Внесок українських науковців у становлення Індійського інституту технологій у Бомбеї (1950–1970 рр.) в контексті місії ЮНЕСКО

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  O. А. Борділовська

  Ю. С. Філь

  Г. Н. Мещеряков

Анотація

Стаття присвячена дослідженню історії успішного співробітництва України та Індії в галузі науки, освіти та культурної спадщини на прикладі участі Одеського політехнічного інституту у формуванні Індійського інституту технологій у Бомбеї (IIT Bombay). Дослідження ґрунтується на архівних матеріалах професора, доктора технічних наук Г. М. Мещерякова, який з кінця 1950-х років очолював місію ЮНЕСКО в Індії. Ця десятирічна місія (1956–1966) мала на меті закласти фундамент індійської технічної освіти. Результати дослідження історії становлення ІІТ Бомбея засвідчують, що цей процес був не лише загальнорадянський, а й реалізовувався за участі інших республік колишнього СРСР, зокрема України, яка має власну історію партнерства та взаємодії з Індією у сферах освіти, науки й культури. Українські індологи активно досліджують, систематизують і вводять у науковий обіг спадщину українських науковців, які зробили внесок у розвиток Індії, зокрема у становлення її системи вищої технічної освіти. Мета роботи – вписати цю історію в ширший контекст українсько-індійської технологічної співпраці радянського періоду, а також у діяльність ЮНЕСКО та її освітніх місій. Запропонована стаття має новаторський характер, оскільки звертається до малодослідженої теми, пропонує її нову інтерпретацію та відкриває перспективи для подальших досліджень у сфері історії міжнародної співпраці та культурної дипломатії.

Як цитувати

БорділовськаO. А., Філь, Ю. С., & Мещеряков, Г. Н. (2025). Внесок українських науковців у становлення Індійського інституту технологій у Бомбеї (1950–1970 рр.) в контексті місії ЮНЕСКО. Східний світ, (4 (129), 200–217. https://doi.org/10.15407/orientw2025.04.200
Переглядів статті: 0 | Завантажень PDF: 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

українсько-індійські відносини; місія ЮНЕСКО; технічна освіта; Індійський інститут технологій у Бомбеї; фотографічний архів; індологія; культурна дипломатія

Посилання
ЛІТЕРАТУРА
Лукаш О. І. (1979), “Науково-технічні зв’язки СРСР з Індією”, Український історичний журнал, № 8, с. 76–83.
Лукаш О. (2003), “Українсько-індійські відносини”, Україна дипломатична, вип. ІІІ, с. 596–608.
Лукаш О. І. & Полюк С. П. (1982), “Участь Української PCР у співробітництві Радянського Союзу з Індією (70–80-і роки)”, Український історичний журнал, № 3, с. 101–108.
Моцик О. (2019), “Міжнародна співпраця України з ЮНЕСКО в гуманітарній сфері”, Вісник Львівського університету, Серія філос.-політолог. студії, вип. 24, c. 184–190. DOI: https://doi.org/10.30970/2307-1664.2019.24.24
Оборський Г. О. (2018), “Цілі та функції кафедри ЮНЕСКО при Одеському національному політехнічному університеті”, в Реалізація спіл. міжнар. проектів та реформування відносин: наука, вир-во і ринок: перша інтернаціон. наук.-практ конф., Одеса, 25–27 верес. 2018 р., кн. 1, Одеса, с. 67–71.
Штепа О. і Лєбах А. (2024), “70-річчя України в ЮНЕСКО: досвід і перспективи”, Україна дипломатична, вип. XXV, с. 904–910.
Bhatia S. (2007), American Karma Race, Culture, and Identity in the Indian Diaspora, New York University Press, New York.
“A Brief History of the Department of Mathematics, IIT Bombay (1958–2007)” (2007), in Indian Institute of Technology Bombay, available at: https://www.math.iitb.ac.in/assets/pdf/history.pdf (accessed August 3, 2025).
Francis S. (2001), “The IITs in India: Symbols of an Emerging Nation”, Südasien-Chronik – South Asia Chronicle, Issue 1, pp. 293–326.
Voltovski B. (1971). “Ukraine’s Nation-Wide Movement to Protect its Natural Resources”, The UNESCO Courier, July, pp. 26–29.
Gupta S. P. (1970), Census of India 1961, Vol. I. India, Part IX. Census Atlas, available at: https://ruralindiaonline.org/en/library/resource/census-of-india-1961---volume-i-india-part-ix-census-atlas (accessed August 3, 2025).
Indian Institute of Technology. Bombay, India. Final report. Unesco (1968), available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000181857?posInSet=17&queryId=a4a25eb5-2a45-4d65-a9d3-252ac493fb87 (accessed July 5, 2025).
Shcherbakov М. (2024), “70th Anniversary of Ukraine in UNESCO: History and Legacy”, The Gaze, December 05, available at: https://thegaze.media/news/70th-anniversary-of-ukraine-in-unesco-history-and-legacy (accessed June 29, 2025).
Sukhatme S. P. and Mahadevan I. (1988), “Brain Drain and the IIT Graduate”, Economic and Political Weekly, Vol. 23, No. 25, pp. 1285–1287+1289–1293.

