Тибетологічні дослідження Олени Дмитрівні Огнєвої: мистецтвознавство і текстологія

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  О. А. Коваль

Анотація

У статті розглянуто наукову біографію і доробок Олени Дмитрівни Огнєвої як провідної дослідниці Тибету і тибетської цивілізації в Україні. Продовжуючи справу своїх відомих учителів – Б. І. Кузнецова, Б. І. Панкратова, Г. М. Бонгарда-Левіна – представників радянської тибетологічної школи Ленінграда і Москви 2-ї половини ХХ століття, вона здійснила дослідження у сфері текстології та мистецтвознавства, довівши доконечну потребу комплексного вивчення іконографічної та іконометричної основ релігійного живопису Тибету на основі класичних текстів. Олена Огнєва розвинула власний стиль вивчення і прочитання сюжетів тибетських зображень ікон-танка, у яких сконцентровано багато символів, знань та інформації про живописну традицію, буддизм, історію та етнос Тибету. Озброєна цими знаннями й методами, вона змогла дослідити і дати докладні описи численних творів образотворчого мистецтва Центральної Азії, не лише тибетського за походженням, а й такого, що піддався впливам з Тибету через поширення буддизму. Дослідила біографії відомих релігійних діячів середньовічного Тибету, які заклали основи традиційної теорії живопису. У різні періоди життя Олена Огнєва виступає також як перекладачка і дослідниця тибетських релігійних текстів, виявляє себе популяризаторкою тибетської культури. Неоціненним внеском у розвиток сходознавства в Україні є робота О. Д. Огнєвої з пошуку й опису оригінальних тибетських матеріалів у музеях України, яка триває вже понад чверть століття. Дослідження музейних колекцій стає основою для організації виставок, під час яких багато людей мають змогу наживо ознайомитися з традицією тибетського буддизму і культурою народів Азії.

Як цитувати

Коваль, О. А. (2024). Тибетологічні дослідження Олени Дмитрівні Огнєвої: мистецтвознавство і текстологія. Східний світ, (3 (124), 5-28. https://doi.org/10.15407/orientw2024.03.005
Переглядів статті: 120 | Завантажень PDF: 95

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

О. Д. Огнєва; буддизм; живопис; іконографія; музеєзнавство; скульптура; Тибет; тибетологія

Посилання

Будда. Той, хто пройшов світами сансари. Твори буддійського мистецтва з колекцій Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків, Одеського музею західного та східного мистецтва, приватної збірки Ігоря Понамарчука. Каталог виставки / авторка текстів – О. Огнєва; упоряд. – Ю. Філь. Київ, 2018.

Ганевская Э. В., Дубровин А. Ф., Огнева Е. Д. Пять семей Будды. Металлическая скульптура северного буддизма IX–XIX вв. из собрания ГМВ. Москва, 2004.

Гарри И. Р. История тибетологии в письмах: переписка Р. Е. Пубаева и Б. И. Кузнецова // Ориенталистика. Т. 2, № 2. 2019. DOI: https://doi.org/10.31696/2618-7043-2019-2-2-299-334

Джерело перлин: Хрестоматія східних літератур / Авт.-упоряд. С. М. Руссова. Київ, 1998.

Живопись Тибета. Русская частная коллекция: Альбом-каталог / текст Е. Д. Огнева [и др.]; науч. ред. Н. В. Сазонова, И. И. Шептунова; фот. Е. И. Желтов. Москва, 2005.

Нармаев Б. М. Роль Бронислава Ивановича Кузнецова в становлении послевоенной отечественной тибетологии // Кунсткамера, 2022, № 4 (18). DOI: https://doi.org/10.31250/2618-8619-2022-4(18)-127-136

Огнева Е. Д. Связь географических названий с именами горных божеств в тексте пятой главы тибетского эпоса о царе Гэсаре // Письменные памятники и проблемы истории культуры народов Востока. Тезисы докладов IV годичной научной сессии ЛО ИНА. Май 1968 года. Ленинград, 1968.

