ТАНАТОЛОГІЧНИЙ МІФ У СТАРОДАВНЬОМУ ЄГИПТІ ТА ДАВНЬОІРАНСЬКОМУ СВІТІ: ДЕЯКІ ПАРАЛЕЛІ
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Анотація
В основу поховальних обрядів покладено систему міфологічних уявлень щодо посмертного життя та архетипових міфологем, що формують ідеологічну модель для практичних ритуальних дій. У статті розглянуто і зіставлено схожість єгипетської та іранської версій танатологічного міфу. Двостадіальна структура цих оповідей може бути пов’язана з процесом централізації держави і формування царської влади. Рання письмова традиція в обох культурах могла зафіксувати певний перехідний момент накладання нового варіанта на архаїчний міф.
Як цитувати
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Іран, есхатологія, міф, паралелі, Стародавній Єгипет, танатологія
Бессонова С.С. Религиозные представления скифов. Киев, 1983.
Вертиенко А.В. К семантике горита в представлениях ираноязычных номадов Евразии // Східний світ, 2010, № 4.
Вертієнко Г.В. Давньоіранський танатологічний міф та його скіфські паралелі // ХІІІ Сходознавчі читання А. Кримського. Тези доповідей міжнародної наукової конференції, м. Київ, 22–23 жовтня 2009 р. Київ, 2009.
Грантовский Э.А. Индо-иранские касты у скифов // XXV Международный конгресс востоковедов. Доклады делегации СССР [Отдельный оттиск]. Москва, 1960.
Иванчик А.И. Фрагмент скифского эпоса: “Колаксаев конь” в “Парфении” Алкмана // Вестник древней истории, 2004, № 2.
Клоустон В.А. Народні казки та вигадки, їх вандрівки та переміни / Пер. з англ. А. Кримського. Київ, 2009.
Крюкова В.Ю. Представление о смерти как осквернении в зороастризме // Центральная Азия. Традиция в условиях перемен. Вып. ІІ. Санкт-Петербург, 2009.
Куртис В.С. Персидские мифы / Пер. с англ. Москва, 2005.
Лелков Л.А., Раевский Д.С. Инокультурный миф в греческой изобразительной традиции // Жизнь мифа в античности. Материалы научной конференции “Випперовские чтения – 1985”. Вып. XVIII. Ч. І. Москва, 1988.
Раевский Д.С. Мир скифской культуры, Москва, 2006.
Ригведа. Мандалы IХ–X / пер. Т.Я. Елизаренковой. Москва, 1999.
Сказки и повести Древнего Египта / Перевод и комментарии И.Г. Лившица. Ленинград, 1979.
Тульпе И.А. Мифология, искусство, религия. Санкт-Петербург, 2012.
Фракнфорт Г., Франкфорт Г.А., Уилсон Дж., Якобсен Т. В преддверии философии. Духовные искания древнего человека: Пер. с англ. Москва, 1984.
Чунакова О.М. Пехлевийский словарь зороастрийских терминов, мифических персонажей и мифических символов. Москва, 2004.
Яковенко Э.В. Скифы на Боспоре (греко-скифские отношения в VII–III вв. до н.э.): Дис. доктора ист. наук: 07.00.06. Чернигов, 1985.
Ara M. Eschatology in the Indo-Iranian Traditions: The Genesis and Transformation. New York, 2008.
Assmann J. Tod und Jenseits im alten Ägypten. München, 2003.
Bartholomae Ch. Altiranisches Wörterbuch. Strassburg, 1904.
Brandon S.G.F. The Personification of Death in some Ancient Religions // Bulletin of the John Rylands Library. Vol. 43 / 2. 1961. https://doi.org/10.1017/S0034412500002481
Brandon S.G.F. The Origin of Death in some Ancient Near Eastern Religions // Religious Studies. Vol. 1 / 2. 1966. https://doi.org/10.7227/BJRL.43.2.3
Christensen A. Les types du premier home et le premier roi dans l’histoire lègendaire des iranienns. Vol. I–II. Norsted, 1917–1934.
Darmsteter J. The Zend-Avesta. P. II. Oxford, 1883.
Davies J. Death, Burial and Rebirth in the Religions of Antiquity. London – New York, 1999.