REFERENCES
Lukash O. I. (1979), “Naukovo-tekhnichni zviazky SRSR z Indiieiu”, Ukrainskyi istorychnyi zhurnal, No. 8, pp. 76–83. (In Ukrainian).
Lukash O. (2003), “Ukrainsko-indiiski vidnosyny”, Ukraina dyplomatychna, Issue III, pp. 596–608. (In Ukrainian).
Lukash O. I. and Poliuk S. P. (1982), “Uchast Ukrainskoi PCR u spivrobitnytstvi Radianskoho Soiuzu z Indiieiu (70–80-i roky)”, Ukrainskyi istorychnyi zhurnal, No. 3, pp. 101–108. (In Ukrainian).
Motsyk O. (2019), “Mizhnarodna spivpratsia Ukrainy z YuNESKO v humanitarnii sferi”, Visnyk Lvivskoho universytetu, Seriia filos.-politoloh. studii, Issue 24, pp. 184–190. (In Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.30970/2307-1664.2019.24.24
Oborskyi H. O. (2018), “Tsili ta funktsii kafedry YuNESKO pry Odeskomu natsionalnomu politekhnichnomu universyteti”, in Realizatsiia spil. mizhnar. proektiv ta reformuvannia vidnosyn: nauka, vyr-vo i rynok: persha internatsion. nauk.-prakt konf., Odesa, 25–27 veres. 2018 r., Book 1, Odesa, pp. 67–71. (In Ukrainian).
Shtepa O. and Liebakh A. (2024), “70-richchia Ukrainy v YuNESKO: dosvid i perspektyvy”, Ukraina dyplomatychna, Issue XXV, pp. 904–910. (In Ukrainian).
Bhatia S. (2007), American Karma Race, Culture, and Identity in the Indian Diaspora, New York University Press, New York.
“A Brief History of the Department of Mathematics, IIT Bombay (1958–2007)” (2007), in Indian Institute of Technology Bombay, available at: https://www.math.iitb.ac.in/assets/pdf/history.pdf (accessed August 3, 2025).
Francis S. (2001), “The IITs in India: Symbols of an Emerging Nation”, Südasien-Chronik – South Asia Chronicle, Issue 1, pp. 293–326.
Voltovski B. (1971). “Ukraine’s Nation-Wide Movement to Protect its Natural Resources”, The UNESCO Courier, July, pp. 26–29.
Gupta S. P. (1970), Census of India 1961, Vol. I. India, Part IX. Census Atlas, available at: https://ruralindiaonline.org/en/library/resource/census-of-india-1961---volume-i-india-part-ix-census-atlas (accessed August 3, 2025).
Indian Institute of Technology. Bombay, India. Final report. Unesco (1968), available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000181857?posInSet=17&queryId=a4a25eb5-2a45-4d65-a9d3-252ac493fb87 (accessed July 5, 2025).
Shcherbakov М. (2024), “70th Anniversary of Ukraine in UNESCO: History and Legacy”, The Gaze, December 05, available at: https://thegaze.media/news/70th-anniversary-of-ukraine-in-unesco-history-and-legacy (accessed June 29, 2025).
Sukhatme S. P. and Mahadevan I. (1988), “Brain Drain and the IIT Graduate”, Economic and Political Weekly, Vol. 23, No. 25, pp. 1285–1287+1289–1293.