НАУКОВО-ОСВІТНЄ СПІВРОБІТНИЦТВО МІЖ УКРАЇНОЮ ТА КНР У ПЕРІОД 2016–2020 рр.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Анотація
Стаття присвячена оцінці динаміки двостороннього співробітництва у сфері науки й освіти між Україною та КНР за останні п’ять років на основі показників співпраці, як-от спільні дослідницькі теми, договори і меморандуми, обмін студентами. Дослідження ґрунтується на первинних та вторинних джерелах інформації, зокрема відповідях міністерств та відомств України на офіційні запити щодо наукової та освітньої співпраці з відповідними установами КНР, результатах експертного інтерв’ю з ректорами українських університетів, даних Державної служби статистики України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства освіти КНР, національних академій наук, а також звітах міжнародних організацій та наукових публікацій. У роботі використано загальнонаукові та якісні методи дослідження. У статті систематизовано нормативно-правові акти науково-технічного та освітнього співробітництва, а також подано хронологію і результати роботи підкомісій з питань науково-технічного співробітництва, співпраці в космічній галузі, у галузі медицини, у сфері освіти. Проаналізовано ключові показники наукової співпраці національних академій наук України з китайськими партнерами: кількість договорів, науково-дослідницькі напрями і теми, публікації. Згідно з аналізом показників, значна частка угод щодо реалізації спільних ук-раїнсько-китайських високотехнологічних проєктів припадає на науково-дослідні інститути НАН України. На основі офіційних даних, отриманих від державних органів влади України на відповідні запити, проведено аналіз розподілу студентів – громадян КНР відповідно до територіального розташування, університетів і спеціальностей; визначені університети і спеціальності, які користуються найбільшим попитом у китайських абітурієнтів та / або студентів. До закладів вищої освіти Києва, Миколаєва, Харкова та Одеси вступили 88 % студентів – громадян КНР, які віддали перевагу таким спеціальностям, як філологія, суднобудування, менеджмент, музичне мистецтво, середня освіта. У статті представлені результати “польового” дослідження – інтерв’ю з ректорами і проректорами українських університетів. Серед пріоритетних напрямів двосторонньої співпраці між закладами освіти такі: спільні освітні програми, спільні дослідження, дистанційні підготовчі курси, спеціалізовані освітньо-професійні програми, пов’язані з дослідженням Китаю, інформаційно-освітні центри в Китаї.
Дослідження виконувалося на базі Інституту сходознавства А. Ю. Кримського НАН України та Інституту досліджень сучасного Китаю імені Б. Курца (ДВНЗ “Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана”).
Як цитувати
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Міністерство освіти і науки України, Міністерство освіти Китайської Народної Республіки, Національна академія наук України, наукове та освітнє співробітництво, українсько-китайські відносини, університети
Література:
Вища освіта в Україні у 2019 році // Державна служба статистики України. 2020. URL: http://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2020/osv/vush_osv/vush_osv_19.xls (дата звернення: 05.08.2021).
Вища освіта в Україні у 2020 році // Державна служба статистики України. 2021. URL: http://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/osv/vush_osv/vfpo_Ukr_20.xls (дата звернення: 05.08.2021).
Гончарук А. З., Гобова Є. В., Кіктенко В. О. Аудит зовнішньої політики: Україна – Китай. Київ, 2016.
Договірно-правова база між Україною та Китаєм // Посольства України в КНР та в Монголії (за сумісництвом). 2021. URL: https://china.mfa.gov.ua/spivrobitnictvo/184-dogo-virno-pravova-baza-mizh-ukrajinoju-ta-kitajem (дата звернення: 05.08.2021).
Жень Ф. Аналіз торговельно-економічного співробітництва Китаю та України в рамках стратегії “Один пояс, один шлях” // Україна – Китай, 2017, № 3 (9).
Китайська цивілізація: традиції та сучасність: матеріали XIV міжнародної наукової конференції, 5 листопада 2020 р. Київ, 2020.
Кіктенко В. О. Інституціональний аспект формування українського китаєзнавства. Історія українського китаєзнавства (XXIII – початок ХХІ століття). Київ, 2018.
