Вчення р. Цві Гірша Шапіри про владу цадиків та їхню роль у наближенні месіанського визволення єврейського народу
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Анотація
Другий мукачівський цадик р. Цві Гірш Шапіра є малодослідженою науковцями постаттю серед лідерів хасидів кінця XIX – початку XX ст. Проте його вчення мало чималий вплив на розвиток сучасної хасидської думки. На відміну від фундаторів хасидизму, увага цього ребе була скерована переважно на тлумачення священного закону та релігійного ритуалу. Водночас майже всі аспекти богослужіння переосмислюються в його творах як знаряддя осмислення історичної долі єврейського народу та обґрунтування наявного в хасидській спільноті устрою влади. На думку р. Цві Гірша, необмежена влада цадика над своїми послідовниками визначається його спроможністю самостійно виконувати всі обов’язки громади вірян перед Господом. Завдяки своєму служінню досконалий праведник підтримує належний лад у вищих світах. Але, з іншого боку, тривалість життя лідера залежить від благочестя громади та її віри у свого наставника. Між впливом цадика на божественну плерому та впливом послідовників на нього самого простежуються чіткі паралелі. Такого роду роздуми поєднуються в нашого автора з повчаннями про шляхи майбутнього визволення єврейського народу. Згідно з поглядами другого мукачівського ребе, ми живемо в добу, коли можливо уникнути пророкованих Біблією та середньовічними містиками страждань передмесіанського часу. У наші дні будь-які трагічні події перестали бути необхідною передумовою перемоги царства добра та справедливості. Проте реалізація вказаної можливості залежить як від самовідданого служіння цадиків, так і від належних зусиль громади. Саме завдяки їм має бути врятоване життя великого цадика месії сина Йосипа, який, згідно з талмудичними оповіданнями, має загинути задля порятунку єврейського народу. Отже, саме суцільна відданість владі сучасних праведних лідерів у найкращий спосіб забезпечує майбутнє визволення. Вчення р. Цві Гірша відчутно вплинуло на погляди його славнозвісного сина р. Хаїма Елазара Шапіри.
Як цитувати
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
р. Цві Гірш Шапіра, хасидизм, цадик, релігія, історія, політика, месіанізм, єврейська громада
Altmann A. (1983), Panim shel Yahdut, Hotsaat Am Oved, Tel-Aviv. (In Hebrew).
Dov Ber mi-Mezhirecz (2004), Magid dvarav le-Yaaqov, Otsar ha-Hasidim, Brooklin, New York. (In Hebrew).
Dresner S. H. (1960), The Zaddik: An Inspired Study of the Mystical Spiritual Leader of Eighteenth-Century Hasidism, Abelard-Schuman, New York.
Dubnov S. (1960), Toldot ha-hasidut, Dvir, Tel Aviv. (In Hebrew).
Elior R. (1987), “ḤaBad: The Contemplative Ascent to God”, in A. Green (ed.), Jewish Spirituality, Vol. 2: From the Sixteenth-Century Revival to the Present, Crossroad Publishing, New York, pp. 157–205.
Elior R. (1993), The paradoxical ascent to God: The Kabbalistic Theosophy of Habad Hasidism, State University of New-York Press, New York.
Etkes I. (1998), Tnuat ha-Hasidut be-reshita, Misrad ha-betahon Hotsaa le-Or, Tel-Aviv. (In Hebrew).
Etkes I. (2000), “Ha-Zadik: zikat gomlin beyn dfus hevrati le-meshna reayonit”, in Be-Maagaley Hasidim, Jerusalem, pp. 287–297. (In Hebrew).
Fine L. (1997), “The Contamplative Practice of Yehudim in Lurianic Kabbalah”, in A. Green (ed.), Jewish Spirituality, Vol. 2: From the Sixteenth-Century Revival to the Present, Crossroad Publishing, New-York, pp. 64–98.
Idel M. (1996), Golem: Masorot magiyot u mistiot be-yahdut al yetsirat adam mlakhuty, Schocken, Jerusalem and Tel-Aviv. (In Hebrew).
Idel M. (1995), Hasidism, Between Ecstasy and Magic, State University of New York Press, New York.
Jacobs L. (1993), Hasidic Prayer, Littman Library of Jewish Civilization, London.
Kahana D. (1998), Toldot Rabeynu, Hotsaat Emet Or Torah Munkatsh, New York. (In Hebrew).
Green A. (1987), “Typologies of Leadership and the Hasidic Zaddiq”, in A. Green (ed.), Jewish Spirituality, Vol. 2: From the Sixteenth-Century Revival to the Present, Crossroad Publishing, pp. 127–156.
