РОЛЬ “СУТРИ СЕРЦЯ” У СТАНОВЛЕННІ ВЧЕНЬ ВАДЖРАЯНИ КРІЗЬ ПРИЗМУ ТРАДИЦІЇ КАЛАЧАКРА-ТАНТРИ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  О. Ю. Калантарова

Анотація

Статтю присвячено історико-філософській проблематиці дослідження тексту “Грідая-сутри” (“Шераб Н’їнгпо”) в межах традиції тибетського буддизму. Як пролегомени обрано огляд перекладацької царини – для кращого розуміння як логіки формування самої буддійської традиції сутр праджня-параміти в Індії (що виявляється під час перекладів із санскриту західними мовами), так і принципів їхньої текстуальної трансмісії в Тибет (через з’ясування засад тибетського перекладу із санскриту в традиції лоцав). Мета дослідження – виявити механізм, що дав змогу здійснити в буддійському релігійно-філософському просторі перехід від інтелектуального осягнення ідей пустотності (що викладаються в сутрах магаяни) до їхньої безпосередньої практики, сенсом якої стає виявлення пустотності у власному потоці свідомості (що пропонують тантричні вчення ваджраяни). І оскільки “Грідая-сутра” є квінтесенцією всієї традиції текстів праджня-параміти та містить унікальну буддійську мантру “розради в стражданнях”, її як представницю вчення сутр, було обрано для порівняльного аналізу з традицією текстів мантраяни, тобто тантраяни. Представником тантричної традиції було обрано текст вчення найвищого класу тантр – ануттарайогатантру під назвою Калачакра, яка завдяки своїй системній розробці та міцним семантичним зв’язкам із класичними буддійськими науками вважається найбільш послідовною та структурованою тантрою. У результаті дослідження в Калачакрі було виявлено специфічне ускладнення смислів “Грідая-сутри”, що відкрило індивідууму шлях від споглядання пустотності дгарм до згортання просторово-часового континууму внутрішнього досвіду концептуальності в трансцендентну сингулярність заради осягнення істинного знання (джняни). До того ж ключовим механізмом такого переходу, який дав змогу третьому повороту колеса Дгарми стати продовженням практики другого повороту, а не просто іншим окремим методом, виявився саме механізм мантри, яка трансформується зі стислої морфологічної формули в “Грідая-сутрі” у фонетичну формулу в Калачакрі. Тому “Грідая-сутра” посідає в парамітаяні місце тригеру, що дає можливість органічно підключити до процесу просвітлення “вищий” арсенал буддійської тантри.

Як цитувати

Калантарова, О. Ю. (2021). РОЛЬ “СУТРИ СЕРЦЯ” У СТАНОВЛЕННІ ВЧЕНЬ ВАДЖРАЯНИ КРІЗЬ ПРИЗМУ ТРАДИЦІЇ КАЛАЧАКРА-ТАНТРИ. Східний світ, (4 (113), 145-163. https://doi.org/10.15407/orientw2021.04.145
Переглядів статті: 163 | Завантажень PDF: 153

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова
Посилання