“МОВНА ІДЕНТИЧНІСТЬ”: ВІД СОЦІАЛЬНИХ РЕФОРМ ДО “НАЦІОНАЛЬНОГО ПИТАННЯ” (ПІВДЕННОІНДІЙСЬКИЙ КОНТЕКСТ, 1860–1930 РР.)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  М. М. Усольцева

Анотація

Соціальні реформи Південної Індії, що розпочалися в 1860-х рр., відбулися на тлі “дравідського культурного ренесансу”. Цей ренесанс мав місце великою мірою завдяки дослідженням колоніальних орієнтологів, що протягом XIX ст. обґрунтували незалежність дравідських мов від санскриту. Літературний ренесанс, що був частиною дравідського культурного відродження, відзначився демократизацією літературної мови, адже літературна мова з 2-ї пол. ХІХ ст. ставала ефективним способом поширення соціальних реформ. У цей же час мова стає особливим фактором політико-культурної ідентичності місцевої інтелігенції, на базі якого народжуються такі феномени південноіндійського націоналізму, як “лінгвістичний націоналізм” та “дравідський культурний націоналізм”. У цій статті аналізується значення “мовного фактора” для декількох поколінь інтелектуалів Південної Індії, що дає нам можливість розглянути процес соціальних реформ у більш широкій перспективі.

Як цитувати

Усольцева, М. М. (2015). “МОВНА ІДЕНТИЧНІСТЬ”: ВІД СОЦІАЛЬНИХ РЕФОРМ ДО “НАЦІОНАЛЬНОГО ПИТАННЯ” (ПІВДЕННОІНДІЙСЬКИЙ КОНТЕКСТ, 1860–1930 РР.). Східний світ, (4 (89), 57-65. https://doi.org/10.15407/orientw2015.04.057
Переглядів статті: 30 | Завантажень PDF: 13

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

Мовна ідентичність, національне питання, південноіндійський контекст, соціальні реформи

Посилання

Anandhi S. Middle class women in colonial Tamilnadu, 1920–1947: Gender relation and the problem of consciousness: unpublished Ph.D. Thesis. New Delhi, 1992.

Caldwell R. The Tinnevelly Shannars: A Sketch of Their Religion and Their Moral Condition and Characteristics, as a Caste. Madras, 1849.

Desai R. Nation against democracy: the rise of cultural nationalism in Asia // Democracy and Civil Society in Asia. Vol. 1. 2004.

Farquhar, John Nicol. The crown of Hinduism. Vol. 9. Oxford University Press, 1913.

Felton M. A child widow’s story. New-Delhi, 2003.

Forbes G. & Forbes G. H. Women in modern India. Cambridge, 2008.

Ganesan U. Gender and Caste: Self-Respect Movement in the Madras Presidency, 1925–1950: PhD, University of Cincinnati, Arts and Sciences: History. 2011.

Hatcher B. Contemporary Hindu Thought // Contemporary Hinduism: Ritual, Culture, and Practice. New York, 2004.

Hudson D. The Responses of Tamils to Their Study by Westerners 1608–1908 // Comparative Civilizations Review, 1985, № 13–14.

Kailasapathy K. The Tamil purist movement: a re-evaluation // Social scientist. Vol. 7, № 10. 1979.

Kailasapathy K. The Relation of Tamil and Western Literature // The Indian Review of World Literature in English. Vol. 2, No. II. 2006.

Leonard J. Politics and social change in South India: A study of the Andhra movement // Journal of Commonwealth & Comparative Politics. Vol. 5. Issue 1. 1967.

Mantena R. Vernacular Publics and Political Modernity: Language and Progress in Colonial South India // Modern Asian Studies. Vol. 47, Issue 05. 2013. https://doi.org/10.1017/S0026749X12000212

Michael S. Culture and Nationalism: Politics of Identity in India. – http://sedosmission.org/old/eng/michael.htm https://doi.org/10.2307/3516775

Morris H. A Descriptive and Historical Account of the Godavery District in the Presidency of Madras. New Delhi, 2005.

Natarajan N., Nelson E. Handbook of Twentieth-century Literatures of India. Westport, Connecticut, 1996.

Phiroze V. The Classics and Colonial India. Oxford, 2013.

Rajagopal V. Fashioning Modernity in Telugu Viresalingam and His Interventionist Strategy // Studies in History. Vol. 21, № 1, 2005.

Ram N. Dravidian movement in its pre-independence phases // Economic and Political Weekly. Vol. 14, No. 7/8, Annual Number: Class and Caste in India. 1979.

Ramakrishna V. Women’s Journals in Andhra during the Nineteenth Century // Social Scientist. Vol. 19, No. 5/6. 1991. https://doi.org/10.2307/3517874

Raman S., Surya V. A. Madhaviah: a biography [and] Muthumeenakshi: a novella. Oxford, 2005.

