Роль Окакури Тенсіна у розвитку діалогу культур Індії та Японії

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  С. В. Капранов

Анотація

Стаття присвячена індійським сторінкам біографії японського вченого-мистецтвознавця Окакури Тенсіна (1863–1913). Вона є спробою систематично розглянути всі основні зв’язки його життя й творчості з індійською культурою з метою краще зрозуміти його місце в діалозі культур Індії та Японії на початку ХХ ст. Окакура розглядав мистецтво Японії в широкому культурному контексті, в історичних зв’язках з Китаєм та іншими країнами. Звідси походить його інтерес до Індії як колиски буддизму, вчення, що об’єднало більшу частину Азії, без якого неможливо уявити японську культуру. Структура статті складається з трьох кіл, у центрі кожного з яких стоїть постать великого культурного діяча (Свамі Вівекананда, Рабіндранат Таґор) або група таких діячів (митці Бенгальської школи). У кожного з цих кіл є своя домінанта – релігія, література або мистецтво. Окакура Тенсін був в Індії лише двічі (в 1902 та 1912 рр.) і обидва рази недовго, та й індійське мистецтво не було головною темою його досліджень, проте він зробив значний внесок у розбудову культурних зв’язків Індії та Японії. Хоча Індія в той час була колонією, це були безпосередні зв’язки, не опосередковані метрополією. Окакура зав’язав дружні стосунки з провідними представниками індійської інтелектуальної еліти – Свамі Вівеканандою, Рабіндранатом Таґором, Абаніндранатхом Таґором, Пріямбадою Деві, Нандалалом Босом та ін. З другого боку, Тенсін втягнув у свою орбіту деяких японських діячів культури, як представників буддійського духовенства (Хорі Сітоку, Ода Токуно), так і митців (Йокояма Тайкан, Хісіда Сюнсо, Араї Кампо та ін.). Серед виділених нами трьох домінант вирішальна роль належить релігійно-філософському вченню Свамі Вівекананди, яке спонукало Окакуру вирушити до Індії. Проте найсильніший розвиток дістало мистецтво. Що ж до літератури, то вона була мало задіяна в цьому діалозі культур, імовірно, тому, що індійські інтелектуали та митці не знали японської, а японські не володіли бенгалі або гінді.

Як цитувати

Капранов, С. В. (2022). Роль Окакури Тенсіна у розвитку діалогу культур Індії та Японії. Східний світ, (4 (117), 65-78. https://doi.org/10.15407/orientw2022.04.065
Переглядів статті: 168 | Завантажень PDF: 135

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

японсько-індійські зв’язки, індійська культура, японська культура, Окакура Тенсін, Свамі Вівекананда, Рабіндранат Таґор

Посилання

Капранов С. В. Китай в ідеології японського паназіатизму // Китай очима Азії. Київ, 2017.

Роллан Р. Жизнь Рамакришны. Жизнь Вивекананды. Киев, 1991.

Atmaprana P. Sister Nivedita of Ramakrishna-Vivekananda. Calcutta, 1961.

Bandyopadhyay A. K. History of Modern Bengali Literature. Calcutta, 1986.

Bhalla M. Introduction: the Discovery of Buddhist Dialogues Between India and Japan – History, Culture and the State // Culture as Power: Buddhist Heritage and the Indo-Japanese Dialogue. New York and London, 2021. https://doi.org/10.4324/9780429316531-1

Bharucha R. Another Asia: Rabindranath Tagore and Okakura Tenshin. New Delhi, 2006. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195682854.001.0001

Das S. K. A History of Indian Literature. Vol. VIII: 1800–1910. Western Impact: Indian Response. New Delhi, 1991.

Fraser B. Rabindranath Tagore. London, 2019.

Frost M. That Great Ocean of Idealism: Calcutta, the Tagore Circle and the Idea of Asia, 1900–1920 // Indian Ocean Studies: Cultural, Social and Political Perspectives. New York and London, 2009.

Fukuyama Yasuko. Japanese encounters with Ajanta // Culture as Power: Buddhist Heritage and the Indo-Japanese Dialogue. New York and London, 2021. https://doi.org/10.4324/9780429316531-12

Guha-Thakurti T. The Making of the New Indian Art: Artists, Aesthetics and Nationalism in Bengal, C. 1850–1920. Cambridge, 1992.

