NORBU TSERING AND HIS STORY “A RELEASED SHEEP” (放生羊): THE CONT EXT OF THE CREATION

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  O. Ohnyeva

Abstract

The fiction of Tibetan authors living in the Tibet Autonomous Region (Lhasa, TAR, PRC), in Amdo and Kham (now part of the Chinese provinces of Gansu, Sichuan, Yunnan, Qinghai) is addressed to various readers: Tibetans, Tibetans who know Chinese and Chinese in China. The fiction of the Tibetan diaspora writers is written mostly in English. The multilingualism of the participants in the literary process is a characteristic feature of the modern literature of Tibet. Multilingualism did not disappear after the events of the Cultural Revolution. The restoration of the cultural heritage of Tibet (including new literature) affected by the “Cultural Revolution” begins in the 80 years of the last century. The literary activities of Tibetan writers, whose birth coincided with years of silence, already characterize the 90s of the same century. These are the so-called third-generation writers. They, as well as writers of the older generation, create their works in Tibetan, Chinese and English. Norbu Tsering (born 1965 / 1966), a native of Lhasa, is one of them and in Western literary tradition is characterized as Sinophone writer. His best stories, marked by literary prizes, are written in Chinese and the story “Liberated Sheep” (“Released lamb”, “放生羊”) among them. The article is devoted to the author – Norbu Tsering. Also, the plot (storyline) of this story is examined and its context is analyzed. The presence of the influence of the author native language on the Chinese text of the story is revealed, which makes it possible to further study a practically unexplored topic within the Tibet-Chinese interliterary dialogue.

How to Cite

Ohnyeva, O. (2018). NORBU TSERING AND HIS STORY “A RELEASED SHEEP” (放生羊): THE CONT EXT OF THE CREATION. The World of the Orient, (3 (100), 70-85. https://doi.org/10.15407/orientw2018.03.070
Article views: 133 | PDF Downloads: 70

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

fàngshēng (Chinese 放生), liberated sheep / released lamb, modern Tibetan Sinophone literature, Norbu Tsering, Nyandak / Nyanja, samsara, tshe thar (Tibetan)

References

Буддисты нанесли ущерб морской среде обрядом “выпуска жизни на свободу”// Сибирская католическая газета. 1 октября 2017. URL: http://sib-catholic.ru/buddistyi-nanesli-ushherb-morskoy-srede-obryadom-. (дата звернення: 2.08.2018).

Гроховский П. Л. Предпосылки возникновения современной тибетской литературы в КНР // Тибетская литература в современном литературном процессе Китайской Народной Республики / Под редакцией П. Л. Гроховского. Санкт-Петербург, 2014a.

Гроховский П. Л. Корпус произведений современной тибетской литературы: основные источники и направления изучения // Тибетская литература в современном литературном процессе Китайской Народной Республики / Под редакцией П. Л. Гроховского. Санкт-Петербург, 2014b.

Гроховский П. Л. Изучение современной тибетской литературы – новая область тибетологии // Тибетская литература в современном литературном процессе Китайской Народной Республики / Под редакцией П. Л. Гроховского. Санкт-Петербург, 2014c.

Завидовская Е. А. Политика КНР в отношении литератур национальных меньшинств с середины XX в.: на примере тибетской литературы // Тибетская литература в современном литературном процессе Китайской Народной Республики / Под редакцией П. Л. Гроховского. Санкт-Петербург, 2014a.

Завидовская Е. А. Отражение этнического самосознания и специфика современной тибетской литературы, написанной на китайском языке // Тибетская литература в современном литературном процессе Китайской Народной Республики / Под редакцией П. Л. Гроховского. Санкт-Петербург, 2014b.

Завидовская Е. А. Современная тибетская литература глазами китайских критиков // Тибетская литература в современном литературном процессе Китайской Народной Республики / Под редакцией П. Л. Гроховского. Санкт-Петербург, 2014c.

Источник достижений. Блага от чтения ВАДЖРА ГУРУ мантры и объяснение ее слогов. Молитва второму Будде-Ачарье в семи главах и другие молитвы. Москва, 2013.

Корнильева Т. И. Традиционные китайские представления о загробном мире, отраженные в своде “Юйли баочао”: ортодоксальный буддизм и народные верования // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 13: Востоковедение. Африканистика, 2010, № 1.

