НЕПАЛЬСЬКИЙ БУДДИЗМ І ДЕРЖАВА: У ПОШУКАХ КОМПРОМІСУ І ВЗАЄМНОЇ ЛЕГІТИМІЗАЦІЇ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  Д. Є. Марков

Анотація

У статті розкривається низка аспектів взаємодії сангхи і державної влади в Непалі в період Середньовіччя і початку Нового часу. Особлива увага приділяється таким питанням, як соціальна організація віхар, ідентичність громад сангхи в умовах змін у державі і суспільстві. Автор підкреслює, що такі явища, як вплив тантризму і санскритизація, визначали політику держави щодо непальської сангхи. Ці процеси аналізуються на прикладі низки реформ, що стосувалися сангхи і запроваджувалися монархами, зокрема реформ князя Ла- літпура Сіддхі Нарасімхи Малла в XVII столітті. Непальська сангха пройшла складний шлях трансформацій, коли мала пристосовуватися до індуїстських культів своїх королів, водночас легітимізуючи владу правителя як захисника дгарми. Також звертається увага на ті кардинальні перетворення, яких зазнало непальське суспільство у зв’язку зі створенням великого єдиного королівства династією Шах після 1769 року, внаслідок чого вплив буддиз- му дещо зменшився. Але навіть у найскладніший для сангхи період, за часів індуських прем’єрів-консерваторів Рана (1846–1951), коли значно зменшилась державна підтримка монастирів, буддизм у Непалі зміг адаптуватися і вижити, зберігши давні традиції, практи- ки і тексти індійської магаяни, спадкоємцем якої він є.

Як цитувати

Марков, Д. Є. (2022). НЕПАЛЬСЬКИЙ БУДДИЗМ І ДЕРЖАВА: У ПОШУКАХ КОМПРОМІСУ І ВЗАЄМНОЇ ЛЕГІТИМІЗАЦІЇ. Східний світ, (1), 18-38. https://doi.org/10.15407/orientw2019.01.018
Переглядів статті: 35 | Завантажень PDF: 7

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

Буддизм, держава, Непал, сангха, соціорелігійні процеси

Посилання

Ванина Е. Ю. Средневековое мышление: индийский вариант. Москва, 2007.

Ле Гофф Жак. Середньовічна уява. Львів, 2007.

Лелюхин Д. Н. Грамоты из Харигаона. Изменения во внутренней и фискальной политике Личчхавов в VII–VIII вв. по сведениям надписей // Эпиграфика Востока. XXVIII, 2009.

Муриан И. Ф. Искусство Непала. Москва, 2000.

Цендина А. Д. И страна зовется Тибетом. Москва, 2006.

Bangdel Dina. Manifesting the Mandala: a study of the core iconographic program of Newar Buddhist Monasteries in Nepal. The Ohio State University, 1999.

Bangdel Dina. Pilgrimage traditions of Nepal // Pilgrimage and Faith: Buddhism, Christia-nity and Islam. Chicago, 2010.

le Bon Gustav. Voyage au Népal. Paris, 1886.

Burghart R. Gifts to the Gods: Power, Property and Ceremonial in Nepal // Rituals of Royalty: Power and Ceremonial in Traditional Societies / David Cannadine, Simon Price (eds.). Cambridge University Press, 1987.

Davidson Ronald M. Indian Esoteric Buddhism: A Social History of the Tantric Movement. New York, 2002.

Doig D., Bhagat D. My kind of Kathmandu: an artist’s impression of the emerald valley. New Delhi, 1994.

Dowman Keith, Bubriski Kevin. Power-places of Kathmandu: Hindu and Buddhist Holy Sites in the Sacred Valley of Nepal. London, 1995.

Gellner David N. A Sketch of the History of Lalitpur (Patan) with special Reference to Buddhism // Centre for Nepal and Asian Studies Journal. Vol. 23, No. 1. 1996.

Gellner David N. The Anthropology of Buddhism and Hinduism: Weberian Themes. Oxford University Press, New Delhi, 2012.

History of Nepal (vamsavali) // Wright Daniel. History of Nepal. Cambridge, 1877.

Huntington John C., Bangdel Dina. The Circle of Bliss: Buddhist Meditational Art. Serindia Publications, Inc., 2003.

Hodgson B. H. Essays on the Languages, Literature and Religion of Nepal and Tibet. London, 1874.

Hoek B.V. D. Gender and Caste in the Perfect Buddhist Gift the Samyak Mahadana in Kathmandu, Nepal // Contributions to Nepalese Studies. Vol. 23, No. 1. 1996.

Kulke Hermann. Kings and Cults: State Formation and Legitimation in India and Southeast Asia. Delhi, 1993.