Desai J.M. Zohak in history and tradition // Journal of the K. R. Cama Oriental Institute. Vol. 34. Bombay, 1940.
Griffiths J.G. The Conflict of Horus and Seth from Egyptian and Classical. Liverpool, 1960.
Griffiths J.G. The Origins of Osiris and his Cult / Studies in the History of Religions. XL. Leiden, 1980.
Herodotus. Histories / with an English translation by A.D. Godley. Vol. II: Books III and IV. Oxford, 1928. https://doi.org/10.1163/9789004378582
Ivantchik A.I. Une légende sur l’origin des Scythes (Hdt. IV, 5–7) et le problème des sources du Scythicos logos d’Hérodote // Revue des etudes Grecques. 112. 1999. https://doi.org/10.3406/reg.1999.4355
Kellens J. Yima et la mort // Languages and Cultures. Etudes in Honor of E.C. Polome. Berlin – New York – Amsterdam, 1988.
Lincoln B. Death and resurrection in Indo-European thought // Journal of Indo-European Studies. Vol. 5. 1977.
Mills L.H. The Zend-Avesta. Part 3: The Yasna, Visparad, Afrînagân, Gâhs, and miscellaneous fragments. Oxford, 1887.
Reeder E.D. L’Or des Rois Scytes. Paris, 2001.
Tobin V.A. Divine Conflict in the Pyramid Texts // Journal of the American Research Center in Egypt. 1993. Vol. 30. https://doi.org/10.2307/40000229
Vertiyenko H. The Thanatological mythologem on the Scythian antiquities // Archaeology and Linguistics in the modern world. Exchange of knowledge in the History of Mankind. Abstracts. Humboldt Colleague (Simferopol, Yalta, 20–23 September 2012). Simferopol, 2012.
West E.W. Pahlavi Texts. P. I. Oxford, 1880.
West E.W. Pahlavi Texts. P. III. Oxford, 1885.
Yama/Yima. Variations Indo-Iraniennes sur la geste Mythique / Ed. Par S. Azarnouche, C. Redard / Collège de France. Publications de l’Institut de civilisation Indienne. Fasc. 81. Paris, 2012.
REFERENCES
Bessonova S. S. (1983), Religioznyye predstavleniya skifov, Kyiv. (In Russian).
Vertiienko A. V. (2010), “K semantike gorita v predstavleniyakh iranoyazychnykh nomadov Evrazii”, Shìdnij svìt, No. 4. (In Russian).
Vertіienko H. V. (2009), “Davn’oіrans’kiy tanatologіchniy mіf ta yogo skіfs’kі paralelі”, in VІІІ skhodoznavchі chitannya A. Krims’kogo. Tezi dopovіdey mіzhnarodnoi naukovoi konferentsіi, m. Kyivv, 22–23 zhovtnya 2009 r., Kyiv. (In Ukrainian).
Grantovskiy E. A. (1960) “Indo-iranskiye kasty u skifov”, in XXV Mezhdunarodnyy kongress vostokovedov. Doklady delegatsii SSSR, Moscow. (In Russian).
Ivanchik A. I. (2004), “Fragment skifskogo eposa: ‘Kolaksayev kon’ ’ v “Parfenii” Alkmana”, Vestnik drevney istorii, No. 2. (In Russian).
Klouston V. A. (2009), Narodnі kazki ta vigadki, ikh vandrіvki ta peremіni, Transl. from English by A. Krymsky, Kyiv. (In Ukrainian).
Kryukova V. Yu. (2009), “Predstavleniye o smerti kak oskvernenii v zoroastrizme”, Tsentral’naya Aziya. Traditsiya v usloviyakh peremen, Issue ІІ, Saint Petersburg. (In Russian).
Curtis V. S. (2005), Persidskiye mify, Transl. from English, Moscow. (In Russian).
Lelekov L. A. and Raevskiy D. S. (1988), “Inokul’turnyy mif v grecheskoy izobrazitel’noy traditsii”, in Zhizn’ mifa v antichnosti. Materialy nauchnoy konferentsii “Vipperovskiye chteniya – 1985”, Issue XVIII, Part І, Moscow. (In Russian).
Raevskiy D. S. (2006), Mir skifskoy kul’tury, Moscow. (In Russian).