Корнильева Т. И. Шаньшу как жанр китайской литературы: дис. …к-та филол. наук: 10.01.03 – литература народов стран зарубежья (литература Ближнего и Дальнего Востока) / Санкт-Петербургский государственный университет. Санкт-Петербург, 2017.

Михайлова Н. Н. Значение газеты “Юлчог сосой саргьюр мелонг” (1925–1963) для модернизации тибетского литературного языка и создания светской литературы на тибетском языке // Тибетская литература в современном литературном процессе Китайской Народной Республики / Под редакцией П. Л. Гроховского. Санкт-Петербург, 2014.

Норбу Церінг. Відпущена вівця / Переклад Н. А. Кірносової (рукопис).

Огнєва О. Д. Післямова та коментарі до роману “Коли спаде курява” Алая // Алай. “Коли спаде курява”. Харків, 2016a.

Огнєва О. Д. Стан сучасної художньої прози тибетців: автор, мова, адресат // Китаєзнавчі дослідження, 2016b, № 1–2.

Огнєва О. Д. Тибетець Джам’янг Норбу як автор на сторінках свого роману “Мандала Шерлока Холмса: Пригоди великого детектива в Індії та Тибеті” // Східний світ, 2016с, № 4.

Огнєва О. Д. Образ та слово: до питання формування сюжету “Бхавачакра” в традиції буддійського живопису // Східний світ, 2017, № 1–2.

Огнєва О. Д. Образ Лхаси в тибетській сучасній прозі (за оповіданням “Відпущена вівця” Норбу Церінга) // Східний світ, 2018, № 2.

Смирнова М. О. Политика модернизации тибетского литературного языка как одна из предпосылок возникновения современной тибетской литературы // Тибетская литература в современном литературном процессе Китайской Народной Республики / Под редакцией П. Л. Гроховского. Санкт-Петербург, 2014.

Тибетская литература в современном литературном процессе Китайской Народной Республики / Под редакцией П. Л. Гроховского. Санкт-Петербург, 2014.

Тибетская письменная традиция и современность. Тезисы и доклады / Отв. ред. П. Л. Гроховский. Санкт-Петербург, 2014.

Успенский Б. Л. Тибетский буддизм в Пекине при династии Цин (1644–1911) в культурно-историческом контексте эпохи: автореф. дис. … д-ра ист. наук: 07.00.03 – Всемирная история / Институт востоковедения РАН, Санкт-Петербургский филиал. Санкт-Петербург, 2004.

Award-winning Tibetan author tells redemption story // China Daily. May 23, 2011. URL: http://www.chinadaily.com.cn/china/2011-05/23/content_12561834.htm (дата звернення: 30.07.2018).

Cabezon J. I., Jackson R. R. Editor’s Introduction // Tibetan Literature: Studies in Genre / Ed. by Jose Ignacio Cabezon and Roger R. Jackson. Ithaca – New York, 1996. (Studies in Indo-Tibetan Buddhism).

Contemporary Tibetan Literary Studies / Editor: Steven Venturino. Leiden – Boston, 2007. (Series: Proceedings of the Tenth Seminar of the IATS, 2003; Brill’s Tibetan Studies Library, Volume: 10/6).

Duzan Brigitte. Tsering Norbu 次仁罗布 Présentation // La nouvelle dans la littérature chinoise contemporaine. 20 décembre 2014. URL: http://www.chinese-shortstories.com/Auteurs_de_a_z_Tsering_Norbu.htm (дата звернення: 7.04.2018).

Hartley Lauran R. Contextually Speaking: Tibetan Literary Discourse and Social Change in the People’s Republic of China (1980–2000). Ph.D. diss. Indiana University, 2003.

Hladíková Kamila. The Exotic Other and Negotiation of Tibetan Self: Representation of Tibet in Chinese and Tibetan Fiction of the 1980s. Olomouc, 2013.

Li Xiao-ping. An Analysis of a Tsering Norbu’s Work: The Released Sheep // Journal of Tibet University. Vol. 28, Issue 3. 2013.

Robin Françoise. Tibetan Novels: Still a Novelty A Brief Survey of Tibetan Novels Since 1985 // Trace Foundation’s Latse Library Newsletter. Vol. 6. 2009–2010.