Огнева Е. Д. Структура тибетской иконы // Проблема канона в древнем и средневековом искусстве Азии и Африки. Москва, 1973.

Огнева Е. Д. Роль хвалы в тибетском тексте // Письменные памятники и проблемы истории культуры народов Востока. XI годичная научная сессия ЛО ИВ АН СССР. Ч. 1. Москва, 1975a.

Огнева Е. Д. “Защитный круг” из Хара-Хото // Культура и искусство Индии и стран Дальнего Востока. Ленинград, 1975b.

Огнева Е. Д. Тибетский средневековый трактат по теории изобразительного искусства (исследование, перевод, комментарий, критический текст): дисс. ... канд. ист. наук: 07.00.09. Москва, 1979a.

Огнева Е. Д. Структура тибетского научного текста (1409 г.) (метод цитирования) // Письменные памятники и проблемы истории культуры народов Востока. XIV годичная научная сессия ЛО ИВ АН СССР. Декабрь 1978 г. Ч. 1. Москва, 1979b.

Огнева Е. Д. Жанры в тибетском искусстве (живопись) // Искусство и культура Монголии и Центральной Азии. Ч. 2. Москва, 1983a.

Огнева Е. Д. Книга в тибетской культуре // Актуальные проблемы философской и общественной мысли зарубежного Востока. Материалы Первого Всесоюзного координационного совещания. Душанбе, 1983b.

Огнева Е. Д. Санскрито-тибетские параллели в трактате Цзонхавы // Древняя Индия. Историко-культурные связи. Москва, 1983c.

Огнева Е. Д. Таранатха Кунга-ньинбо как историк, художник, искусствовед // Общество и государство в Китае. 15-я конференция. Тезисы докладов. Ч. 2. Москва, 1984.

Огнева Е. Д. Культ горных божеств в Тибете // Памироведение 2. Душанбе, 1985a.

Огнева Е. Д. Тибетцы // Календарные обычаи и обряды народов Восточной Азии: Новый год. Москва, 1985b.

Огнева Е. Д. Таранатха Гунга Ньинбо (материалы к биографии) // Источниковедение и историография истории буддизма. Страны Центральной Азии. Новосибирск, 1986.

Огнева Е. Д. К вопросу о жанре “биографии” в тибетской средневековой литературе (“Намтхар Шакьямуни” Таранатхи Кунганьинбо) // Буддизм: история и культура. Москва, 1989a.

Огнева Е. Д. Тибетцы // Календарные обычаи и обряды народов Восточной Азии: Годовой цикл. Москва, 1989b.

Огнева Е. Д. Горные боги Тибета // Декоративное искусство: диалог истории и культуры. Вып. 1–2. Москва, 1995.

Огнева Е. Д. Особенности композиции “Онтога 35 будд покаяния Меры тел богов” – средневекового трактата Цзонхавы Лобзангдакпы по теории изобразительного искусства (фрагмент рукописи монографии, 1984) // Дослідження цивілізацій Сходу та Заходу: історія, філософія, філологія. Київ, 2004.

Огнева Е. Д. Боги снежных гор. Музеи Украины: сакральное искусство в традиции тибетского буддизма. Сборник научных статей. Одесса, 2008.

Огнева Е. Д. Боги снежных гор, огненно-жарких пустынь и прохладных лесов. Изобразительное искусство тибетской традиции в музеях Одессы. Путеводитель. Одесса, 2010.

Огнева Е. Д. О надписях и письменных вложениях, связанных с буддийской сакральной пластикой // 108 образов Будды. Исследование коллекции No 5942 из собрания Музея антропологии и этнографии (Кунсткамеры) РАН / Авт.-сост. Е. В. Иванова, А. Ф. Дубровин, отв. ред. И. А. Алимов. Санкт-Петербург, 2014.

Огнева Е. Д. Танка как текст: опыт чтения сюжета “Восемь ступ” // Mongolica. Том XXIV, № 2. Санкт-Петербург, 2021.