Green A. (1989), Devotion and Commandment. The faith of Abragam in the Hasidic Imagination, Hebrew Union College Press, Cincinnati.
Hallamish M. (2000), Ha-Qabbalah be-tfila be-hlakha u be-minhag, Hotsaat Universita Bar-Ilan, Ramat Gan. (In Hebrew).
Koyfman Ts. (2008), Be Kol darkeha dahu: Tfisat ha-elohut ve-ha-avoda be-geshmiut be-reiya ha-hasidut, Hotsaat Universita Bar Ilan, Ramat Gan. (In Hebrew).
Kushnir-Oron M. (1980), Ha-Pliya ve-ha-Kana -yasodot ha-kabala she-bahem emdatam ha-datit hevratit ve-derkh ezuvam ha-sifrutit, Hibur le-shem kabalat ha-toar doktor le-pilosofiya, Jerusalem. (In Hebrew).
Liebes Y. (1993), Studies in the Zohar, State University of New Yourk Press, Albany.
Liebes Y. (1994), “Zohar va-Eros”, Alpaim, No. 9, рр. 67–117.(In Hebrew).
Loewenthal N. (1990), Communicating the Infinite: The Emergence of the Habad School, The University of Chicago Press, Chicago.
Meroz R. (2018), Ha-Biografiya ha-ruhanit shel Rasby, diyun be-yasodot tekstualiim shel sefer ha-Zohar, Mosad Byalik, Jerusalem. (In Hebrew).
Nigal G. (1999), Mehkarim be-hasidut, In 2 vol., Vol. 1, Jerusalem. (In Hebrew).
Rapoport-Albert A. (1991), “God and the Zaddik as the Two Focal Points of Hasidic Worship”, in Essential Papers on Hasidism, New York University Press, New York, pp. 296–325. https://doi.org/10.1086/462825
Rapoport-Albert A. (1997), “Hasidism after 1772: Structural Continuity and Change”, in A. Rapoport-Albert (ed.), Hasidism Reappraised, Liverpool University Press, pp. 76–140. https://doi.org/10.3828/liverpool/9781874774204.003.0006
Sapira Tsvi Girsh (1964), Beer le-hay rei, s.n., Jerusalem. (In Hebrew).
Sapira Tsvi Girsh (1999a), Tiferet banim, In 2 vol, Vol. 1, Emes Publishing, Jerusalem. (In Hebrew).
Sapira Tsvi Girsh (1999b), Tiferet banim, In 2 vols, Vol. 2, Emes Publishing, Jerusalem. (In Hebrew).
Sholem G. (2004), Osnovnyye techeniya v evreyskoy mistike, Gesharim, Jerusalem and Moscow. (In Russian).
Tishby I. and Dan J. (1965), “Torat ha-hasidut ve-sifruta”, in Hebrew Encyclopaedia, Vol. XVII, pp. 770–822. (In Hebrew).
Tishby I. (1971a), Mishnat ha-zohar, in 2 vols, Vol. 1, Mosad Bialik, Jerusalem. (In Hebrew).
Tishby I. (1971b), Mishnat ha-zohar, in 2 vols, Vol. 2, Mosad Bialik, Jerusalem. (In Hebrew).
Tishby I. (1984), Torat ha-ra ve-ha-klipa be-qabbalat ha-Ary, Magnes, Jerusalem.
Turov I. V. (2007), “Istoriosofiya rannego khasidizma”, Skhodoznavstvo, Issue 37, pp. 149–165. (In Russian).
Waks R. (2006), “Ehud be-dibur ezel ha-Besht u-mamshikhey darko”, Daat, No. 57–59, pp. 143–164. (In Hebrew).
Weiss J. (1974), Mehqarim ha-hasidut Braslav, Mosad Bialik, Jerusalem. (In Hebrew).
Weiss J. (1997), Studies in Eastern European Jewish Mysticism, Littman Library of Jewish Civilization, London. https://doi.org/10.2307/j.ctv36zs4c
Wilensky M. (1970), Hasidim u-mitnagdim, in 2 vols, Mnocad Byalik, Jerusalem. (In Hebrew).
Wolfson E. (1997), “Walking as a Sacred Duty: Theological Transformation of Social Reality in Early Hasidism”, in A. Rapoport-Albert (ed.), Hasidism Reappraised, Liverpool University Press, pp. 180–207. https://doi.org/10.3828/liverpool/9781874774204.003.0010
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.