Robin Françoise. VI – La montée en audace des écrivains tibétains et l’évolution du champ littéraire de langue tibétaine (1980–2014) // Sénat. URL: http://www.senat.fr/ga/ga127/ga12713.html (дата звернення: 27.07.2018).

Shakya Tsering Wangdu. The emergence of modern Tibetan literature: gsar rtsom. Thesis (Ph.D.). School of Oriental and African Studies (University of London). 2004.

Smith Joanna F. Handlin. Liberating Animals in Ming-Qing China: Buddhist Inspiration and Elite Imagination // The Journal of Asian Studies. Vol. 58, № 1. 1999. https://doi.org/10.2307/2658389

Thurston Timothy. Onartistic and cultural generations in Northeastern Tibet // Asian Ethnicity. Vol. 19, Issue 2. 2018.

Tuttle Gray. Tibetan Buddhists in the Making of Modern China. New York, 2005.

Venturino Steven J. Where Is Tibet in World Literature? // World Literature Today. Vol. 78, Issue 1. 2004. URL: http://college.holycross.edu/projects/himalayan_cultures/2011_plans/smor. (дата звернення: 2.10.2017).

Venturino Steven J. Introduction: Approaching Contemporary Tibetan Literature // Contemporary Tibetan literary studies: PIATS 2003: Tibetan studies: proceedings of the tenth seminar of the International Association for Tibetan Studies, Oxford 2003 / Ed. by Steven J. Venturino. Leiden, 2007. (Brill’s Tibetan Studies Library, vol. 10/6).

Willock Nicole. Rekindling Ashes of the Dharma and the Formation of Modern Tibetan Studies: The Busy Life of Alak Tseten Zhabdrung // Trace Foundation’s Latse Library Newsletter

Yang Guang. Demystifying Tibet // China Daily. July 8, 2011. URL: http://www.chinadaily.com.cn/cndy/2011-07/08/content_12859567.htm (дата звернення: 27.07.2018).

REFERENCES

“Buddisty nanesli ushcherb morskoy srede obryadom ‘vypuska zhizni na svobodu’ ” (2017), in Sibirskaya katolicheskaya gazeta, October 01, available at: http://sib-catholic.ru/buddistyi-nanesli-ushherb-morskoy-srede-obryadom-. (accessed August 2, 2018). (In Russian).

Grokhovskiy P. L. (2014a), “Predposylki vozniknoveniya sovremennoy tibetskoy literatury v KNR”, in P. L. Grokhovskiy (Ed.), Tibetskaya literatura v sovremennom literaturnom protsesse Kitayskoy Narodnoy Respubliki, Filologicheskiy fakul’tet SPbGU, Saint Petersburg, pp. 170–192. (In Russian).

Grokhovskiy P. L. (2014b), “Korpus proizvedeniy sovremennoy tibetskoy literatury: osnovnyye istochniki i napravleniya izucheniya”, in P. L. Grokhovskiy (Ed.), Tibetskaya literatura v sovremennom literaturnom protsesse Kitayskoy Narodnoy Respubliki, Filologicheskiy fakul’tet SPbGU, Saint Petersburg, pp. 170–192. (In Russian).

Grokhovskiy P. L. (2014c), “Izucheniye sovremennoy tibetskoy literatury – novaya oblast’ tibetologii”, in P. L. Grokhovskiy (Ed.), Tibetskaya literatura v sovremennom literaturnom protsesse Kitayskoy Narodnoy Respubliki, Filologicheskiy fakul’tet SPbGU, Saint Petersburg, pp. 350–351. (In Russian).

Zavidovskaya E. A. (2014a), “Politika KNR v otnoshenii literatur natsional’nykh men’shinstv s serediny XX v.: na primere tibetskoy literatury”, in P. L. Grokhovskiy (Ed.), Tibetskaya literatura v sovremennom literaturnom protsesse Kitayskoy Narodnoy Respubliki, Filologicheskiy fakul’tet SPbGU, Saint Petersburg, pp. 134–170. (In Russian).

