Sculpture “Arhat” in the Collection of the Khanenko Museum: History, Iconographical and Technological Particularities

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  Yulia Fil

  Oleksii Andreiev

Abstract

The sculpture “Arhat” (2114 ДВ) in the Buddhist collection of The Bohdan and Varvara Khanenko National Museum of Arts grasps the particular attention of the scholars taking into account its connection with the famous persons – the 13th Dalai Lama, Pyotr Kozlov, and most likely with Nicholas Roerich and his elder son George Roerich. According to the memorial sign on the sculpture, the art piece is the 13th Dalai Lama’s present to Russian traveler Pyotr Kozlov in 1905 at Urga, capital of Mongolia. The “Arhat” was bought by the museum in 1969 as a part of a big collection of Buddhist art from Velichko V. S. (Moscow). The article touches on the historical events that forced the Tibetan ruler to arrive in Urga in 1905, and on the basis of documents and eyewitness accounts, sheds light on the circumstances of the Dalai Lama’s meeting with Pyotr Kozlov. The authors provide some indirect arguments that “Velichko’s collection” could belong to the Roerich family. The authors also give comments on the iconography of the sculpture, identifying it as an arhat or as a teacher. Arguments are also given on the sculpture’s origin and dating – Tibet, the 19th century – not later than 1905. Besides, the results of x-ray fluorescence spectroscopy are revealed in the article. It was shown that the figure was made from two different types of metal – copper (torso, shoulders, and legs) and brass with a high percentage of zinc (hands and ears). Surface of the figure is artificially patinated. Collecting all data authors propose to make the corrections in the inventory information of the sculpture.

How to Cite

Fil, Y., & Andreiev, O. (2024). Sculpture “Arhat” in the Collection of the Khanenko Museum: History, Iconographical and Technological Particularities. The World of the Orient, (3 (124), 131-149. https://doi.org/10.15407/orientw2024.03.131
Article views: 16 | PDF Downloads: 7

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

arhat; Buddhist sculpture; 13th Dalai Lama; Pyotr Kozlov; lama; Nicholas Roerich; x-ray fluorescence spectroscopy

References

Андреев А. И. “Мертвый город” Хара-Хото был открыт дважды // Наука из первых рук, 2020, № 2 (87). URL: https://elementy.ru/nauchno-populyarnaya_biblioteka/435355/Mertvyy_gorod_Khara_Khoto_byl_otkryt_dvazhdy (дата звернення 20.02. 2022).

Бир Р. Тибетские буддийские символы. Москва, 2013.

Борейко В. Е. Пётр Кузьмич Козлов: малоизвестные факты природоохранной деятельности (к 130-летию со дня рождения) // Известия РГО. Т. 125. Вып. 5. 1993.

Боркин Л. Я., Литвинчук С. Н. “Большая игра” между Российской и Британской империями в Центральной Азии и натуралисты // Российское изучение Центральной Азии: исторические и современные аспекты (к 150-летию П. К. Козлова). Санкт-Петербург, 2014.

Величко Е. М., Дроздова-Черноволенко М. Ф. Ученый, мыслитель, переводчик (часть 3) // Дельфис. Культурно-просветительский журнал. № 28 (4/2001). URL: http://www.delphis.ru/journal/article/uchenyi-myslitel-perevodchik-chast-3#p1 (дата звернення: 20.07.2024).

Вигасин А. А. Изучение Индии в России (очерки и материалы). Москва, 2008.

Ганевская Э. В., Дубровин А. Ф., Огнева Е. Д. Пять семей Будды. Металлическая скульптура северного буддизма IX–XIX вв. Из собрания ГМВ. Москва, 2004.

Елихина Ю. И. Монгольская коллекция Государственного Эрмитажа // Mongolica – IX. Санкт-Петербург, 2010a.

Елихина Ю. И. Тибетская живопись (тангка) из собрания Ю. Н. Рериха (коллекция Государственного Эрмитажа). Санкт-Петербург, 2010b.

Ильичев Д. В., Деменова В. В. Стилистические и технико-технологические аспекты атрибуции буддийской скульптуры из фондов Челябинского государственного музея изобразительных искусств // Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки. Т. 19. № 1 (160). 2017. DOI: https://doi.org/10.15826/izv2.2017.19.1.001

Киркевич В. Г. Борис Рерих. Повесть о младшем брате. Одесса, 2005.