Огнева Е. Д. Юрий Рерих и вопросы тибетской буддийской иконографии: [статьи]. Изд. 2-е, испр. и доп. Одесса, 2022.

Огнєва О. Д. Тибет: гори, герої, гірські божества // Східний світ, 2002, № 1.

Огнєва О. Д. Післямова. Примітки // Алай. Коли спаде курява / пер. з кит. Н. Кірносової. Харків, 2016a.

Огнєва О. Д. Стан сучасної художньої прози тибетців: автор, мова, адресат // Китаєзнавчі дослідження, 2016b, № 1–2.

Огнєва О. Д. Тибетець Джам’янг Норбу як автор на сторінках свого роману “Мандала Шерлока Холмса: пригоди великого детектива в Індії та Тибеті” // Східний світ, 2016c, № 4. DOI: https://doi.org/10.15407/orientw2016.04.104

Панкратов Б. И. Иконография тибетского буддизма (В связи с публикацией книги Л. Н. Гумилева “Старобурятская живопись”. Москва, “Искусство”, 1975) / Публикация Е. Д. Огневой // Страны и народы Востока. Вып. XXIX. Санкт-Петербург, 1998.

Frye S. Study and Publication of Indian and Tibetan Monuments on the Theory of Art // The Tibet Journal. Vol. 6, No. 1. 1981.

Zorin A. Tibetan studies in Russia: a brief historical account // Annuaire de l’École pratique des hautes études (EPHE), Section des sciences religieuses. Т. 126 . 2019. URL: http://journals.openedition.org/asr/2498 (дата звернення: 30.06.2024). DOI: https://doi.org/10.4000/asr.2498

REFERENCES

Budda. Toi, khto proishov svitamy sansary. Tvory buddiiskoho mystetstva z kolektsii Natsionalnoho muzeiu mystetstv imeni Bohdana ta Varvary Khanenkiv, Odeskoho muzeiu zakhidnoho ta skhidnoho mystetstva, pryvatnoi zbirky Ihoria Ponamarchuka. Kataloh vystavky (2018), Author of the texts by O. Ohnieva, Compl. by Yu. Fil, Feniks, Kyiv. (In Ukrainain).

Ganevskaya E. V., Dubrovin A. F. and Ogneva E. D. (2004), Pyat’ semey Buddy. Metallicheskaya skul’ptura severnogo buddizma IX–XIX vv. iz sobraniya GMV, Izdatel’stvo nauchnoy i uchebnoy literatury “URSS”, Moscow. (In Russian).

Garri I. R. (2019), “Istoriya tibetologii v pis’makh: perepiska R. E. Pubayeva i B. I. Kuznetsova”, Oriyentalistika, Vol. 2, No. 2, pp. 299–334. (In Russian). DOI: https://doi.org/10.31696/2618-7043-2019-2-2-299-334

Dzherelo perlyn: Khrestomatiia skhidnykh literatu (1998), Compl. by S. M. Russova, Horuden, Kyiv. (In Ukrainain).

Zhivopis’ Tibeta. Russkaya chastnaya kollektsiya: Al’bom-katalog (2005), Text by E. D. Ogneva et al., N. V. Sazonova and I. I. Sheptunova (eds), GMV, Moscow. (In Russian).

Narmayev B. M. (2022), “Rol’ Bronislava Ivanovicha Kuznetsova v stanovlenii poslevoyennoy otechestvennoy tibetologii”, Kunstkamera, No. 4 (18), pp. 127–136. (In Russian). DOI: https://doi.org/10.31250/2618-8619-2022-4(18)-127-136

Ogneva E. D. (1968), “Svyaz’ geograficheskikh nazvaniy s imenami gornykh bozhestv v tekste pyatoy glavy tibetskogo eposa o tsare Gesare”, in Pis’mennyye pamyatniki i problemy istorii kul’tury narodov Vostoka, Tezisy dokladov IV godichnoy nauchnoy sessii LO INA, May 1968 goda, GRVL, Leningrad, pp. 32–34. (In Russian).