Horioka Yasuko. The Life of Kakuzō, Author of the Book of Tea. Tokyo, 1963.

Inaga Shigemi. Okakura Kakuzō’s Nostalgic Journey to India and Invention of Asia // Nostalgic Journeys: Literary Pilgrimages between Japan and the West. Vancouver, 2001.

Inaga Shigemi. Sister Nivedita and Her Kali The Mother, The Web of Indian Life, and Art Criticism: New Insights into Okakura Kakuzō’s Indian Writings and the Function of Art in the Shaping of Nationality // Japan Review, 2004, No. 16.

Inaga Shigemi. The Interaction of Bengali and Japanese Artistic Milieus in the First Half of the Twentieth Century (1901–1945): Rabindranath Tagore, Arai Kanpō, and Nandalal Bose // Japan Review, 2009, No. 21.

Inaga Shigemi. Okakura Kakuzō and India: The Trajectory of Modern National Consciousness and Pan-Asian Ideology Across Borders // Review of Japanese Culture and Society, 2012, Vol. 24. https://doi.org/10.1353/roj.2012.0013

Inaga Shigemi. A. K. Coomaraswami and Japan: A Tentative Overview // Culture as Power: Buddhist Heritage and the Indo-Japanese Dialogue. New York and London, 2021. https://doi.org/10.4324/9780429316531-7

Jaffe R. Seeking Sakyamuni: South Asia in the Formation of Modern Japanese Buddhism. Chicago and London, 2019. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226628233.001.0001

Keeni G. Perception of Japan and India – Past and Present: A View from Shantiketan // Changing Perceptions of Japan in South Asia in the New Asian Era: the State of Japanese Studies in India and other SAARC Countries. International Symposium in India 2009. Kyoto, 2011.

Mitra S. K. Raja Rajendralal Mitra // Historians and Historiography in Modern India. Calcutta, 1973.

Mitter P. Art and Nationalism in Colonial India 1850–1922: Occidental Orientations. Cambridge, 1994.

Mitter P. The Triumph of Modernism: Indian artists and the avant-garde, 1922–1947. London, 2007.

Ninomiya-Igarashi Masumi. Drawn Toward India: Okakura Kakuzō’s Interpretation of Rájendralála Mitra’s Work in His Construction of Pan-Asianism and the History of Japanese Art. A dissertation submitted to the faculty of the Univesity of North Carolina in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in the Department of Art (Art History). Chapel Hill, NC, 2010.

Reymond L. The Dedicated: A Biography of Nivedita. New York, 1953.

Rosenfield J. Okakura Kakuzō and Margaret Noble (Sister Nivedita): A Brief Episode // Review of Japanese Culture and Society. Vol. 24. 2012. https://doi.org/10.1353/roj.2012.0016

Roy S. The Bengalees: Glimpses of History and Culture. New Delhi, 1999.

Sen A. Japan in India’s Xenology: Negotiating Modernity, Culture and Cosmopolitanism in Colonial Bengal // Culture as Power: Buddhist Heritage and the Indo-Japanese Dialogue. New York and London, 2021. https://doi.org/10.4324/9780429316531-5

Shimizu Emiko. Kakuzō Okakura in Cultural Exchange between India and Japan: dialogue with Swami Vivekananda and Rabindranath Tagore // Culture as Power: Buddhist Heritage and the Indo-Japanese Dialogue. New York and London, 2021. https://doi.org/10.4324/9780429316531-4

Swami Nikhilananda. Vivekananda: A Biography. New York, 1953.

Swami Tapasyananda. Swami Vivekananda: His Life and Legacy. Chennai, 1988.

Swami Vivekananda: A Contemporary Reader. New Delhi, 2015.

Tankha B. Okakura Tenshin: Writing a Good History upon a Modern Plan // Okakura Tenshin and Pan-Asianism: Shadows of the Past. Folkestone, 2009. https://doi.org/10.1163/ej.9781905246618.i-176.8

Turner A., Cox L., Bocking B. The Irish Buddhist: The Forgotten Monk who Faced Down the British Empire. New York, 2020. https://doi.org/10.1093/oso/9780190073084.001.0001

Wattles M. 1909 Ryūtō and the Aesthetics of Affectivity // Art Journal. Vol. 55, No. 3. 1996. https://doi.org/10.2307/777765

Wong A. Y. Landscapes of Nandalal Bose (1882–1966): Japanism, Nationalism and Populism in Modern India // Okakura Tenshin and Pan-Asianism: Shadows of the Past. Folkestone, 2009.