Zavidovskaya E. A. (2014b), “Otrazheniye etnicheskogo samosoznaniya i spetsifika sovremennoy tibetskoy literatury, napisannoy na kitayskom yazyke”, in P. L. Grokhovskiy (Ed.), Tibetskaya literatura v sovremennom literaturnom protsesse Kitayskoy Narodnoy Respubliki, Filologicheskiy fakul’tet SPbGU, Saint Petersburg, pp. 267–271. (In Russian).

Zavidovskaya E. A. (2014c), “Sovremennaya tibetskaya literatura glazami kitayskikh kritikov”, in P. L. Grokhovskiy (Ed.), Tibetskaya literatura v sovremennom literaturnom protsesse Kitayskoy Narodnoy Respubliki, Filologicheskiy fakul’tet SPbGU, Saint Petersburg, pp. 272–314. (In Russian).

Istochnik dostizheniy. Blaga ot chteniya VADZHRA GURU mantry i ob”yasneniye eyë slogov. Molitva vtoromu Budde-Achar’ye v semi glavakh i drugiye molitvy (2013), Institut obshchegumanitarnykh issledovaniy, Moscow. (In Russian).

Kornil’yeva T. I. (2010), “Traditsionnyye kitayskiye predstavleniya o zagrobnom mire, otrazhennyye v svode ‘Yuyli baochao’: ortodoksal’nyy buddizm i narodnyye verovaniya”, Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta, Seriya 13: Vostokovedeniye. Afrikanistika, No. 1, pp. 41–61. (In Russian).

Kornil’yeva T. I. (2017), Shan’sh·ch kak zhanr kitayskoy literatury, dis. …k-ta filol. nauk, Sankt-Peterburgskiy gosudarstvennyy universitet, Saint Petersburg. (In Russian).

Mikhaylova N. N. (2014), “Znacheniye gazety ‘Yulchog sosoy sarg’yur melong’ (1925–1963) dlya modernizatsii tibetskogo literaturnogo yazyka i sozdaniya svetskoy literatury na tibetskom yazyke”, in P. L. Grokhovskiy (Ed.), Tibetskaya literatura v sovremennom literaturnom protsesse Kitayskoy Narodnoy Respubliki, Filologicheskiy fakul’tet SPbGU, Saint Petersburg, pp. 71–121. (In Russian).

Norbu Tsering, Vidpuchshena vivtsya, Transl. by N. A. Kirnosova, unpublished manuscript. (In Ukrainian).

Ohnyeva O. D. (2016a), “Pislyamova ta komentari do romanu ‘Koly spade kuryava’ Alaya”, in Alay, Koly spade kuryava, Folio, Kharkiv, pp. 428–441. (In Ukrainian).

Ohnyeva O. D. (2016b), “Stan suchasnoyi khudozhn’oyi prozy tybettsiv: avtor, mova, adresat”, in Kytayeznavchi doslidzhennya, No. 1–2, pp. 97–109. (In Ukrainian).

Ohnyeva O. D. (2016c), “Tybetets’ Dzham”yanh Norbu yak avtor na storinkakh svoho romanu ‘Mandala Sherloka Kholmsa: Pryhody velykoho detektyva v Indiyi ta Tybeti’”, Shìdnij svìt, No. 4, pp. 104–110. (In Ukrainian).

Ohnyeva O. D. (2017), “Obraz ta slovo: do pytannya formuvannya syuzhetu ‘Bkhavachakra’ v tradytsiyi buddiys’koho zhyvopysu”, Shìdnij svìt, No. 1–2, pp. 131–142. (In Ukrainian).

Ohnyeva O. D. (2018), “Obraz Lkhasy v tybets’kiy suchasniy prozi (za opovidannyam ‘Vidpushchena vivtsya’ Norbu Tserinha)”, Shìdnij svìt, No. 2, pp. 95–113. (In Ukrainian).

Smirnova M. O. (2014), “Politika modernizatsii tibetskogo literaturnogo yazyka kak odna iz predposylok vozniknoveniya sovremennoy tibetskoy literatury”, in P. L. Grokhovskiy (Ed.), Tibetskaya literatura v sovremennom literaturnom protsesse Kitayskoy Narodnoy Respubliki, Filologicheskiy fakul’tet SPbGU, Saint Petersburg, pp. 122–133. (In Russian).

Tibetskaya literatura v sovremennom literaturnom protsesse Kitayskoy Narodnoy Respubliki (2014), P. L. Grokhovskiy (Ed.), Filologicheskiy fakul’tet SPbGU, Saint Petersburg. (In Russian).

