Поетика жіночих “шрамів” у прозі Цань Сюе

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  О. В. Гальчук

  В. О. Максимець

Анотація

Метою статті є визначення художніх особливостей творів Цань Сюе про буття жінки як про травматичний досвід. Осмислення змістових моделей жіночої екзистенції і художньої палітри її відтворення є актуальним, позаяк уможливлює дослідження авторських варіантів китайського жіночого дискурсу та дає змогу визначити характерну для сучасної жіночої літератури проблематику загалом. Ідентифікуємо твори Цань Сюе як “жіноче письмо”, де письменниця аналізує питання місця і ролі жінки в сучасному суспільстві; дискутує щодо біологічної зумовленості соціальної нереалізованості жінки, переосмислює негативну з погляду чоловіка конотацію “жінка-Інша” на стверджувальну як пошук власної ідентичності у фемінній інтерпретації тощо. Отож у комплексі наукових методів і підходів до дослідження пріоритетними є феміністичний підхід та ідея наративізації травми як одне з положень травмології.

Мала проза Цань Сюе проаналізована крізь призму художньої моделі жіночої екзистенції як сукупності різного роду інтерпретацій, модифікацій, трансформацій проблематики жіночої прози в авторському стильовому тлумаченні. Диференційними ознаками для типології обрані найбільш поширені ракурси тлумачення жіночої екзистенції в гуманітарних студіях: соціологічний (“жінка у шлюбі” і “жінка-мати”), психологічний (“жінка-Інша”) і культурологічний (“жінка у світі чоловіка-митця”).

Про сприйняття Цань Сюе жіночого досвіду як травми внаслідок зіткнення зі світом, збудованим за чоловічими законами, сигналізують твори збірки з промовистою назвою “Шрами” (“痕”). У роздумах про відсутність матері як втрати “ланки” в поколіннєвому “ланцюгу” авторка говорить про соціальне відчуження жінки, вдаючись до специфічного хронотопу, де поєднані реальне й ірреальне, й акцентуючи проблему тілесності (“Жінка з ногами ніби рибальська сіть” (“双脚像一团鱼网的女人”)). Залишає глибокий шрам у душі героїні усвідомлення, що її шлюб є пасткою, оскільки орієнтований на патріархатні уявлення про підпорядковану роль “жінки, яка служить” (“Анонім” (“匿名者”)). Цань Сюе досліджує психологію героїні, яка у спробі позбутися “шраму” самотності відмовляється від власної тотожності (“Лихвар” (“索债者”)). У цій психоаналітичній студії концепт жіночої покірності доведений до абсурду за допомогою фантасмагоричного образу кота як проєкції “чоловіка-аб’юзера”. Отже, домінантною в Цань Сюе є інтерпретація жіночої екзистенції як травматичного досвіду героїнь у намаганні утвердити або віднайти власну ідентичність.

Як цитувати

Гальчук , О. В., & Максимець, В. О. (2025). Поетика жіночих “шрамів” у прозі Цань Сюе. Східний світ, (3 (128), 91-103. https://doi.org/10.15407/orientw2025.03.091
Переглядів статті: 0 | Завантажень PDF: 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

жіноча екзистенція; китайська література; мала проза; травма; художня модель жіночої екзистенції; Цань Сюе

Посилання
Война М. О. (2017), Художня проза Цань Сюе: психоаналітична інтерпретація, дис. ... канд. філол. наук: 10.01.04 – література зарубіжних країн, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка, Київ.
Ісаєва Н. С. (2017), Ґендерна диференціація літературного канону: китайська жіноча проза, дис. ... доктор. філол. наук: 10.01.04 – література зарубіжних країн, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка, Київ.
Максимець В. О. (2023), “Естетика потворного в образній системі прози Цань Сюе”, Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету, Серія: Філологія, № 60, с. 124–126. DOI: https://doi.org/10.32841/2409-1154.2023.60.1.29
Сартр Ж.-П. (2001), Буття і ніщо: Нарис феноменологічної онтології, пер. з фр.: Віталій Лях і Петро Таращук, Видавництво Соломії Павличко, Київ.
Харишин Д. Г. (2014), Художня концепція особистості у прозі Лу Сіня 20-х років XX століття, автореф. дис. ... канд. філол. наук: 10.01.04 – література зарубіжних країн, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка, Київ.
Caruth С. (1995), Introduction. Trauma: Explorations in Memory, Johns Hopkins University Press, Baltimore, pp. 3–12, available at: https://psycnet.apa.org/record/1995-98039-000 (accessed February 15, 2025).
Gilbert S. M. and Gubar S. (2020), The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination, Yale University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvxkn74x
Kotsiuba O. O. and Semenist I. V. (2023), “Strategies of Adaptation in Chinese Fiction Translation (Based on Can Xue’s Short Story ‘黑眼睛’)”, Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu, Seriia: Filolohiia, No. 60, pp. 150–153. DOI: https://doi.org/10.32841/2409-1154.2023.60.1.36
Stoller S. (2010), “Expressivity and Performativity: Merleau-Ponty and Butler”, Continental Philosophy Review, Vol. 43, Issue 1, pp. 97–110. DOI: https://doi.org/10.1007/s11007-010-9133-x
Tal K. (1996), Worlds of Hurt: Reading the Literatures of Trauma, Cambridge University Press, Cambridge.
Voina M. and Vorobei O. (2021), “Jungian Approach to Individuation of Personality in the Short Story Empty Rooms by Can Xue”, Shìdnij svìt, No. 3, pp. 55–65. (In Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.15407/orientw2021.03.055
残雪 (2001a), 痕.残雪文集第二卷, 匿名者, 湖南文艺出牌社, 湖南, available at: https://www.99csw.com/book/9994/358065.htm (accessed January 12, 2025).
残雪 (2001b), 痕.残雪文集第二卷, 双脚像一团鱼网的女人, 湖南文艺出牌社, 湖南, available at: https://www.99csw.com/book/9994/358060.htm (accessed January 5, 2025).
残雪 (2001c), 痕.残雪文集第二卷,索债者, 湖南文艺出牌社, 湖南, available at: https://www.99csw.com/book/9994/358063.htm (accessed January 8, 2025).
刘海燕 (2010), 论残雪小说中的先知形象, 重庆师范大学学报, 重庆.
穆厚琴 (2005), 残雪:从梦魇世界到灵魂王国, 第6期, 江苏工业学院学报, 江苏, 页64–67.
王侃 (1998), “女性文学”的内涵和视野, 第6期, 中国社会科学院, 北京, 页88–97.
卓今 (2012), 残雪研究, 湖南文艺出版社, 长沙.

