ДО ПИТАННЯ ПРО ІДЕНТИЧНІСТЬ В ІНДІЙСЬКОМУ РЕФОРМІСТСЬКОМУ ДИСКУРСІ ПІСЛЯ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ: ПРИКЛАД МАДГАВАЙЇ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  М. М. Усольцева

Анотація

Питання ідентичності “освічених індійців” у колоніальну еру в історіографії визначається в термінах “роздрібненості”, “шизофренії”, “неврозу” та ін. Це відображає деякі спроби дослідників осягнути особливий і певною мірою суперечливий спосіб самовизначення класу по-західному освічених індійців. Наприкінці Першої світової війни перед представниками цього класу питання ідентичності постало ще гостріше, ніж раніше. У першу чергу це було пов’язано з активізацією національно-визвольного руху та тенденціями до відродження й збереження власних традиційних цінностей, з одного боку, та неможливістю заперечувати вестернізований спосіб життя та нові ціннісні орієнтири, які стали невід’ємною частиною особистості індійського інтелектуала, – з другого. Разом із тим зростання ролі товариств модерного типу, об’єднаних на ґрунті нових ідеологій, вступало в неминучий конфлікт із традиційною сферою соціальних відносин “освічених індійців”, зв’язки з якою підтримували навіть найрадикальніші представники інтелектуального авангарду.
Обмежена кількість специфічних досліджень, що розкривали б тему ідентичності на базі колоніальних та постколоніальних студій, та нестача конкретних індологічних досліджень, пов’язаних зі специфікою певного періоду, регіону чи частини суспільства, стала основним мотивом у написанні цієї роботи. Звернення до проблем ідентичності в дослідженні післявоєнної прози одного з найбільш оригінальних авторів Південної Індії Мадгавайї дає змогу вивчити особливості характеру “освічених індійців” Мадрасу та пролити світло на проблему ідентичності у специфічному південноіндійському контексті. Це дослідження являє собою спробу визначити, у яких термінах Мадгавайя, провідний соціальний реформатор та літературний новатор, визначає питання ідентичності в післявоєнних оповіданнях, написаних для впливового на той час видання “The Hindu”, що мало справу одразу із двома важливими суспільними трендами – соціальним реформаторством та націоналізмом. Тож у цій роботі обговорюється, чи постраждала ідентичність Мадгавайї як соціального реформатора у зв’язку зі згаданими нижче драматичними суспільними зрушеннями, а також чи реформаторські тенденції вступали в суперечність із націоналістичними в циклі оповідань під назвою “Kusika’s Short Stories”.

Як цитувати

Усольцева, М. М. (2022). ДО ПИТАННЯ ПРО ІДЕНТИЧНІСТЬ В ІНДІЙСЬКОМУ РЕФОРМІСТСЬКОМУ ДИСКУРСІ ПІСЛЯ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ: ПРИКЛАД МАДГАВАЙЇ. Східний світ, (1 (98), 88-103. https://doi.org/10.15407/orientw2018.01.088
Переглядів статті: 45 | Завантажень PDF: 32

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

«освічені індійці», індійські інтелектуали, Британський радж, націоналізм, оповідання, по-західному освічені індійці, проза, соціальні реформи

Посилання

Anjaneyulu D. (1976), Builders of Modern India: Kandukuri Veeresalingam, Publications Division, N.-Delhi.

Canny N., Marshall P. (1998), “The Nineteenth Century”, in The Oxford History of the British Empire, W. R. Louis, A. M. Low (Eds.), Vol. 3, Oxford University Press, Oxford.

Chaganti A. (1996), Dr. Annie Besant and Her Contribution to Society and Politics: 1893–1933, Diss.: PhD in History, Hyderabad.

Chandrika K. (2011), “The Hindu”, in Kaminsky A. P., Long R. D. (Ed.), India Today: An Encyclopedia of Life in the Republic, ABC-CLIO, Vol. 1, pp. 313–315.

Chari A. J. (1999), “Social Purpose as Motif in Indian novel in English”, in Reddy K. V., Reddy P. B. (Ed.), The Indian Novel with a social purpose, Atlantic Publishers & Dist, pp. 9–18.

Chatterjee N. (2010), “English Law, Brahmo Marriage, and the Problem of Religious Difference: Civil Marriage Laws in Britain and India”, Comparative Studies in Society and History, Vol. 52, No. 3, pp. 524–552. https://doi.org/10.1017/S0010417510000290

Chatterjee P. (1989), “Colonialism, Nationalism, and Colonialized Women: The Contest in India”, American ethnologist, Vol. 16, No. 4, pp. 622–633. https://doi.org/10.1525/ae.1989.16.4.02a00020

Ebeling S. (2010), Colonizing the realm of words: The transformation of Tamil literature in nineteenth-century south India, SUNU Series, New York.