Козлов П. К. Тибет и Далай-лама. Петербург, 1920.

Козлов П. К. Дневник по поездке в Монголию [в 1905 году] // Тибет и Далай-лама / Ред. С. Л. Кузьмин. Москва, 2004.

Науковий архів Національного музею мистецтв імені Богдана і Варвари Ханенків. Оп. № 7, од. зб. № 191 (Дело № 1. Инвентарная книга экспонатов отдела искусства Дальнего Востока № 9 с № 1955 по 2188 ДВ).

Науковий архів Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків. Оп. 7, од. зб. 247, справа № 2 (Акт № 80/4пп від 12 серпня 1969 р.), арк. 4.

Ревякин Д. Гибнущее наследие. Московская квартира Ю. Н. Рериха. Каталог. Фотохроника. Архивные документы. Litres, 2018.

Росов В. А. Юрий Рерих: возвращение в “Новую страну” (на материалах Архива внешней политики РФ) // Россия и современный мир, 2009, № 3.

Смирнов-Русецкий Б. А. Юрий Николаевич Рерих. Встреча в “Эрмитаже” // Юрий Рерих: Статьи. Воспоминания / Одесский Дом-Музей им. Н. К. Рериха; оформл., сост., вступ. ст., предисл. Е. Г. Петренко. Одесса, 2012. (Серия: “Buddhica”: вып. 4).

Схиммельпэннинк ван дер Ойе Д. Агенты империи? Русское географическое общество и Большая игра // Российское изучение Центральной Азии: исторические и современные аспекты (к 150-летию П. К. Козлова). Санкт-Петербург, 2014.

Терентьев А. Определитель буддийских изображений. Санкт-Петербург, 2004.

Ургинский дневник Щербатского (1905 г.) / Предисловие и комментарии Андреева А. И. // Письменные памятники Востока. Т. 14, № 1 (вып. 28). 2017.

Учитель Далай-Ламы. О жизни Агвана Доржиева. Ангархаев Ардан (сост.) // Сибирские огни, 2007, № 11 (ноябрь). URL: https://сибирскиеогни.рф/content/uchitel-dalay-lamy (дата звернення 20.02. 2022).

Филь Ю. Гипотеза о появлении в музее Ханенко памятников, связанных с Николаем Рерихом // Лига культуры, 2019, № 15.

Філь Ю. С. Проблеми атрибуції тибетської буддійської скульптури // Актуальні питання організації та проведення державної експертизи культурних цінностей (предметів декоративно-ужиткового мистецтва). Матеріали семінару-практикуму (21–25 травня 2018 р., Київ): науково-методичний збірник. Київ, 2018.

Шаумян Т. Л. Русско-тибетские отношения на рубеже веков и лорд Керзон // Труды института востоковедения РАН, 2017, № 1.

Щедрый дар. Коллекция Рерихов из собрания К. Кэмпбелл в Государственном музее Востока / Сост. О. В. Румянцева. Москва, 2014.

Юсупова Т. И. Центральная Азия в судьбе и открытиях П. К. Козлова // Российское изучение Центральной Азии: исторические и современные аспекты (к 150-летию П. К. Козлова). Санкт-Петербург, 2014.

Harvey P. An Introduction to the Buddhist Ethics. Foundations, Values and Issues. Cambridge University Press, 2000. https://doi.org/10.1017/CBO9780511800801

Krishna M. V. Cire perdue casting in India. New Delhi, 1976.

Little S. The Arhars in China and Tibet // Artibus Asiae. Vol. 52, No. 3/4. 1992. DOI: https://doi.org/10.2307/3249891

Watters T. Art. XVIII. – The Eighteen Lohan of Chinese Buddhist Temples // Journal of the Royal Asiatic Society of Great Britain & Ireland. Vol. 30, No. 2. 1898. DOI: https://doi.org/10.1017/S0035869X00025223

REFERENCES

Andreyev A. I. (2020), “ ‘Mertvyy gorod’ Khara-Khoto byl otkryt dvazhdy”, Nauka iz pervykh ruk, No. 2 (87), available at: https://elementy.ru/nauchno-populyarnaya_biblioteka/435355/Mertvyy_gorod_Khara_Khoto_byl_otkryt_dvazhdy (accessed February 20, 2022). (In Russian).

