Ілюстративне оформлення фрагардів 10–11 Відевдата (за рукописом ms. 4000)
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Анотація
Відома невелика кількість авестійських рукописів з ілюстративним компонентом. Серед ілюстрованих іранських документів є рукописи, що містять прості та невеликі образотворчі мотиви, включені в текст. Стаття присвячена аналізу ілюстрацій фрагардів 10 та 11 Відевдата в манускрипті 4000 (Тегеранський університет № 11263). Цей документ є найдавнішим іранським літургійним рукописом з ілюстраціями, що датується 1607/1627 р. На думку авторки, головною причиною появи цих ілюстрацій у цей час було культурне життя за династії Сефевідів (1501–1722). Це правління характеризувалося відродженням старих іранських традицій, коли іранські художники мали більше свободи в зображенні людей і тварин, квітів і рослин на декоративних килимах і кахлях. У статті розглядаються типи ілюстрацій у манускрипті 4000. Авторка звертає увагу на живописний мотив “Пані Сонце” (Хоршид Ханум), який використовувався як декоративний елемент на килимах і бахтіарських талісманах, що вивішувалися на стінах на весіллях і для захисту від “лихого ока”. Іконографія “Пані Сонця” та зображення “жіночої подоби” з ілюстрацій фрагардів 10 та 11 Відевдата в манускрипті 4000 мають схожі риси. Це може свідчити про спільні іконографічні корені цих мотивів, які відображають певні аспекти іранської культури, пов’язані з апотропеїчними уявленнями.
Як цитувати
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Відевдат; ілюстрації; типи; “жіночої подоби”; “Пані Сонце”; килими; династія Сефевідів
Afshar I. and Mazdāpour K. (2013), Vandīdād-e Sāde (Avestā 976) be khat-e Frēdōn Marz-bān-e Kermāni [Videvdād Sāde (Avestā 976), scribed by Frēdōn Marzbān-e Kermāni], Fravahr, Tehran. (In Persian).
Andrés-Toledo M. Á. (2016), The Zoroastrian law to expel the demons: Wīdēwdād 10-15: critical edition, translation and glossary of the Avestan and Pahlavi texts, Harrassowitz Verlag, Wiesbaden. https://doi.org/10.2307/j.ctvcwnz5q
Andrés-Toledo M. Á. and Cantera A. (2012), “Manuscripts of the Wīdēwdād”, in A. Cantera (ed.), The transmission of the Avesta, (Iranica 20), Harrassowitz Verlag, Wiesbaden, pp. 207–243.
Azizi R. and Tabatabaei Jabali Z. (2022), “The Iconography of ‘Lady Sun (Khorshid Khanum)’ motif in Iranian embroideries and its relationship with the Evil Eye (Case Study: Sahebqaraniyeh Palace’s ladies Sun)”, Bagh-e Nazar, No. 19 (114), pp. 31–46. DOI: https://doi.org/10.22034/BAGH.2022.332261.5140
Cantera A. (2019), “The Contribution to a new Edition of the Avestan Texts made by the Manuscript 4010 and others in the Vahid Zolfeghari Collection”, in A. Cantera, J. Ferrer-Losilla & V. Zolfegahri (eds), The Liturgical Widēwdād Manuscript 4010 (Ave 977/978), Vol. II. (Avestan Manuscripts in Iran, Vol. 2), Sociedad de Estudios Iranios y Turanios, Girona, pp. 1–16.
Cantera A. and Mazdāpour K. (2015), The Liturgical Widēwdād manuscript ms. 4161 (Vandidad-e Jahānbaxši), (Avestan manuscripts in Iran, Vol. 1), Sociedad de Estudios Iranios y Turanios, Salamanca and Tehran.
Donaldson B. A. (2015), The Wild Rue of Persia. Magic, Myth and Folklore in Iran, I. B. Tauris, London and New York.
Ferrer-Losilla J. (2015), “Repetitions or Omissions? Different Versions of Widēwdād 22”, Studia Iranica, Vol. 44, Issue 2, pp. 207–225. DOI: https://doi.org/10.2143/SI.44.2.3144300
Ferrer-Losilla J. and Martínez Porro J. (2019), “Analysis of the ms. 4010 including palaeographical, orthographical and codicological considerations”, in A. Cantera, J. Ferrer-Losilla and V. Zolfegahri (eds), The Liturgical Wīdēwdād Manuscript 4010 (Ave 977/978), Vol. II, (Avestan Manuscripts in Iran, Vol. 2), Sociedad de Estudios Iranios y Turanios, Girona, pp. 17–44.
Gholami S. and Pouladi M. (2019), “Colophons and Marginal Notes of the Avestan Manuscripts of the Pouladi’s Collection in Yazd”, Iranian Studies, Vol. 52, Nos. 1–2, pp. 3–59. DOI: https://doi.org/10.1080/00210862.2019.1605286
Gluck J., Gluck S. H. and Penton C. J. (1977), A Survey of Persian handicraft: a pictorial introduction to the contemporary folk arts and art crafts of modern Iran, Survey of Persian Art, Tehran and New York.
Khorasani M. M. (2006), Arms and Armor from Iran. The Bronze Age to the End of the Qajar Period, Legat-Verlag, Tübingen.
Madadi H. (2007), Namad dar farhang-e bakhtiyari [Symbols in Bakhtiari culture], Mehryar, Ahvaz. (In Persian).
Mazdāpour K. (1999 (1378)), “Čand dastnewis-e nouyāfte-ye awestā” [“Some newly found Avestan manuscripts”], Nāme-ye Irān bāstān, Vol. 8, pp. 3–19. (In Persian).
Salehi S., Noroozi H. and Reshadi H.-A. (2021), “Examining Sun Motifs in Patterns of Farahan Sun Medallion Rugs”, Bagh-e Nazar, Vol. 18 (94), pp. 51–68. DOI: https://doi.org/10.22034/BAGH.2020.229350.4530
Shahparvari M. R. and Mirzaamini M. M. (2016), “Manifestation of Sun Motif in Iranian Carpet”, Glory of Art (Jelve-ye Honar), Vol. 8/1, pp. 55–66.
Vertiienko H. V. (2023), “Iliustratyvne oformlennia frahardiv 10–11 Videvdata (za manuscriptom 4000_AVE976)”, in XXVI Skhodoznavchi chytannia A. Krymskoho. Materialy dopovidi Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii, m. Kyiv, 30 lystopada 2023 r., Liha-Pres, Kyiv, Lviv and Toruń, pp. 18–21. (In Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.36059/978-966-397-346-3-2
Westermarck E. (1926), Ritual and Belief in Morocco, Vol. I, Macmillian and Co, London.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.