村 嶋 英 治。最初のタイ留学日本人織田得能(生田得能)と近代化途上のタイ仏教 // アジア太平洋討究, 2021, No. 41.

清水恵美子。岡倉覚三のオペラ台本 “The White Fox”―内在する歌舞伎とヴァーグナー―// 比較文学, 2007, No. 49.

REFERENCES

Kapranov S. V. (2017), “Kytay v ideolohiyi yapons’koho panaziatyzmu”, in Kytay ochyma Aziyi, Instytut skhodoznavstva im. A. Yu. Kryms’koho NAN Ukrayiny; Ukrayins’ka asotsiatsiya kytayeznavtsiv, Kyiv, pp. 146–217. (In Ukrainian).

Rollan R. (1991), Zhizn’ Ramakrishny. Zhizn’ Vivekanandy, Ukrayina, Kyiv. (In Russian).

Atmaprana P. (1961), Sister Nivedita of Ramakrishna-Vivekananda, Sister Nivedita Girls’ School, Calcutta.

Bandyopadhyay A. K. (1986), History of Modern Bengali Literature, Modern Book Agency Private Ltd, Calcutta.

Bhalla M. (2021), “Introduction: the Discovery of Buddhist Dialogues Between India and Japan – History, Culture and the State”, in Bhalla M. (ed.), Culture as Power: Buddhist Heritage and the Indo-Japanese Dialogue, Routledge, New York and London, pp. 1–21. https://doi.org/10.4324/9780429316531-1

Bharucha R. (2006), Another Asia: Rabindranath Tagore and Okakura Tenshin, Oxford University Press, New Delhi. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195682854.001.0001

Das S. K. (1991), A History of Indian Literature, Vol. VIII: 1800–1910. Western Impact: Indian Response, Sahitya Akademi, New Delhi.

Fraser B. (2019), Rabindranath Tagore, Reaktion Books, London.

Frost M. (2009), “That Great Ocean of Idealism: Calcutta, the Tagore Circle and the Idea of Asia, 1900–1920”, in Moorthy Sh. and Jamal A. (eds), Indian Ocean Studies: Cultural, Social and Political Perspectives, Routledge, New York and London, pp. 251–279.

Fukuyama Y. (2021), “Japanese encounters with Ajanta”, in Bhalla M. (ed.), Culture as Power: Buddhist Heritage and the Indo-Japanese Dialogue, Routledge, New York and London, pp. 189–208. https://doi.org/10.4324/9780429316531-12

Guha-Thakurti T. (1992), The Making of the New Indian Art: Artists, Aesthetics and Nationalism in Bengal, C. 1850–1920, Cambridge University Press, Cambridge.

Horioka Y. (1963), The Life of Kakuzō, Author of the Book of Tea, The Hokuseido Press, Tokyo.

Inaga S. (2001), “Okakura Kakuzō’s Nostalgic Journey to India and Invention of Asia”, in Fisher S. (ed.), Nostalgic Journeys: Literary Pilgrimages between Japan and the West, Institute of Asian Research, University of British Columbia, Vancouver, pp. 119–132.

Inaga S. (2004), “Sister Nivedita and Her Kali The Mother, The Web of Indian Life, and Art Criticism: New Insights into Okakura Kakuzō’s Indian Writings and the Function of Art in the Shaping of Nationality”, Japan Review, No. 16, pp. 129–159.

Inaga S. (2009), “The Interaction of Bengali and Japanese Artistic Milieus in the First Half of the Twentieth Century (1901–1945): Rabindranath Tagore, Arai Kanpō, and Nandalal Bose”, Japan Review, No. 21, pp. 149–181.

Inaga S. (2012), “Okakura Kakuzō and India: The Trajectory of Modern National Consciousness and Pan-Asian Ideology Across Borders”, Review of Japanese Culture and Society, Vol. 24, pp. 39–57. https://doi.org/10.1353/roj.2012.0013

Inaga S. (2021), “A. K. Coomaraswami and Japan: A Tentative Overview”, in Bhalla M. (ed.), Culture as Power: Buddhist Heritage and the Indo-Japanese Dialogue, Routledge, New York and London, pp. 109–131. https://doi.org/10.4324/9780429316531-7

Jaffe R. (2019), Seeking Sakyamuni: South Asia in the Formation of Modern Japanese Buddhism, University of Chicago Press, Chicago and London. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226628233.001.0001

Keeni G. (2011), “Perception of Japan and India – Past and Present: A View from Shantiketan”, in Changing Perceptions of Japan in South Asia in the New Asian Era: the State of Japanese Studies in India and other SAARC Countries. International Symposium in India 2009, International Research Center for Japanese Studies, Kyoto, pp. 287–299.