Bir R. (2013), Tibetskiye buddiyskiye simvoly, Litres, Moscow. (In Russian).

Boreyko V. E. (1993), “Piotr Kuz’mich Kozlov: maloizvestnyye fakty prirodookhrannoy deyatel’nosti (k 130-letiyu so dnya rozhdeniya)”, Izvestiya RGO, Vol. 125, Issue 5, pp. 64–66. (In Russian).

Borkin L. Ya. and Litvinchu S. N. (2014), “ ‘Bol’shaya igra’ mezhdu Rossiyskoy і Britanskoy imperiyami v Tsetral’noy Azii i naturalisty”, in Rossiyskoye izucheniye Tsentral’noy Azii: istoricheskiye i sovremennyye aspekty (k 150-letiyu P. K. Kozlova), Politekhnika-servis, Saint Petersburg, pp. 354–373. (In Russian).

Velichko E. M. and Drozdova-Chernovolenko M. F. (2001), “Uchenyy, myslitel’, perevodchik (chast’ 3)”, Del’fis. Kul’urno-provsetitel’skiy zhurnal, No. 28, available at: www.delphis.ru/journal/article/uchenyi-myslitel-perevodchik-chast-3#p1 (accessed February 20, 2022). (In Russian).

Vigasin A. A. (2008), Izucheniye Indii v Rossii (ocherki i materialy), Izdatel’ Stepanenko, Moscow. (In Russian).

Ganevskaya E. V., Dubrovin A. F. and Ogneva E. D. (2004), Pyat’ semey Buddy. Metallicheskaya skul’ptura severnogo buddizma IX–XIX vv. Iz sobraniya GMV, URSS, Moscow. (In Russian).

Elikhina Yu. I. (2010), “Mongol’skaya kollektsiya Gosudarstvennogo Ermitazha”, Mongolica – IX, рр. 117–122. (In Russian).

Elikhina Yu. (2010), Tibetskaya zhivopis’ (tangka). Iz sobraniya Yu. N. Rerikha kollektsiya Gosudarstvennogo Ermitazha, GAMAS, Saint Petersburg. (In Russian).

Il’ichev D. V. and Demenova V. V. (2017), “Stilisticheskiye i tekhniko-tekhnologicheskiye aspekty atributsii buddiyskoy skul’ptury iz fondov Chelyabinskogo gosudarstvennogo muzeya izobrazitel’nykh iskusstv”, Izvestiya Ural’skogo federal’nogo universiteta, Seriya 2, Gumanitarnyye nauki, Vol. 19, No. 1 (160), рр. 7–21. (In Russian). DOI: https://doi.org/10.15826/izv2.2017.19.1.001

Kirkevich V. G. (2005), Boris Rerikh. Povest’ o mladshem brate, Odesskiy dom muzey Rerikha, Odessa. (In Russian).

Kozlov P. K. (1920), Tibet i Dalay-lama, 15-ya gos. tip., Peterburg. (In Russian).

Kozlov P. K. (2004), “Dnevnik po poyezdke v Mongoliyu [v 1905 godu]”, in Tibet i Dalay lama, S. L. Kuz’min (ed.), Tovarishchestvo nauchnykh izdaniy KMK, Moscow, pp. 97–129. (In Russian).

Naukovyi arkhiv Natsionalnoho muzeiu mystetstv imeni Bohdana i Varvary Khanenkiv, Inventory 7, File 191 (Delo No. 1, Inventarnaya kniga eksponatov otdela iskusstva Dal’nego Vostoka No. 9 s No. 1955 po 2188 DV). (In Russian).

Naukovyi arkhiv Natsionalnoho muzeiu mystetstv imeni Bohdana i Varvary Khanenkiv, Inventory 7, File 247, Case No. 2 (Akt № 80/4pp vid 12 serpnia 1969 r.), sheet 4. (In Ukrainian).

Revyakin D. (2018), Gibnushcheye naslediye. Moskovskaya kvartira Yu. N. Rerikha. Katalog. Fotokhronika. Arkhivnyye dokumenty, Litres, Moscow. (In Russian).