Ogneva E. D. (1973), “Struktura tibetskoy ikony”, in Problema kanona v drevnem i srednevekovom iskusstve Azii i Afriki, Nauka, Moscow, pp. 103−112. (In Russian).

Ogneva E. D. (1975a), “Rol’ khvaly v tibetskom tekste”, Pis’mennyye pamyatniki i problemy istorii kul’tury narodov Vostoka, XI godichnaya nauchnaya sessiya LO IV AN SSSR, Pt. 1, Nauka, Moscow, pp. 118–121. (In Russian).

Ogneva E. D. (1975b), “ ‘Zashchitnyy krug’ iz Khara-Khoto”, in Kul’tura i iskusstvo Indii i stran Dal’nego Vostoka, Avrora, Leningrad, pp. 61–69. (In Russian).

Ogneva E. D. (1979a), Tibetskiy srednevekovyy traktat po teorii izobrazitel’nogo iskusstva (issledovaniye, perevod, kommentariy, kriticheskiy tekst), Diss. ... kand. ist. nauk: 07.00.09, Moscow. (In Russian).

Ogneva E. D. (1979b), “Struktura tibetskogo nauchnogo teksta (1409 g.) (metod tsitirovaniya)”, in Pis’mennyye pamyatniki i problemy istorii kul’tury narodov Vostoka, XIV godichnaya nauchnaya sessiya LO IV AN SSSR, Dekabr’ 1978 g., Pt. 1, GRVL, Moscow, pp. 43–47. (In Russian).

Ogneva E. D. (1983a), “Zhanry v tibetskom iskusstve (zhivopis’)”, in Iskusstvo i kul’tura Mongolii i Tsentral’noy Azii, Pt. 2, Nauka, Moscow, pp. 98–113. (In Russian).

Ogneva E. D. (1983b), “Kniga v tibetskoy kul’ture”, in Aktual’nyye problemy filosofskoy i obshchestvennoy mysli zarubezhnogo Vostoka, Materialy Pervogo Vsesoyuznogo koordinatsionnogo soveshchaniya, Donish, Dushanbe, pp. 202–211. (In Russian).

Ogneva E. D. (1983c), “Sanskrito-tibetskiye paralleli v traktate Tszonkhavy”, in Drevnyaya Indiya. Istoriko-kul’turnyye svyazi, Nauka, Moscow, pp. 228–237. (In Russian).

Ogneva E. D. (1984), “Taranatkha Kunga-n’inbo kak istorik, khudozhnik, iskusstvoved”, in Obshchestvo i gosudarstvo v Kitaye, 15-ya konferentsiya, Tezisy dokladov, Pt. 2, Nauka, Moscow, pp. 108–112. (In Russian).

Ogneva E. D. (1985a), “Kul’t gornykh bozhestv v Tibete”, in Pamirovedeniye 2, Donish, Dushanbe. (In Russian).

Ogneva E. D. (1985b), “Tibettsy”, in Kalendarnyye obychai i obryady narodov Vostochnoy Azii: Novyy god, Nauka, Moscow, pp. 190–224. (In Russian).

Ogneva E. D. (1986), “Taranatkha Gunga N’inbo (materialy k biografii)”, in Istochnikovedeniye i istoriografiya istorii buddizma, Strany Tsentral’noy Azii, Nauka, Novosibirsk, pp. 28–43. (In Russian).

Ogneva E. D. (1989a), “K voprosu o zhanre ‘biografii’ v tibetskoy srednevekovoy literature (‘Namtkhar Shak’yamuni’ Taranatkhi Kungan’inbo)”, in Buddizm: istoriya i kul’tura, Nauka, Moscow, pp. 129–151. (In Russian).

Ogneva E. D. (1989b), “Tibettsy”, in Kalendarnyye obychai i obryady narodov Vostochnoy Azii: Godovoy tsikl, Nauka, Moscow, pp. 264–305. (In Russian).