Rigveda. Mandaly IX–X (1999), Transl. by T. Ya. Elizarenkova, Moscow. (In Russian).
Skazki i povesti Drevnego Egipta (1979), Transl. and comment. by I. G. Livshits, Leningrad. (In Russian).
Tulpe I. A. (2012), Mifologiya, iskusstvo, religiya, Saint Petersburg. (In Russian).
Fraknfort H., Frankfort H. A., Wilson J. and Jakobsen T. (1984), V preddverii filosofii. Dukhovnyye iskaniya drevnego cheloveka, Transl. from English, Moscow. (In Russian).
Chunakova O. M. (2004), Pekhleviyskiy slovar’ zoroastriyskikh terminov, mificheskikh personazhey i mificheskikh simvolov, Moscow. (In Russian).
Yakovenko E. V. (1985), Skify na Bospore (greko-skifskiye otnosheniya v VII–III vv. do n.e.), Diss. doktora ist. nauk: 07.00.06, Chernigov. (In Russian).
Ara M. (2008), Eschatology in the Indo-Iranian Traditions: The Genesis and Transformation, New York.
Assmann J. (2003), Tod und Jenseits im alten Ägypten, München.
Bartholomae Ch. (1904), Altiranisches Wörterbuch, Strassburg.
Brandon S. G. F. (1966), “The Origin of Death in some Ancient Near Eastern Religions”, Religious Studies, Vol. 1, No. 2. https://doi.org/10.1017/S0034412500002481
Brandon S. G. F. (1961), “The Personification of Death in some Ancient Religions”, Bulletin of the John Rylands Library, Vol. 43, No. 2. https://doi.org/10.7227/BJRL.43.2.3
Christensen A. (1917–1934), Les types du premier home et le premier roi dans l’histoire lègendaire des iranienns, Vol. I–II, Norsted.
Darmesteter J. (1883), The Zend-Avesta, P. II, Oxford.
Davies J. (1999), Death, Burial and Rebirth in the Religions of Antiquity, London and New York.
Desai J. M. (1940), “Zohak in history and tradition”, Journal of the K. R. Cama Oriental Institute, Vol. 34, Bombay.
Herodotus (1928), Histories, with an English translation by A. D. Godley, Vol. II: Books III and IV, Oxford.
Griffiths J. G. (1960), The Conflict of Horus and Seth from Egyptian and Classical Sources, Liverpool.
Griffiths J. G. (1980), The Origins of Osiris and his Cult, Studies in the History of Religions, XL, Leiden. https://doi.org/10.1163/9789004378582
Ivantchik A. I. (1999), “Une légende sur l’origin des Scythes (Hdt. IV, 5–7) et le problème des sources du Scythicos logos d’Hérodote”, Revue des etudes Grecques, T. 112. https://doi.org/10.3406/reg.1999.4355
Kellens J. (1988), “Yima et la mort”, in Languages and Cultures. Etudes in Honor of E.C. Polome, Berlin, New York and Amsterdam.
Lincoln B. (1977), “Death and resurrection in Indo-European thought”, Journal of Indo-European Studies, Vol. 5.
Mills L. H. (1887), The Zend-Avesta, Part 3: The Yasna, Visparad, Afrînagân, Gâhs, and miscellaneous fragments, Oxford.
Reeder E. D. (2001), L’Or des Rois Scytes, Paris.
Tobin V. A. (1993), “Divine Conflict in the Pyramid Texts”, Journal of the American Research Center in Egypt, Vol. 30. https://doi.org/10.2307/40000229
Vertiienko H. (2012), “The Thanatological mythologem on the Scythian antiquities”, in Archaeology and Linguistics in the modern world. Exchange of knowledge in the History of Mankind. Abstracts. Humboldt Colleague (Simferopol, Yalta, 20–23 September 2012), Simferopol.
West E. W. (1880), Pahlavi Texts, P. I, Oxford.
West E. W. (1885), Pahlavi Texts, P. III, Oxford.
Yama/Yima. Variations Indo-Iraniennes sur la geste Mythique (2012), Ed. Par S. Azarnouche, C. Redard, College de France. Publications de l’Institut de civilisation Indienne, Fasc. 81, Paris.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.