‘ЗОЛОТО’ В ЯШТАХ: ДО СЕМАНТИКИ ОБРАЗУ ВАЙУ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  Г. В. Вертієнко

Анотація

Серед усіх видів металів у текстах Молодшої Авести ‘золото’ є найуживанішим. Максимальну кількість згадок цього металу (сорок) маємо в Яшті 15. Цей текст за обсягом належить до великих Яштів, а за типом є гімном, присвяченим божеству Вайу, яке є втіленням повітря та атмосфери, а також виступає як покровитель воїнів та бог смерті. Дев’ять компаундних прикметників із частиною ‘золото’ сконцентровані в строфі 57 цього Яшту, переклад та аналіз якого подано у статті. Для перекладу використано рукопис B7 (Bombay University Library, Mumbai, 1813 р.). Проведений аналіз образу Вайу за цим текстом демонструє, що це божество споряджене золотими речами, зброєю та одягом. За Яштом 15, жертвоприношення Вайу здійснюють із місця, обов’язково оздобленого золотом, найвидатніші міфічні герої і сам Ахура Мазда. Образ Вайу привертає увагу для інтерпретації семантики поховального вбрання т. зв. “золотих людей” з поховань іраномовних кочівників Євразії, зокрема сакського аристократа з кургану Іссик IV–ІІІ ст. до н. е. Здебільшого скіфологи вбачають у поховальному золотому спорядженні солярну семантику, зв’язок з іранським концептом хварна (ав. xvarənah-) та образом “сонячного” бога Мітри. Втім, видається перспективною інтерпретація образу “золотих людей” елітних поховань скіфо-сакського світу крізь призму іранських уявлень про Вайу.

Як цитувати

Вертієнко, Г. В. (2019). ‘ЗОЛОТО’ В ЯШТАХ: ДО СЕМАНТИКИ ОБРАЗУ ВАЙУ. Східний світ, (2 (103), 63-80. https://doi.org/10.15407/orientw2019.02.063
Переглядів статті: 209 | Завантажень PDF: 98

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова
Посилання