Rosov V. A. (2009), “Yuriy Rerikh: vozvrashcheniye v ‘Novuyu stranu’ (na materialakh Ar-khiva vneshney politiki RF)”, Rossiya i sovremennyy mir, No. 3, pp. 229–247. (In Russian).

Smirnov-Rusetskiy B. A. (2012), “Yuriy Nikolayevich Rerikh. Vstrecha v ‘Ermitazhe’ ”, in Yuriy Rerikh: Stat’i. Vospominaniya, Odesskiy Dom-Muzey im. N. K. Rerikha, Introductory article, preface and compl. by E. G. Petrenko, Astroprint, Odessa, pp. 198–248. (In Russian).

Schimmelpenninck van der Oye D. (2014), “Agenty imperii? Russkoye geograficheskoye obshchestvo i Bol’shaya igra”, in Rossiyskoye izucheniye Tsentral’noy Azii: istoricheskiye i sovremennyye aspekty (k 150-letiyu P. K. Kozlova), Politekhnika-servis, Saint Petersburg, pp. 374–382. (In Russian).

Terent’yev A. (2004), Opredelitel’ buddiyskikh іzobrazheniy, Izdatel’stvo A. Terent’yeva “Nartang”, Saint Petersburg. (In Russian).

“Urginskiy dnevnik Shcherbatskogo (1905 g.). Predisloviye i kommentarii Andreyeva A. I.” (2017), Pis’mennyye pamyatniki Vostoka, Vol. 14, No. 1 (Issue 28), pp. 48–67. (In Russian).

“Uchitel’ Dalay-Lamy. O zhizni Agvana Dorzhiyeva. Compl. by Angarkhayev Ardan” (2007), Sibirskiye ogni, No. 11 (November), available at: https://сибирскиеогни.рф/content/uchitel-dalay-lamy (accessed February 20, 2022). (In Russian).

Fil’ Yu. (2019), “Gipoteza o poyavlenii v muzeye Khanenko pamyatnikov, svyazannykh s Nikolayem Rerikhom”, Liga kul’tury, No. 15, pp. 100–103. (In Russian).

Fil Yu. S. (2018), “Problemy atrybutsii tybetskoi buddiiskoi skulptury”, in Aktualni pytannia orhanizatsii ta provedennia derzhavnoi ekspertyzy kulturnykh tsinnostei (predmetiv dekoratyvno-uzhytkovoho mystetstva). Materialy seminaru-praktykumu (21–25 travnia 2018 r., Kyiv), Natsionalnyi Kyievo-Pecherskyi istoryko-kulturnyi zapovidnyk and Vydavnytstvo “Feniks”, Kyiv, pp. 90–95. (In Ukrainian).

Shaumyan T. L. (2017), “Russko-tibeskiye otnosheniya na rubezhe vekov i lord Kerzon”, Trudy instituta vostokovedeniya RAN, No. 1, pp. 108–129. (In Russian).

Shchedryy dar. Kollektsiya Rerikhov iz sobraniya K. Kempbell v Gosudarstvennom muzeye Vostoka (2014), Compl. by O. V. Rumyantseva, GMV, Moscow. (In Russian).

Yusupova T. I. (2014), “Tsentral’naya Aziya v sud’be i otkrytiyakh P. K. Kozlova”, in Rossiyskoye izucheniye Tsentral’noy Azii: istoricheskiye i sovremennyye aspekty (k 150-letiyu P. K. Kozlova), Politekhnika-servis, Saint Petersburg, pp. 13–31. (In Russian).

Harvey P. (2000), An Introduction to the Buddhist Ethics. Foundations, Values and Issues, Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511800801

Krishna M. V. (1976), Cireperdue casting in India, Jayant Baxi for Kanak, New Delhi.

Little S. (1992), “The Arhars in China and Tibet”, Artibus Asiae, Vol. 52, No. 3/4. pp. 255–281. DOI: https://doi.org/10.2307/3249891

Watters T. (1898), “Art. XVIII. – The Eighteen Lohan of Chinese Buddhist Temples”, Journal of the Royal Asiatic Society of Great Britain & Ireland, Vol. 30, No. 2, pp. 329–347. DOI: https://doi.org/10.1017/S0035869X00025223