KALMYK ICONS FROM THE COLLECTION OF THE BOHDAN AND VARVARA KHANENKO MUSEUM OF ARTS

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  S. Batyreva

Abstract

The article is devoted to the cultural analysis of the tradition in the study of fine arts of Buddhism. The subject of the research are thangkas, Buddhist artifacts from the collection of the Bohdan and Varvara Khanenko Museum of Arts, which are part of the cultural heritage of Kalmykia. Breaking the tradition of anonymous performance, on one of thangkas the author mentions his name: “Shobul-getsul painted”. Todobichig vertical ligature written in ink represents an undeniable distinctive feature of Kalmyk painting. The old Kalmyk painting as part of Kalmyk cultural heritage has formed in the interaction of tradition and innovation. The works of art help trace the historical destiny of the iconographic canon in the artistic culture of Northern Buddhism. The analysis of the Kalmyk sacral artistic tradition helped identify a number of local traits in the graphic interpretation of iconographic images. Traditional psychogenetic peculiarities of light perception, the ritual culture and folklore are projected in the iconography, defining the “local” nature of the Buddhist art.

How to Cite

Batyreva, S. (2016). KALMYK ICONS FROM THE COLLECTION OF THE BOHDAN AND VARVARA KHANENKO MUSEUM OF ARTS. The World of the Orient, (2-3 (91-92), 158-162. https://doi.org/10.15407/orientw2016.02.158
Article views: 40 | PDF Downloads: 24

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Kalmyk Icons, National Museum of Arts, the ritual culture, todobichig

References

Арутюнов С. А. Инновации в культуре этноса и их социально-экономическая обусловленность // Этнографические исследования развития культуры / Отв. ред. А. Першиц, Н. Тер-Акопян. Москва, 1985.

Батырева С. Г. Традиционное изобразительное искусство Калмыкии XIX – нач. XX вв. Опыт историко-культурной реконструкции. Saarbruchen, 2011.

Каталог збережених пам’яток Київського церковно-археологічного музею, 1872–1922 рр. Київ, 2002.

Огнева Е. Д. Илья Мечников и его встречи с буддизмом // Ориент. Альманах. Вып. 2–3: Исследователи Центральной Азии в судьбах России. Санкт-Петербург, 1998.

Огнєва O. Д. Джерела з історії україно-калмицьких зв’язків // Східний світ, 2012, № 1.

Першиц А. И. Динамика традиций и возможности их источниковедческого истолкования // Народы Азии и Африки, 1981, № 5.

Чистов К. В. Традиция и вариативность // Советская этнография, 1983, № 2.

Roerich G. Tibetan paintings. Paris, 1925.

REFERENCES

Arutyunov S. A. (1985), “Innovatsii v kul’ture etnosa i ikh sotsial’no-ekonomicheskaya obuslovlennost’”, Etnograficheskiye issledovaniya razvitiya kul’tury, A. Pershits, N. Ter-Akopyan (Eds.), Moscow. (In Russian).

Batyreva S. G. (2011), Traditsionnoye izobrazitel’noye iskusstvo Kalmykii XIX – nach. XX vv. Opyt istoriko-kul’turnoy rekonstruktsii, Saarbruchen. (In Russian).

Kataloh zberezhenykh pam"yatok Kyyivs'koho tserkovno-arkheolohichnoho muzeyu, 1872–1922 rr. (2002), Kyiv. (In Ukrainian).

Ogneva E. D. (1998), “Il’ya Mechnikov i ego vstrechi s buddizmom”, in Oriyent. Al’manakh. Issue 2–3: Issledovateli Tsentral’noy Azii v sud’bakh Rossii, Saint Petersburg. (In Russian).

Ohnyeva O. D. (2012), “Dzherela z istoriyi ukrayino-kalmyts'kykh zv"yazkiv”, Shìdnij svìt, No. 1. (In Ukrainian).

Pershits A. I. (1981), “Dinamika traditsiy i vozmozhnosti ikh istochnikovedcheskogo istolkovaniya”, Narody Azii i Afriki, No. 5. (In Russian).

Chistov K. V. (1983), “Traditsiya i variativnost’”, Sovetskaya etnografiya, No. 2. (In Russian).

Roerich G. (1925), Tibetan paintings, Paris.