Tibetskaya pis’mennaya traditsiya i sovremennost’. Tezisy i doklady (2014), P. L. Grokhovskiy (Ed.), NP-PRINT, Saint Petersburg. (In Russian, in English).

Uspenskiy B. L. (2004), Tibetskiy buddizm v Pekine pri dinastii Tsin (1644–1911) v kul’turno-istoricheskom kontekste epokhi, Avtoref. dis. … d-ra ist. nauk, Sankt-Peterburg. (In Russian).

“Award-winning Tibetan author tells redemption story” (2011), China Daily, May 23, available at: www.chinadaily.com.cn/china/2011-05/23/content_12561834.htm (accessed July 30, 2018).

Cabezon J. I. and Jackson R. R. (1996) “Editor’s Introduction”, in Tibetan Literature: Studies in Genre, Jose Ignacio Cabezon and Roger R. Jackson (Eds.), Snow Lion, Ithaca and New York, pp. 14–15.

Contemporary Tibetan Literary Studies (2007), Steven Venturino (Ed.), Brill, Leiden and Boston.

Duzan Brigitte (2014), “Tsering Norbu Présentation”, La nouvelle dans la littérature chinoise contemporaine, 20 décembre, available at: www.chinese-shortstories.com/Auteurs_de_a_z_Tsering_Norbu.htm (accessed April 7, 2018).

Hartley Lauran R. (2003), Contextually Speaking: Tibetan Literary Discourse and Social Change in the People’s Republic of China (1980–2000), Ph.D. diss., Indiana University.

Hladíková Kamila (2013), The Exotic Other and Negotiation of Tibetan Self: Representation of Tibet in Chinese and Tibetan Fiction of the 1980s, Univerzita Palackého, Olomouc.

Li Xiao-ping (2013), “An Analysis of A Tsering Norbu’s Work: The Released Sheep”, Journal of Tibet University, Vol. 28, Issue 3, pp. 156–160.

Robin Françoise (2009–2010), “Tibetan Novels: Still a Novelty A Brief Survey of Tibetan Novels Since 1985”, in Latse Library Newsletter, Vol. 6, pp. 26–45.

Robin Françoise, “VI – La montée en audace des écrivains tibétains et l’évolution du champ littéraire de langue tibétaine (1980–2014)”, Sénat, available at: www.senat.fr/ga/ga127/ga12713.html (accessed July 27, 2018).

Shakya Tsering Wangdu (2004), The emergence of modern Tibetan literature: gsar rtsom, Thesis (Ph.D.), School of Oriental and African Studies (University of London).

Smith Joanna F. Handlin (1999), “Liberating Animals in Ming-Qing China: Buddhist Inspiration and Elite Imagination”, The Journal of Asian Studies, Vol. 58, No. 1, pp. 51–84. https://doi.org/10.2307/2658389

Thurston Timothy (2018), “Onartistic and cultural generations in Northeastern Tibet”, Asian Ethnicity, Vol. 19, Issue 2, pp. 143–162.

Tuttle Gray (2005), Tibetan Buddhists in the Making of Modern China, Columbia University Press, New York.

Venturino Steven J. (2004), “Where Is Tibet in World Literature?”, in World Literature Today, Vol. 78, Issue 1, available at: http://college.holycross.edu/projects/himalayan_cultures/2011_plans/smor. (accessed October 2, 2017).

Venturino Steven J. (2007), “Introduction: Approaching Contemporary Tibetan Literature”, in Steven J. Venturino (Ed.), Contemporary Tibetan literary studies: PIATS 2003: Tibetan studies: proceedings of the tenth seminar of the International Association for Tibetan Studies, Oxford 2003, Brill, Leiden, pp. 1–6.

Willock N. (2009), “Rekindling Ashes of the Dharma and the Formation of Modern Tibetan Studies: The Busy Life of Alak Tseten Zhabdrung”, in Trace Foundation’s Latse Library Newsletter, Vol. 6, pp. 1–25.

Yang Guang (2011), “Demystifying Tibet”, China Daily, July 8, available at: www.chinadaily.com.cn/cndy/2011-07/08/content_12859567.htm (accessed July 27, 2018).