Кіктенко В. О. Нові можливості для співпраці науковців України та Китаю у Дослідницькій мережі мозкових центрів “Поясу та Шляху” // Україна – Китай, 2019, № 2 (16).
Кіпцар І. А. Діяльність спільної Українсько-китайської комісії з науково-технічного співробітництва як фактор оптимізації сучасних двосторонніх відносин України і КНР // Східний світ, 2007, № 4.
Лі Янь. Китайсько-українське співробітництво в рамках ініціативи “Один пояс, один шлях”: сучасний стан та перспективи // Україна – Китай, 2018, № 13.
Лю Сяньчжун. Соціально-культурний обмін між Китаєм та Україною: історія та сучасність // Україна – Китай, 2018, № 13.
Науково-технічне співробітництво між Україною та Китаєм // Посольство України в КНР та в Монголії (за сумісництвом). 2021. URL: https://china.mfa.gov.ua/spivrobitnictvo/ 187-naukovo-tehnichne-spivrobitnictvo-mizh-ukrajinoju-ta-kitajem (дата звернення: 05.08.2021).
Сунь Юйхуа. Освіта у співпраці між Китаєм і Україною // Україна – Китай, 2017, № 3 (9).
Хоменко (Дроботюк) О. В. Стратегія формування університетів світового класу Китаю // Дослідницькі університети: світовий досвід та перспективи розвитку в Україні / За заг. ред. А. Ф. Павленка, Л. Л. Антонюк. Київ, 2014.
Чжан Хенлун, Чжан Чженьчжень. Вивчення перспективи створення зони вільної торгівлі між Китаєм та Україною в рамках побудови ініціативи “Один пояс, один шлях” // Україна – Китай, 2018, № 13.
Чжан Хун. Ініціатива “Один пояс, один шлях”: ризики співробітництва між Китаєм та Україною та протидія їм // Україна – Китай, 2017, № 3 (9).
Чжао Хуейжун. Поточний стан і перспективи китайсько-українських торгово-економічних відносин // Україна – Китай, 2018, № 13.
Ши Яцзюнь. Співробітництво України та Китаю в сфері вищої освіти // Україна – Китай, 2017, № 3 (9).
SCIMAGO Institutions rankings. Country rankings 1996–2020. 2021. URL: hwww.scimagojr.com/countryrank.php (дата звернення: 05.08.2021).
References:
“Vyshcha osvita v Ukrayini u 2019 rotsi” (2020), in Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny, available at: http://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2020/osv/vush_osv/vush_osv_19.xls (accessed August 5, 2021). (In Ukrainian).
“Vyshcha osvita v Ukrayini u 2020 rotsi” (2021), in Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny, available at: http://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/osv/vush_osv/vfpo_Ukr_20.xls (accessed August 5, 2021). (In Ukrainian).
Honcharuk A. Z., Hobova Ye. V. and Kiktenko V. O. (2016), Audyt zovnishn’oyi polityky: Ukrayina – Kytay, Instytut svitovoyi polityky, Kyiv. (In Ukrainian).
“Dohovirno-pravova baza mizh Ukrayinoyu ta Kytayem” (2021), in Posol’stvo Ukrayiny v KNR ta v Monholiyi (za sumisnytstvom),available at: https://china.mfa.gov.ua/spivrobitnictvo/184-dogovirno-pravova-baza-mizh. (accessed August 5, 2021). (In Ukrainian).
Zhen’ F. (2017), “Analiz torhovel’no-ekonomichnoho spivrobitnytstva Kytayu ta Ukrayiny v ramkakh stratehiyi ‘Odyn poyas, odyn shlyakh’ ”, in Ukrayina – Kytay, No. 3 (9), pp. 78–83. (In Ukrainian).
Kytays’ka tsyvilizatsiya: tradytsiyi ta suchasnist’: materialy XIV mizhnarodnoyi naukovoyi konferentsiyi, 5 lystopada 2020 r. (2020), Vydavnychyy dim “Hel’vetyka”, Kyiv. (In Ukrainian).
