Світло наприкінці темного століття: відродження Київського музею Ханенків

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  Ч. Рамбл

Анотація

До уваги читача запропоновано рецензію на видання: Мистецтво Азії та ісламського світу. Київ: Сафран, 2023, 352 с., присвячене найбільшій колекції азійського мистецтва в Україні. Основна частина книги поділена на чотири розділи, що описують об’єкти з чотирьох різних культурних кластерів: індуїстської і буддійської традиції, Китаю, ісламського світу і Японії. Кожен розділ відкривається односторінковим вступом про відповідну частину колекції, а кожен об’єкт супроводжується повноформатною фотографією, іноді зі збільшеними деталями, та стислим інформативним описом.

Видання вийшло за редакцією Ганни Рудик й за участі авторів Галини Біленко, Юлії Філь, Олександра Галенка, Марти Логвин, Антоніни Макаревич, Ольги Новікової, Євгена Осауленка, Ганни Рудик та Валерії Юнди. Переклала з української Тетяна Савчинська.

Реконструкція авторами ранньої історії музею є непересічним досягненням і, безумовно, нелегким завданням у світлі зникнення більшої частини сімейного архіву Ханенків після смерті Варвари, а також зняття етикеток та інших ідентифікаційних знаків із предметів у радянський період. Зважаючи на розмір колекції, 156 представлених у виданні предметів, очевидно, є лише невеликою частиною фондів музею, але вони були ретельно відібрані, щоб передати розмаїття матеріалу, починаючи від величі тибетських тханґка, що зображують грізних божеств, як-от Ваджрабгайрава і бог війни Бегце, до невеликих предметів, у яких можна вхопити почуття гумору художника. Однією з таких робіт, яка заслуговує на окрему згадку, є китайське різьблення по слоновій кістці ХІХ століття, що зображає цвіркуна на капусті, надзвичайно реалістичне творіння, яке також є тривимірним ребусом, що символізує процвітання та удачу.

Ця книга є естетичною насолодою, яка стане цікавим читанням як для науковців, так і для нефахівців. Вона повністю досягає своєї мети – проінформувати світ про існування видатного будинку зі скарбами, якому, як ми щиро сподіваємося, нарешті буде дозволено насолоджуватися миром, на який він давно заслуговує.

Як цитувати

Рамбл, Ч. (2025). Світло наприкінці темного століття: відродження Київського музею Ханенків. Східний світ, (1 (126), 192–194. https://doi.org/10.15407/orientw2025.01.192
Переглядів статті: 18 | Завантажень PDF: 5

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

азійська колекція; Богдан Ханенко; Ермітаж; незаконне привласнення; Музей Ханенків; східне мистецтво; Варвара Ханенко

Посилання

Art of Asia and the Islamic World (2023), Safran Book, Kyiv.

Dawson C. (1992), Lafcadio Hearn and the Vision of Japan, The Johns Hopkins University Press, Baltimore.

Heller A. (1992), Étude sur le développement de l’iconographie et du culte de Beg-tse, divinité protectrice tibétaine, Diplôme de l’École Pratique des Hautes Études, Paris, France.

Grimsted P. K. (2016), “Nazi-Looted Art from Kyiv Destroyed in East Prussia – New Hope for More Survivors?”, in Charney N. (ed.), Art Crime, Palgrave Macmillan, London, pp. 281–307. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-137-40757-3_20