Reddy I. Social Reform Movements in Andhra (1920–1947): Ph.D. diss., University of Hyderabad. 1998.

Savarkar V. Essentials of Hindutva, 1923. – http://www.savarkar.org/content/pdfs/en/essentials_of_hindutva.v001.pdf

Sivathamby K. The Politics of a Literary Style // Social Scientist. Vol. 6, № 8. 1978. https://doi.org/10.2307/3520131

Srinivas M. Social change in modern India. New Delhi, 1995.

Subrahmanian N. Psychobiography of C. Subramania Bharati. Madurai, 2000.

Trautmann T. Languages and nations: the Dravidian proof in colonial Madras. California, 2006.

Xavier M. Sociological Analysis of Telugu Poetry since Andhra Renaissance // International Journal of Social Sciences Tomorrow. Vol. 1, No. 9. 2012.

REFERENCES

Anandhi S. (1992), Middle class women in colonial Tamilnadu, 1920–1947: Gender relation and the problem of consciousness, Unpublished Ph.D. Thesis, New Delhi.

Caldwell R. (1849), The Tinnevelly Shannars: A Sketch of Their Religion and Their Moral Condition and Characteristics, as a Caste. Madras.

Desai R. (2004), “Nation against democracy: the rise of cultural nationalism in Asia”, in Democracy and Civil Society in Asia, Vol. 1.

Farquhar, John Nicol (1913), The crown of Hinduism, Vol. 9, Oxford University Press.

Felton M. (2003), A child widow’s story, New-Delhi.

Forbes G. and Forbes G. H. (2008), Women in modern India, Cambridge.

Ganesan U. (2011), Gender and Caste: Self-Respect Movement in the Madras Presidency, 1925–1950, PhD, University of Cincinnati.

Hatcher B. (2004), “Contemporary Hindu Thought”, in Contemporary Hinduism: Ritual, Culture, and Practice, New York.

Hudson D. (1985), “The Responses of Tamils to Their Study by Westerners 1608–1908”, Comparative Civilizations Review, No. 13–14.

Kailasapathy K. (1979), “The Tamil purist movement: a re-evaluation”, Social scientist, Vol. 7, No. 10. https://doi.org/10.2307/3516775

Kailasapathy K. (2006), “The Relation of Tamil and Western Literature”, The Indian Review of World Literature in English, Vol. 2, No. II.

Leonard J. (1967), “Politics and social change in South India: A study of the Andhra movement”, Journal of Commonwealth & Comparative Politics, Vol. 5. Issue 1.

Mantena R. (2013), “Vernacular Publics and Political Modernity: Language and Progress in Colonial South India”, Modern Asian Studies, Vol. 47, Issue 05. https://doi.org/10.1017/S0026749X12000212

Michael S., Culture and Nationalism: Politics of Identity in India, available at: http://sedosmission.org/old/eng/michael.htm

Morris H. (2005), A Descriptive and Historical Account of the Godavery District in the Presidency of Madras, New Delhi.

Natarajan N. and Nelson E. (1996), Handbook of Twentieth-century Literatures of India, Westport, Connecticut.

Phiroze V. (2013), The Classics and Colonial India, Oxford.

Rajagopal V. (2005), “Fashioning Modernity in Telugu Viresalingam and His Interventionist Strategy”, Studies in History, Vol. 21, No. 1.

Ram N. (1979), “Dravidian movement in its pre-independence phases”, Economic and Political Weekly, Vol. 14, No. 7/8, Annual Number: Class and Caste in India.

Ramakrishna V. (1991), “Women’s Journals in Andhra during the Nineteenth Century”, Social Scientist, Vol. 19, No. 5/6. https://doi.org/10.2307/3517874

Raman S. and Surya V. A. (2005), Madhaviah: a biography [and] Muthumeenakshi: a novella, Oxford.

Reddy I. (1998), Social Reform Movements in Andhra (1920–1947), Ph.D. diss., University of Hyderabad.

Savarkar V. (1923), Essentials of Hindutva, available at: http://www.savarkar.org/content/pdfs/en/essentials_of_hindutva.v001.pdf

Sivathamby K. (1978), “The Politics of a Literary Style”, Social Scientist, Vol. 6, No. 8. https://doi.org/10.2307/3520131

Srinivas M. (1995), Social change in modern India, New Delhi.

Subrahmanian N. (2000), Psychobiography of C. Subramania Bharati, Madurai.

Trautmann T. (2006), Languages and nations: the Dravidian proof in colonial Madras, California.

Xavier M. (2012), “Sociological Analysis of Telugu Poetry since Andhra Renaissance”, International Journal of Social Sciences Tomorrow, Vol. 1, No. 9.