Mitra S. K. (1973), “Raja Rajendralal Mitra”, in Sen S. P. (ed.), Historians and Historiography in Modern India, Institute of Historical Studies, Calcutta, pp. 1–14.

Mitter P. (1994), Art and Nationalism in Colonial India 1850–1922: Occidental Orientations, Cambridge University Press, Cambridge.

Mitter P. (2007), The Triumph of Modernism: Indian artists and the avant-garde, 1922–1947, Reaktion Books, London.

Ninomiya-Igarashi M. (2010), Drawn Toward India: Okakura Kakuzō’s Interpretation of Rájendralála Mitra’s Work in His Construction of Pan-Asianism and the History of Japanese Art, A dissertation submitted to the faculty of the Univesity of North Carolina in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in the Department of Art (Art History), Chapel Hill, NC.

Reymond L. (1953), The Dedicated: A Biography of Nivedita, The John Day Company, New York.

Rosenfield J. (2012), “Okakura Kakuzō and Margaret Noble (Sister Nivedita): A Brief Episode”, Review of Japanese Culture and Society, Vol. 24, pp. 58–69. https://doi.org/10.1353/roj.2012.0016

Roy S. (1999), The Bengalees: Glimpses of History and Culture, Allied Publishers, New Delhi.

Sen A. (2021), “Japan in India’s Xenology: Negotiating Modernity, Culture and Cosmopolitanism in Colonial Bengal”, in Bhalla M. (ed.), Culture as Power: Buddhist Heritage and the Indo-Japanese Dialogue, Routledge, New York and London, pp. 69–84. https://doi.org/10.4324/9780429316531-5

Shimizu E. (2021), “Kakuzō Okakura in Cultural Exchange between India and Japan: dialogue with Swami Vivekananda and Rabindranath Tagore”, in Bhalla M. (ed.), Culture as Power: Buddhist Heritage and the Indo-Japanese Dialogue, Routledge, New York and London, pp. 49–68. https://doi.org/10.4324/9780429316531-4

Swami Nikhilananda (1953), Vivekananda: A Biography, Ramakrishna-Vivekananda Center, New York.

Swami Tapasyananda (1988), Swami Vivekananda: His Life and Legacy, Sri Ramakrishna Math, Chennai.

Swami Vivekananda: A Contemporary Reader (2015), Routledge, New Delhi.

Tankha B. (2009), “Okakura Tenshin: Writing a Good History upon a Modern Plan”, in Tankha B. (ed.), Okakura Tenshin and Pan-Asianism: Shadows of the Past, Global Oriental, Folkestone, pp. 22–26. https://doi.org/10.1163/ej.9781905246618.i-176.8

Turner A., Cox L. and Bocking B. (2020), The Irish Buddhist: The Forgotten Monk who Faced Down the British Empire, Oxford University Press, New York. https://doi.org/10.1093/oso/9780190073084.001.0001

Wattles M. (1996), “1909 Ryūtō and the Aesthetics of Affectivity”, Art Journal, Vol. 55, No. 3, pp. 48–56. https://doi.org/10.2307/777765

Wong A. Y. (2009), “Landscapes of Nandalal Bose (1882–1966): Japanism, Nationalism and Populism in Modern India”, in Tankha B. (ed.), Okakura Tenshin and Pan-Asianism: Shadows of the Past, Global Oriental, Folkestone, pp. 95–110.

Murashima Eiji (2021), “Saisho no Tai ryūgaku nihonjin Oda Tokunō (Ikuta Tokunō) to kindaika tojō no Tai bukkyō”, Ajia Taiheiyō tōkyū, No. 41, pp. 1–87. (In Japanese).

Shimizu Emiko (2007), “Okakura Kakuzō no opera daihon ‘The White Fox’: naizai suru kabuki to Wāgunā”, Hikaku bungaku, No. 49, pp. 7–20. (In Japanese).