ГЕНДЕРНІ ВІДМІННОСТІ В ОФІЦІЙНО-ДІЛОВОМУ МОВЛЕННІ ЯПОНСЬКОЇ МОВИ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  І. Ю. Шепельська

Анотація

Для всіх народів мова є основним засобом самоідентифікації. Мовні звички завжди відрізняють людей за місцем у суспільстві, культурою та навіть походженням. Винятком не є й гендерна мовна самоідентифікація, про яку йдеться в цій статті. Сьогодні історично сформовані гендерні відмінності в розмовному й офіційно-діловому стилях японської мови мають тенденцію до поступового нівелювання. Підставою таких змін є часткова європеїзація японського суспільства, незважаючи на стійкість та незмінність японської культури. Розвиваючись, суспільство перебудовується на нові мовні норми. Ділова мова працюючої жінки і жіночніше чоловіче мовлення стають новими реаліями не тільки японського суспільства, а й по всьому світу. У статті розглянуті гендерні відмінності як у розмовному, так і в офіційно-діловому стилях японської мови. Дослідження торкається всіх вікових категорій та соціальних ніш, від сучасних субкультур до ділового мовлення працюючих чоловіків та жінок. За мету поставлено визначення тенденцій мовних змін та пошук практичної користі гендерної різниці мовлення у викладанні японської мови.

Як цитувати

Шепельська, І. Ю. (2016). ГЕНДЕРНІ ВІДМІННОСТІ В ОФІЦІЙНО-ДІЛОВОМУ МОВЛЕННІ ЯПОНСЬКОЇ МОВИ. Східний світ, (2-3 (91-92), 153-157. https://doi.org/10.15407/orientw2016.02.153
Переглядів статті: 58 | Завантажень PDF: 49

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

ділове мовлення, японська мова

Посилання

Dunbar R. I. M., Anna Marriott, and N. D. C. Duncan. Human Conversational Behavior. Human Nature. Vol 8. New York, 1997.

Hidashi Judit. 日本語教育とジェンダー――教師の立場から パネリスト 佐々木瑞枝・宇佐 美まゆみ・水本光美 ディスカサント 門倉正美. 日本語教育国際研究大会 学会誌(日本語と ジェンダー)7号 2006. Print.

Katsuo Tamaoka, Hyunjung Lim, Yayoi Miyaoka and Sachiko Kiyama. Effects on gender-identity and gender-congruence on levels of politeness among young Japanese and Koreans // Journal of Asian Pacific Communication 20:1. John Benjamins Publishing Company, 2010. https://doi.org/10.1075/japc.20.1.02tam

Shigeko Okamoto. ‘Tasteless’ Japanese: Less Feminine Speech Among Young Japanese Women // Gender Articulated: Language and the Socially Constructed Self / Ed. Kira Hall and Mary Bucholtz. New York, 1995.

Takehiko Kobayashi. Kyoko Okutani Helps Women Start Businesses, Skirting Japan’s Gender Gap // The Christian Science Monitor. N.p., 2013. – https://www.pinterest.com/pin/198862139769492753/

Victor David A. Japan, Doing Business // Reference for Business. N.p., 2015. – http://www.referenceforbusiness.com/encyclopedia/Int-Jun/Japan-Doing-Bus.

田林 葉. ジェンダー、地域、年齢などによる差異と 「正しい」日本語の規範. 政策科学 (2003).

延与 由美子. ‘若い世代の尊敬語・謙譲語使用意識とジェンダーに関す る一考察’. 北海道 大学留学生センター紀要 = Journal of International Student Center, Hokkaido University. Vol. 16. 2012.

REFERENCES

Dunbar R. I. M., Marriott Anna, and Duncan N. D. C. (1997), in Human Conversational Behavior. Human Nature, Vol. 8, New York.

Hidashi Judit, Masami Kadokura (2006), “Nihongo kyōiku to jendā – kyōshi-no tachiba-kara” panerisuto Sasaki Mizue, Usami Mayumi, Mizumoto Terumi, disukasento Kadokura Masami, Judit Hidasi, Nihongo to jendā, No. 7, available at: http://www.gender.jp/journal/no7/07_columbia_u.html (In Japanese).

Katsuo Tamaoka, Hyunjung Lim, Yayoi Miyaoka and Sachiko Kiyama (2010), “Effects on gender-identity and gender-congruence on levels of politeness among young Japanese and Koreans”, Journal of Asian Pacific Communication, Vol. 20, Issue 1, John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/japc.20.1.02tam

Shigeko Okamoto (1995), “ ‘Tasteless’ Japanese: Less Feminine Speech Among Young Japanese Women”, in Kira Hall and Mary Bucholtz (Eds.), Gender Articulated: Language and the Socially Constructed Self, New York.

Takehiko Kobayashi (2013), “Kyoko Okutani Helps Women Start Businesses, Skirting Japan’s Gender Gap”, in The Christian Science Monitor, available at: https://www.csmonitor.com/World/Making-a-difference/2013/0906/Kyoko-Okut.

Victor David A. (2015), “Japan, Doing Business”, in Reference for Business, available at: http://www.referenceforbusiness.com/encyclopedia/Int-Jun/Japan-Doing-Bus.

Tabayashi Yō (2003), “Jendā, chiiki, nenrei nado ni yoru sai to ‘tadashii’ nihongo no kihan”, Seisaku kagaku, Vol. 10, No 3, pp. 97–112. (In Japanese).

Enyo Yumiko (2012), “Wakai sedai no sonkeigo - kenjōgo shiyō ishiki to jendā ni kansuru ichikōsatsu”, Hokkaidō daigaku ryūgakusei sentā kiyō = Journal of International Student Center, Hokkaido University, Vol. 16, pp. 16–52. (In Japanese).