CALENDAR CYCLE IN THE FUNERAL AND BURIAL CUSTOMS OF THE ANCIENT TURKS

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  О. Bubenok

Abstract

The Chinese dynastic chronics testify that till the first third of VII century AD the Tutks-Tugu from their main tribe cremated their deads and then they buried these remains only during autumn and spring. It can be explained by that the Ancient Turks, like most nomads of Eurasia, moved according to the meridional direction and therefore in summer they were on north pastures and in winter they were on south ones. So, moved life supposed being of their family cemeteries in the center of seasonal migrations where they buried the cremated remains. Consequently, the Ancient Turks could arrive to the necropolis only two times in a year – in spring and autumn. Besides, the Ancient Turks could mention their dead relatives near their images there. It coincides with the days of vernal (on March, 21) and autumn (on September, 23) equinox.

How to Cite

BubenokО. (2013). CALENDAR CYCLE IN THE FUNERAL AND BURIAL CUSTOMS OF THE ANCIENT TURKS. The World of the Orient, (2-3 (79-80), 23-27. https://doi.org/10.15407/orientw2013.02.023
Article views: 90 | PDF Downloads: 27

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Chinese chronicles, clan necropolis, cremation, days of equinox, funerals, meridional nomadic movement, Türks-Tüqu, wake

References

Бичурин Н. Я. (Иакинф). Собрание сведений о народах, обитавших в Средней Азии в древние времена. Т. I. Москва – Ленинград, 1950.

Бубенок О. Б. “Скіфські” традиції в поминально-поховальній обрядовості давніх тюркських племен // Actes testantibus. Ювілейний збірник на пошану Леонтія Войтовича. (Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність. Вип. 20). Львів, 2011.

Геродот. История в девяти книгах / Пер. Г. А. Стратановского. Ленинград, 1972.

Дюмезиль Ж. Скифы и нарты. Москва, 1990.

Заходер Б. Н. Каспийский свод сведений о Восточной Европе. Т. I. Горган и Поволжье в IX–X вв. Москва, 1962.

Каховский В. Ф. Происхождение чувашского народа. Чебоксары, 1965.

Кляшторный С. Г., Савинов Д. Г. Степные империи Древней Евразии. Санкт-Петербург, 2005.

Ковалевский А. П. Книга Ахмеда ибн-Фадлана о его путешествии на Волгу в 921–922 гг. Харьков, 1956.

Кызласов Л. Р. История Тувы в средние века. Москва, 1969.

Менандр. Продолжение истории Агафиевой // Византийские историки / Пер. с греч. С. Дестуниса. Санкт-Петербург, 1860.

Рапопорт Ю. А. Из истории религии древнего Хорезма. Москва, 1971.

Руденко С. И. Культура населения Горного Алтая в скифское время. Москва – Ленинград, 1953.

Руденко С. И. К вопросу о формах скотоводческого хозяйства и о кочевниках // Географическое общество СССР. Материалы по этнографии. Ч. I. Ленинград, 1961.

Фаминцын А. Древне-арийские и древне-семитские элементы в обычаях, обрядах, верованиях и культах славян // Этнографическое обозрение, 1895, № 3.

REFERENCES

Bichurin N. Ya. (Iakinf) (1950), Sobraniye svedeniy o narodakh, obitavshikh v Sredney Azii v drevniye vremena, Vol. I, AN SSSR, Moscow and Leningrad. (In Russian).

Bubenok O. B. (2011), “ ‘Skifs’ki’ tradytsiyi v pomynal’no-pokhoval’niy obryadovosti davnikh tyurks’kykh plemen”, in Actes testantibus, Yuvileynyy zbirnyk na poshanu Leontiya Voytovycha (Ukrayina: kul’turna spadshchyna, natsional’na svidomist’, derzhavnist’. Vyp. 20), Lviv, pp. 130–141. (In Ukrainian).

Gerodot (1972), Istoriya v devyati knigakh, Transl. by G. A. Stratanovskiy, Nauka, Leningrad. (In Russian).

Dyumezil’ Zh. (1990), Skify i narty, Nauka, Moscow. (In Russian).

Zakhoder B. N. (1962), Kaspiyskiy svod svedeniy o Vostochnoy Evrope, Vol. I: Gorgan i Povolzh’ye v IX–X vv., AN SSSR, Moscow. (In Russian).

Kakhovskiy V. F. (1965), Proiskhozhdeniye chuvashskogo naroda, Chuvash. kn. izd., Cheboksary. (In Russian).

Klyashtornyy S. G. and Savinov D. G. (2005), Stepnyye imperii Drevney Evrazii, Saint Petersburg. (In Russian).

Kovalevskiy A. P. (1956), Kniga Akhmeda ibn-Fadlana o ego puteshestvii na Volgu v 921–922 gg., KhGU, Kharkiv. (In Russian).

Kyzlasov L. R. (1969), Istoriya Tuvy v sredniye veka, MGU, Moscow. (In Russian).

Menandr (1860), “Prodolzheniye istorii Agafiyevoy”, in Vizantiyskiye istoriki, Transl. from Greek by S. Destunis, Saint Petersburg, pp. 311–470. (In Russian).

Rapoport Yu. A. (1971), Iz istorii religii drevnego Khorezma, Nauka, Moscow. (In Russian).

Rudenko S. I. (1953), Kul’tura naseleniya Gornogo Altaya v skifskoye vremya, AN SSSR, Moscow and Leningrad. (In Russian).

Rudenko S. I. (1961), “K voprosu o formakh skotovodcheskogo khozyaystva i o kochevnikakh”, in Geograficheskoye obshchestvo SSSR, Materialy po etnografii, Part I, Leningrad, pp. 1–15. (In Russian).

Famintsyn A. (1895), “Drevne-ariyskiye i drevne-semitskiye elementy v obychayakh, obryadakh, verovaniyakh i kul’takh slavyan”, in Etnograficheskoye obozreniye, No. 3, pp. 1–48. (In Russian).

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>