Ogneva E. D (1995), “Gornyye bogi Tibeta”, in Dekorativnoye iskusstvo: dialog istorii i kul’tury, Issue 1–2, Iskusstvo, Moscow. (In Russian).

Ogneva E. D. (2004), “Osobennosti kompozitsii ‘Ontoga 35 budd pokayaniya Mery tel bogov’ – srednevekovogo traktata Tszonkhavy Lobzangdakpy po teorii izobrazitel’nogo iskusstva (fragment rukopisi monografii, 1984)”, in Doslіdzhennya tsivіlіzatsіy Skhodu ta Zakhodu: іstorіya, fіlosofіya, fіlologіya, A. Yu. Krymskyi Institute of Oriental Studies, Kyiv, pp. 19–40. (In Russian).

Ogneva E. D. (2008), Bogi snezhnykh gor. Muzei Ukrainy: sakral’noye iskusstvo v traditsii tibetskogo buddizma, Astropint, Odesa. (In Russian).

Ogneva E. D. (2010), Bogi snezhnykh gor, ognenno-zharkikh pustyn’ i prokhladnykh lesov. Izobrazitel’noye iskusstvo tibetskoy traditsii v muzeyakh Odessy. Putevoditel’, Astropint, Odesa. (In Russian).

Ogneva E. D. (2014), “O nadpisyakh i pis’mennykh vlozheniyakh, svyazannykh s buddiyskoy sakral’noy plastikoy”, in 108 obrazov Buddy. Issledovaniye kollektsii No 5942 iz sobraniya Muzeya antropologii i etnografii (Kunstkamery) RAN, Compl. by. E. V. Ivanova and A. F. Dubrovin, MAE RAN, Saint Petersburg, pp. 24–31. (In Russian).

Ogneva E. D. (2021), “Tanka kak tekst: opyt chteniya syuzheta ‘Vosem’ stup”, Mongolica, Vol. XXIV, No. 2, pp. 33–41. (In Russian).

Ogneva E. D. (2022), Yuriy Rerikh i voprosy tibetskoy buddiyskoy ikonografii, 2nd ed., Astropint, Odesa. (In Russian).

Ohnieva O. D. (2002), “Tybet: hory, heroi, hirski bozhestva”, Shìdnij svìt, No. 1, рр. 44–50. (In Ukrainain).

Ohnieva O. D. (2016a), “Pisliamova. Prymitky”, in Alai, Koly spade kuriava, Transl. from Chinese by N. Kirnosova, Folio, Kharkiv, pp. 428–441. (In Ukrainain).

Ohnieva O. D. (2016b), “Stan suchasnoi khudozhnoi prozy tybettsiv: avtor, mova, adresat”, Chinese Studies, No. 1–2, рр. 97–109. (In Ukrainain).

Ohnieva O. D. (2016c), “Tybetets Dzhamianh Norbu yak avtor na storinkakh svoho romanu ‘Mandala Sherloka Kholmsa: Pryhody velykoho detektyva v Indii ta Tybeti’ ”, Shìdnij svìt, No. 4, pp. 104–110. (In Ukrainain). DOI: https://doi.org/10.15407/orientw2016.04.104

Pankratov B. I. (1998), “Ikonografiya tibetskogo buddizma (V svyazi s publikatsiyey knigi L. N. Gumileva “Staroburyatskaya zhivopis’ ”. Moskva, Iskusstvo, 1975), Publikatsiya E. D. Ognevoy”, Strany i narody Vostoka, Issue XXIX, pp. 289–301. (In Russian).

Frye S. (1981), “Study and Publication of Indian and Tibetan Monuments on the Theory of Art”, The Tibet Journal, Vol. 6, No. 1, pp. 3–5.

Zorin A. (2019), “Tibetan studies in Russia: a brief historical account”, Annuaire de l’École pratique des hautes études (EPHE), Section des sciences religieuses, T. 126, available at: http://journals.openedition.org/asr/2498 (accessed June 30, 2024). DOI: https://doi.org/10.4000/asr.2498