Forbes. G. (2008), Women in modern India, Cambridge University Press, Cambridge.

Frost C. M. (2006), “Bhakti and Nationalism in the Poetry of Subramania Bharati”, International Journal of Hindu Studies, Vol. 10, No. 2, pp. 151–167. https://doi.org/10.1007/s11407-006-9019-z

Hancock M. (2001), “Home science and the nationalization of domesticity in colonial India”, Modern Asian Studies, Vol. 35, No. 4, pp. 871–903. https://doi.org/10.1017/S0026749X01004048

Hatcher B. (2004), “Contemporary Hindu Thought”, in R. Rineheart (Ed.), Contemporary Hinduism: Ritual, Culture, and Practice, ABC-CLIO, pp. 179–211.

Jagirdar P.J. (1983), “Tilak and Ranade”, in Inamdar N. (Ed.), Political Thought and Leadership of Lokmanya Tilak, Concept Publishing Company.

Jones K. W. (1992), Religious controversy in British India: dialogues in South Asian, SUNY Press, New York.

Kailasapathy K. (2006), “The Relation of Tamil and Western Literature”, The Indian Review of World Literature in English, Vol. 2, No. 2.

Krishnan M., “Biographical Sketch. A. Madhaviah – A Verified Factual Record by M. Krishnan (Youngest son of A. Madhaviah)”, available at: http://madhaviah.org/MadhaviahWelcomeV11.htm (accessed December 28, 2017).

Madhaviah A. (1923), “Kusika’s Short Stories: ‘As Others See Us’, ‘My Queer Sammandhi’, ‘An Advertisement and Its Sequel Part 1’, ‘An Advertisement and Its Sequel Part 2’, ‘The Cup of Iniquity’, ‘Sundu in the Mill’, ‘The Last Straw’ ”, available at: http://madhaviah.org/MadhaviahWelcomeV11.htm (accessed December 15, 2017).

Madhaviah A. (1924), “Kusika’s Short Stories: ‘A Soul’s Tragedy’, ‘How the Ethiopian Changed His Skin’ ”, available at: http://madhaviah.org/MadhaviahWelcomeV11.htm (accessed December 15, 2017).

Madhaviah’s Family Archive, “An Introduction. A. Madhaviah”, available at: http://madhaviah.org/MadhaviahWelcomeV11.htm (accessed December 24, 2017).

Meenu B. (2017), “ ‘The Widow and the Wife’: Debating the ‘Woman’s Question’ in Muthumeenakshi”, Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, Vol. 9, No. 2, pp. 251–263. https://doi.org/10.21659/rupkatha.v9n2.26

Pati B. (1996), India and the First World War, Atlantic Publishers & Dist.

Raman S. A. (2000), “Old norms in new bottles: Constructions of gender and ethnicity in the early Tamil novel”, Journal of Women’s History, Vol. 12, No. 3, pp. 93–115. https://doi.org/10.1353/jowh.2000.0063

Raman S. A. (2005), A. Madhaviah: A Biography. And Muthumeenaksi [a novella], Oxford University Press, USA.

Shils E. (1961), The intellectual between tradition and modernity: The Indian situation, Mouton.

Shreenivas M. (2003), “Emotion, Identity, and the Female Subject: Tamil Women’s Magazines in Colonial India, 1890–1940”, Journal of Women’s History, Vol. 14, No. 4, pp. 59–82. https://doi.org/10.1353/jowh.2003.0016

Srinivas M. N. (2005), Social Change in Modern India, Orient Longman, N.-Delhi.

Tajfel H. and Turner J. (2004), “The Social Identity Theory of Intergroup Behavior”, in T. Jost & J. Sidanius (Eds.), Key readings in social psychology. Political psychology: Key readings, Psychology Press, New York, pp. 276–293.

Tangri S. (1961), “Intellectuals and Society in Nineteenth-Century India”, Comparative Studies in Society and History, Vol. 3, No. 4, pp. 368–394. https://doi.org/10.1017/S0010417500001079

REFERENCES

Anjaneyulu D. (1976), Builders of Modern India: Kandukuri Veeresalingam, Publications Division, N.-Delhi.

Canny N., Marshall P. (1998), “The Nineteenth Century”, in The Oxford History of the British Empire, W. R. Louis, A. M. Low (Eds.), Vol. 3, Oxford University Press, Oxford.

Chaganti A. (1996), Dr. Annie Besant and Her Contribution to Society and Politics: 1893–1933, Diss.: PhD in History, Hyderabad.

Chandrika K. (2011), “The Hindu”, in Kaminsky A. P., Long R. D. (Ed.), India Today: An Encyclopedia of Life in the Republic, ABC-CLIO, Vol. 1, pp. 313–315.