Lévi Sylvain. Le Népal: Étude historique d’un royaume hindou. 1–3 vol. Paris, 1905–08.

Lewis Todd. Buddhist Merchants in Kathmandu: The Asan Twah Market and Uray Social Organization // Contested Hierarchies. Oxford, 1995.

Locke John K. Karunamaya: the cult of Avalokitesvara-Matsyendranath in the valley of Nepal. Кathmandu, 1980.

Locke John K. Buddhist Monasteries of Nepal: A Survey of the Bahas and Bahis of the Kathmandu Valley. Kathmandu, 1985.

Losty J. P. The architectural monuments of Buddhism: Hodgson and the Buddhist architecture of the Kathmandu Valley // The Origins of the Himalayan studies. Brian Houghton Hodgson in Nepal and Darjeeling 1820–1858. London, 2004.

Nepalavamsavali // Malla, K. P. Nepalavamsavali: A complete version of the Kaisher Vamsavali // Сontributions to Nepalese Studies, Centre for Nepal and Asian Studies (CNAS). Vol. 12, No. 2. 1985.

Oldfield H. A. Scetches from Nipal. Vol. I–II. London, 1880.

Petech Luciano. Mediaeval History of Nepal (ca. 750–1480). Rome, 1984.

Ray Reginald. Buddhist Saints in India: A Study in Buddhist Values & Orientations. Oxford University Press US, 1994.

von. Rospatt A. On the Conception of the Stūpa in Vajrayāna Buddhism: e Example of the Svayambhucaitya of Kathmandu // Journal of the Nepal Research Centre. Vol. 11. 1999.

von. Rospatt A. The Sacred Origins of the Svayambhūcaitya and the Nepal Valley: Foreign Speculation and Local Myth // Journal of the Nepal Research Centre. Vol. 13. 2009.

Schumann Hans Wolfgang. The Historical Buddha: The Times, Life & Teachings of the Founder of Buddhism. New Delhi, 2004.

Shakya Min Bahadur. Svayambhu Purana: A source of Nepalese Buddhist tradition and practice. 2009. URL: https://ru.scribd.com/doc/19827016/Svayambhu-Purana (дата звернення: 10.12.2018).

Shrestha ‘Malla’ Shiva Raj. Nanyadeva, his ancestors and their Abhijana (original homeland) // Ancient Nepal. No. 9. 2005.

Toffin Gérard. Royal images and ceremonies of Power in Nepal (17th – 21st centuries) // Rivista di Studi Sudasiatici. Vol. 3. 2008.

Tuladhar-Douglas Will. Remaking Buddhism for Medieval Nepal: The Fifteenth-century Reformation of Newar Buddhism. New York, 2006.

Whelpton John. History of Nepal. Cambridge, 2005.

REFERENCES

Vanina E. Yu. (2007), Srednevekovoye myshleniye: indiyskiy variant, Vostochnaya literature, Moscow. (In Russian).

Le Hoff Zhak (2007), Seredn’ovichna uyava, Litopys, Lviv. (In Ukrainian).

Lelyukhin D. N. (2009), “Gramoty iz Kharigaona. Izmeneniya vo vnutrenney i fiskal’noy politike Lichchkhavov v VII–VIII vv. po svedeniyam nadpisey”, Epigrafika Vostoka, XXVIII, Institut vostokovedeniya RAN, pp. 131–154. (In Russian).

Murian I. F. (2000), Iskusstvo Nepala, Vostochnaya literatura, Moscow. (In Russian).

Tsendina A. D. (2006), I strana zovetsya Tibetom, Vostochnaya literature, Moscow. (In Russian).

Bangdel Dina (1999), Manifesting the Mandala: a study of the core iconographic program of Newar Buddhist Monasteries in Nepal, The Ohio State University, Ohio.

Bangdel Dina (2010), “Pilgrimage traditions of Nepal”, in Raguin V. C. and Bangdel D. (Eds.), Pilgrimage and Faith: Buddhism, Christianity and Islam, Serindia Publications, Chicago, pp. 62–85.

le Bon Gustav (1886), Voyage au Népal, Le Tour du Monde, Librairie Hachette et Cie, Paris.

Burghart R. (1987), “Gifts to the Gods: Power, Property and Ceremonial in Nepal”, in David Cannadine and Simon Price (Eds.), Rituals of Royalty: Power and Ceremonial in Traditional Societies, Cambridge University Press, pp. 237–270.

Davidson Ronald M. (2002), Indian Esoteric Buddhism: A Social History of the Tantric Movement, Columbia University Press, New York.

Doig D. and Bhagat D. (1994), My kind of Kathmandu: an artist’s impression of the emerald valley, Indus, New Delhi.