Kiktenko V. O. (2018), “Instytutsional’nyy aspekt formuvannya ukrayins’koho kytayeznavstva”, in Kiktenko V. O., Istoriya ukrayins’koho kytayeznavstva (XXIII – pochatok XXI stolittya), A. Yu. Krymskyi Institute of Oriental Studies, Kyiv, pp. 172–173. (In Ukrainian).
Kiktenko V. O. (2019), “Novi mozhlyvosti dlya spivpratsi naukovtsiv Ukrayiny ta Kytayu u Doslidnyts’kiy merezhi mozkovykh tsentriv ‘Poyasu ta Shlyakhu’ ”, in Ukrayina – Kytay, No. 2 (16), pp. 28–29. (In Ukrainian).
Kiptsar I. A. (2007), “Diyal’nist’ spil’noyi Ukrayins’ko-kytays’koyi komisiyi z naukovo-tekhnichnoho spivrobitnytstva yak faktor optymizatsiyi suchasnykh dvostoronnikh vidnosyn Ukrayiny i KNR”, Shìdnij svìt, No. 4, pp. 53–56. (In Ukrainian).
Li Yan’ (2018), “Kytays’ko-ukrayins’ke spivrobitnytstvo v ramkakh initsiatyvy ‘Odyn poyas, odyn shlyakh’: suchasnyy stan ta perspektyvy”, in Ukrayina – Kytay, No. 13, pp. 32–34. (In Ukrainian).
Lyu Syan’chzhun (2018), “Sotsial’no-kul’turnyy obmin mizh Kytayem ta Ukrayinoyu: istoriya ta suchasnist’ ”, Ukrayina – Kytay, No. 13, pp. 62–67. (In Ukrainian).
“Naukovo-tekhnichne spivrobitnytstvo mizh Ukrayinoyu ta Kytayem” (2021), in Posol’stvo Ukrayiny v KNR ta v Monholiyi (za sumisnytstvom), available at: https://china.mfa.gov.ua/spivrobitnictvo/187-naukovo-tehnichne-spivrobit. (accessed August 5, 2021). (In Ukrainian).
Sun’ Yuykhua (2017), “Osvita u spivpratsi mizh Kytayem i Ukrayinoyu”, in Ukrayina – Kytay, No. 3 (9), pp. 106–109. (In Ukrainian).
Khomenko (Drobotyuk) O. V. (2014), “Stratehiya formuvannya universytetiv svitovoho klasu Kytayu”, in A. F. Pavlenko and L. L. Antonyuk (eds), Doslidnyts’ki universytety: svitovyy dosvid ta perspektyvy rozvytku v Ukrayini, KNEU, Kyiv. (In Ukrainian).
Chzhan Khenlun and Chzhan Chzhen’chzhen’ (2018), “Vyvchennya perspektyvy stvorennya zony vil’noyi torhivli mizh Kytayem ta Ukrayinoyu v ramkakh pobudovy initsiatyvy ‘Odyn poyas, odyn shlyakh’ ”, in Ukrayina – Kytay, No. 13, pp. 94–102. (In Ukrainian).
Chzhan Khun (2017), “Initsiatyva ‘Odyn poyas, odyn shlyakh’: ryzyky spivrobitnytstva mizh Kytayem ta Ukrayinoyu ta protydiya yim”, in Ukrayina – Kytay, No. 3 (9), pp. 58–65. (In Ukrainian).
Chzhao Khueyzhun (2018), “Potochnyy stan i perspektyvy kytays’ko-ukrayins’kykh torhovo-ekonomichnykh vidnosyn”, in Ukrayina – Kytay, No. 13, pp. 84–89. (In Ukrainian).
Shy Yatszyun’ (2017), “Spivrobitnytstvo Ukrayiny ta Kytayu v sferi vyshchoyi osvity. Ukrayina-Kytay”, in Ukrayina – Kytay, No. 3 (9), pp. 114–115. (In Ukrainian).
SCIMAGO Institutions rankings, Country rankings 1996–2020 (2021), available at: www.scimagojr.com/countryrank.php (accessed August 5, 2021).