Chari A. J. (1999), “Social Purpose as Motif in Indian novel in English”, in Reddy K. V., Reddy P. B. (Ed.), The Indian Novel with a social purpose, Atlantic Publishers & Dist, pp. 9–18.

Chatterjee N. (2010), “English Law, Brahmo Marriage, and the Problem of Religious Difference: Civil Marriage Laws in Britain and India”, Comparative Studies in Society and History, Vol. 52, No. 3, pp. 524–552. https://doi.org/10.1017/S0010417510000290

Chatterjee P. (1989), “Colonialism, Nationalism, and Colonialized Women: The Contest in India”, American ethnologist, Vol. 16, No. 4, pp. 622–633. https://doi.org/10.1525/ae.1989.16.4.02a00020

Ebeling S. (2010), Colonizing the realm of words: The transformation of Tamil literature in nineteenth-century south India, SUNU Series, New York.

Forbes. G. (2008), Women in modern India, Cambridge University Press, Cambridge.

Frost C. M. (2006), “Bhakti and Nationalism in the Poetry of Subramania Bharati”, International Journal of Hindu Studies, Vol. 10, No. 2, pp. 151–167. https://doi.org/10.1007/s11407-006-9019-z

Hancock M. (2001), “Home science and the nationalization of domesticity in colonial India”, Modern Asian Studies, Vol. 35, No. 4, pp. 871–903. https://doi.org/10.1017/S0026749X01004048

Hatcher B. (2004), “Contemporary Hindu Thought”, in R. Rineheart (Ed.), Contemporary Hinduism: Ritual, Culture, and Practice, ABC-CLIO, pp. 179–211.

Jagirdar P.J. (1983), “Tilak and Ranade”, in Inamdar N. (Ed.), Political Thought and Leadership of Lokmanya Tilak, Concept Publishing Company.

Jones K. W. (1992), Religious controversy in British India: dialogues in South Asian, SUNY Press, New York.

Kailasapathy K. (2006), “The Relation of Tamil and Western Literature”, The Indian Review of World Literature in English, Vol. 2, No. 2.

Krishnan M., “Biographical Sketch. A. Madhaviah – A Verified Factual Record by M. Krishnan (Youngest son of A. Madhaviah)”, available at: http://madhaviah.org/MadhaviahWelcomeV11.htm (accessed December 28, 2017).

Madhaviah A. (1923), “Kusika’s Short Stories: ‘As Others See Us’, ‘My Queer Sammandhi’, ‘An Advertisement and Its Sequel Part 1’, ‘An Advertisement and Its Sequel Part 2’, ‘The Cup of Iniquity’, ‘Sundu in the Mill’, ‘The Last Straw’ ”, available at: http://madhaviah.org/MadhaviahWelcomeV11.htm (accessed December 15, 2017).

Madhaviah A. (1924), “Kusika’s Short Stories: ‘A Soul’s Tragedy’, ‘How the Ethiopian Changed His Skin’ ”, available at: http://madhaviah.org/MadhaviahWelcomeV11.htm (accessed December 15, 2017).

Madhaviah’s Family Archive, “An Introduction. A. Madhaviah”, available at: http://madhaviah.org/MadhaviahWelcomeV11.htm (accessed December 24, 2017).

Meenu B. (2017), “ ‘The Widow and the Wife’: Debating the ‘Woman’s Question’ in Muthumeenakshi”, Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, Vol. 9, No. 2, pp. 251–263. https://doi.org/10.21659/rupkatha.v9n2.26

Pati B. (1996), India and the First World War, Atlantic Publishers & Dist.

Raman S. A. (2000), “Old norms in new bottles: Constructions of gender and ethnicity in the early Tamil novel”, Journal of Women’s History, Vol. 12, No. 3, pp. 93–115. https://doi.org/10.1353/jowh.2000.0063

Raman S. A. (2005), A. Madhaviah: A Biography. And Muthumeenaksi [a novella], Oxford University Press, USA.

Shils E. (1961), The intellectual between tradition and modernity: The Indian situation, Mouton.

Shreenivas M. (2003), “Emotion, Identity, and the Female Subject: Tamil Women’s Magazines in Colonial India, 1890–1940”, Journal of Women’s History, Vol. 14, No. 4, pp. 59–82. https://doi.org/10.1353/jowh.2003.0016

Srinivas M. N. (2005), Social Change in Modern India, Orient Longman, N.-Delhi.

Tajfel H. and Turner J. (2004), “The Social Identity Theory of Intergroup Behavior”, in T. Jost & J. Sidanius (Eds.), Key readings in social psychology. Political psychology: Key readings, Psychology Press, New York, pp. 276–293.

Tangri S. (1961), “Intellectuals and Society in Nineteenth-Century India”, Comparative Studies in Society and History, Vol. 3, No. 4, pp. 368–394. https://doi.org/10.1017/S0010417500001079