Dowman Keith and Bubriski Kevin (1995), Power-places of Kathmandu: Hindu and Buddhist Holy Sites in the Sacred Valley of Nepal, Thames & Hudson, London.

Gellner David N. (1996), “A Sketch of the History of Lalitpur (Patan) with special Reference to Buddhism”, in Centre for Nepal and Asian Studies Journal, Vol. 23, No. 1, pp. 125–157.

Gellner David N. (2012), The Anthropology of Buddhism and Hinduism: Weberian Themes, Oxford University Press, New Delhi.

“History of Nepal (vamsavali)” (1877), in Wright Daniel, History of Nepal, Cambridge University Press, Cambridge.

Hodgson B. H. (1874), Essays on the Languages, Literature and Religion of Nepal and Tibet, Trübner & co., London.

Huntington John C. and Bangdel Dina (2003), The Circle of Bliss: Buddhist Meditational Art, Serindia Publications, Inc.

Hoek B.V. D. (1996), “Gender and Caste in the Perfect Buddhist Gift the Samyak Mahadana in Kathmandu, Nepal”, in Contributions to Nepalese Studies, Vol. 23, No. 1, pp. 195–211.

Kulke Hermann (1993), Kings and Cults: State Formation and Legitimation in India and Southeast Asia, Manohar Publishers & Distributors, Delhi.

Lévi Sylvain (1905–08), Le Népal: Étude historique d’un royaume hindou, 1–3 vol., Ernest Leroux, Paris.

Lewis Todd (1995), “Buddhist Merchants in Kathmandu: The Asan Twah Market and Uray Social Organization”, in David N. Gellner and Declan Quigley (Eds.), Contested hierarchies: a collaborative ethnography of caste among the Newars of the Kathmandu Valley, Nepal, Clarendon Press, Oxford, pp. 38–79.

Locke John K. (1980), Karunamaya: the cult of Avalokitesvara-Matsyendranath in the valley of Nepal, Sahayogi Prakashan for Research Centre for Nepal and Asian Studies, Tribhuvan University, Kathmandu.

Locke John K. (1985), Buddhist Monasteries of Nepal: A Survey of the Bahas and Bahis of the Kathmandu Valley, Sahayogi Press, Kathmandu.

Losty J. P. (2004), “The architectural monuments of Buddhism: Hodgson and the Buddhist architecture of the Kathmandu Valley”, in Waterhouse D. M. (Ed.), The Origins of the Himalayan studies. Brian Houghton Hodgson in Nepal and Darjeeling 1820–1858, RoutledgeCurzon, London, pp. 77–110.

“Nepalavamsavali”, in Malla K. P. (1985), “Nepalavamsavali: A complete version of the Kaisher Vamsavali”, in Contributions to Nepalese Studies, Centre for Nepal and Asian Studies (CNAS), Vol. 12, No. 2, pp. 75–101.

Oldfield H. A. (1880), Sketches from Nipal, Vol. I–II, Allen W. H. and Co., London.

Petech Luciano (1958), Mediaeval History of Nepal (ca. 750–1480), Serie Orientale Roma, Rome.

Ray Reginald (1994), Buddhist Saints in India: A Study in Buddhist Values & Orientations, Oxford University Press US.

von Rospatt A. (1999), “On the Conception of the Stūpa in Vajrayāna Buddhism: Example of the Svayambhucaitya of Kathmandu”, Journal of the Nepal Research Centre, Vol. 11, pp. 121–147.

von Rospatt A. (2009), “The Sacred Origins of the Svayambhūcaitya and the Nepal Valley: Foreign Speculation and Local Myth”, Journal of the Nepal Research Centre, Vol. 13, pp. 33–91.

Schumann Hans Wolfgang (2004), The Historical Buddha: The Times, Life & Teachings of the Founder of Buddhism, Banarsidass, New Delhi.

Shakya Min Bahadur (2009), “Svayambhu Purana: A source of Nepalese Buddhist tradition and practice”, available at: https://ru.scribd.com/doc/19827016/Svayambhu-Purana (accessed December 10, 2018).

Shrestha ‘Malla’ Shiva Raj (2005), “Nanyadeva, His Ancestors and their Abhijana (Original Homeland)”, Ancient Nepal, No. 9, pp, 1–20.

Toffin Gérard (2008), “Royal images and ceremonies of Power in Nepal (17th – 21st centuries)”, in Rivista di Studi Sudasiatici, Vol. 3, pp. 145–180.

Tuladhar-Douglas Will (2006), Remaking Buddhism for Medieval Nepal: The Fifteenth-century Reformation of Newar Buddhism, Routledge, New York.

Whelpton John (2005), History of Nepal, Cambridge University Press, Cambridge.