturnyy dyskurs: transkul’turni vymiry, No. 12, pp. 242–258. (In Ukrainian).

Kotsyubyns’kyy M. M. (1974a), Zibrannya tvoriv u 7-my tomakh, Vol. 2, Naukova dumka, Kyiv. (In Ukrainian).

Kotsyubyns’kyy M. M. (1974b), Zibrannya tvoriv u 7-my tomakh, Vol. 5, Naukova dumka, Kyiv. (In Ukrainian).

Kryms’kyy A. Yu. (2010), “Literatura kryms’kykh tatar”, in Kryms’kyy A. Yu., Vybrani skhodoznavchi pratsi v 5 t., Vol. 3, Stylos, Kyiv, pp. 295–334. (In Ukrainian).

Pavlychko S. (1994), “Prystrast’ i yida: osobysta drama Mykhayla Kotsyubyns’koho”, in Suchasnist’, No. 12, pp. 142–155. (In Ukrainian).

Pazho D.-A. (2011), “Vid kul’turnykh klishe do imazhynarnoho”, in Literaturna komparatyvistyka, No. 4, Pt. 2, pp. 396–430. (In Ukrainian).

Pil’huk I. (1971), “Spivets’ Slobozhanshchyny”, in Shchoholiv Ya., Vybrane, Radyans’kyy pys’mennyk, Kyiv, pp. 5–20. (In Ukrainian).

Pchilka O. (1929), “Ukrayins’ke selyans’ke malyuvannya na stinakh”, in Zapysky istoryko-fiolohichnoho viddilu VUAN, No. XXIII, pp. 177–188. (In Ukrainian).

Ryabchuk M. (2000), Vid Malorosiyi do Ukrayiny: paradoksy zapizniloho natsiyetvorennya, Krytyka, Kyiv. (In Ukrainian).

Sayid E. (2007), Kul’tura y imperialism, Krytyka, Kyiv. (In Ukrainian).

Tunmann Y. (1990), Krymskoye khanstvo, Gosizdat, Simferopol. (In Russian).

Ukrayinka Lesya (2021a), Povne akademichne zibrannya tvoriv: u 14 tomakh, Vol. 5, Volyns’kyy natsional’nyy universytet imeni Lesi Ukrayinky, Lutsk. (In Ukrainian).

Ukrayinka Lesya (2021b), Povne akademichne zibrannya tvoriv: u 14 tomakh, Vol. 6, Volyns’kyy natsional’nyy universytet imeni Lesi Ukrayinky, Lutsk. (In Ukrainian).

Ukrayinka Lesya (2021c), Povne akademichne zibrannya tvoriv: u 14 tomakh, Vol. 11, Volyns’kyy natsional’nyy universytet imeni Lesi Ukrayinky, Lutsk. (In Ukrainian).

Ukrayinka Lesya (2021d), Povne akademichne zibrannya tvoriv tvoriv: u 14 tomakh, Vol. 12, Volyns’kyy natsional’nyy universytet imeni Lesi Ukrayinky, Lutsk. (In Ukrainian).

Ukrayinka Lesya (2021e), Povne akademichne zibrannya tvoriv: u 14 tomakh, Vol. 14, Volyns’kyy natsional’nyy universytet imeni Lesi Ukrayinky, Lutsk. (In Ukrainian).

Chaykovs’kyy A. Ya. (1947), Za sestroyu, Nashym Dityam, Munchen. (In Ukrainian).

Chaykovs’kyy A. Ya. (1989), Povisti, Kamenyar, Lviv. (In Ukrainian).

Shchoholiv Ya. (1958), Poezii, Radyans’kyy pys’mennyk, Kyiv. (In Ukrainian).

Yaremenko V. V. (1990), “Andriy Chaykovs’kyy i yoho istorychnyy roman Sahaydachnyy”, in Chaykovs’kyy A. Ya., Sahaydachnyy, Dnipro, Kyiv, pp. 548–571. (In Ukrainian).

Beller M. (2007), “Perception, image, imagology”, in Imagology. The cultural construction and literary representation of national characters. A critical survey, Brill, Amsterdam, pp. 3–16. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004358133_002

Leerssen J. (2021), “The Camp and the Home: Europe as Myth and Metaphor”, in National Stereotyping, Identity Politics, European Crises, Brill, Leiden and Boston, pp. 125–141. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004436107_008