REFERENCES
Voina M. O. (2017), Khudozhnia proza Tsan Siue: psykhoanalitychna interpretatsiia, Dys. ... kand. filol. nauk: 10.01.04 – literatura zarubizhnykh krain, Kyivskyi natsionalnyi universytet im. Tarasa Shevchenka, Kyiv. (In Ukrainian).
Isaieva N. S. (2017), Genderna dyferentsiatsiia literaturnoho kanonu: kytaiska zhinocha proza, Dys. ... doktor. filol. nauk: 10.01.04 – literatura zarubizhnykh krain, Kyivskyi natsionalnyi universytet im. Tarasa Shevchenka, Kyiv. (In Ukrainian).
Maksymets V. O. (2023), “Estetyka potvornoho v obraznii systemi prozy Tsan Siue”, Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu, Seriia: Filolohiia, No. 60, pp. 124–126. (In Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.32841/2409-1154.2023.60.1.29
Sartr Zh.-P. (2001), Buttia i nishcho: Narys fenomenolohichnoi ontolohii, Vydavnytstvo Solomii Pavlychko, Kyiv. (In Ukrainian).
Kharyshyn D. H. (2014), Khudozhnia kontseptsiia osobystosti u prozi Lu Sinia 20-kh rokiv XX stolittia, Avtoref. dys. ... kand. filol. nauk: 10.01.04 – literatura zarubizhnykh krain, Kyivskyi natsionalnyi universytet im. Tarasa Shevchenka, Kyiv. (In Ukrainian).
Caruth С. (1995), Introduction. Trauma: Explorations in Memory. Johns Hopkins University Press, Baltimore, pp. 3–12, available at: https://psycnet.apa.org/record/1995-98039-000 (accessed February 15, 2025).
Gilbert S. M. and Gubar S. (2020), The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination, Yale University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvxkn74x
Stoller S. (2010), “Expressivity and Performativity: Merleau-Ponty and Butler”, Continental Philosophy Review, Vol. 43, Issue 1, pp. 97–110. DOI: https://doi.org/10.1007/s11007-010-9133-x
Tal K. (1996), Worlds of Hurt: Reading the Literatures of Trauma, Cambridge University Press, Cambridge.
Voina M. and Vorobei O. (2021), “Jungian Approach to Individuation of Personality in the Short Story Empty Rooms by Can Xue”, Shìdnij svìt, No. 3, pp. 55–65. (In Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.15407/orientw2021.03.055
Can Xue (2001a), Hen. Can Xue wenji Di’er juan, Niming zhe, Hunan wenyi chubanshe, Hunan, available at: https://www.99csw.com/book/9994/358065.htm (accessed January 12, 2025). (In Chinese).
Can Xue (2001b), Hen. Can Xue wenji Di’er juan, Shuаng jiаo xiаng yі tuаn yиwаng de nürеn, Hunan wenyi chubanshe, Hunan, available at: https://www.99csw.com/book/9994/358060.htm (accessed January 5, 2025). (In Chinese).
Can Xue (2001c), Hen. Can Xue wenji Di’er juan, Suozhai zhe, Hunan wenyi chubanshe, Hunan, available at: https://www.99csw.com/book/9994/358063.htm (accessed January 8, 2025). (In Chinese).
Liu Haiyan (2010), Lun Can Xue xiaoshuo zhong de xianzhi xingxiang, Chongqing shifan daxue xuebao, Chongqing. (In Chinese).
Mu Houqin (2005), Can Xue: Cong mengyan shijie dao linghun wangguo, Di 6 qi, Jiangsu gongye хueyuan хuebao, Jiangsu, pp. 64–67. (In Chinese).
Wang Kan (1998), “Nüxing wenxue” de neihan he shiye, Di 6 qi, Zhongguo shehui kexueyuan, Beijing, pp. 88–97. (In Chinese).
Zhuo Jin (2012), Сan Хue yanjiu, Нunan wenyi chubanshe, Changsha. (In Chinese).