СЮЖЕТ “ВІСІМ СТУП”: ІСТОРІЯ ВИНИКНЕННЯ І ЙОГО ВТІЛЕННЯ НА ТАНКАХ В ТРАДИЦІЇ ТИБЕТСЬКОГО БУДДИЗМУ (ТАНКА З МУЗЕЮ МИСТЕЦТВ ІМЕНІ БОГДАНА І ВАРВАРИ ХАНЕНКІВ)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  О. Д. Огнєва

Анотація

Слід відзначити, що в порівнянні з минулими дослідженнями буддійського образотворчого мистецтва науковці починають більше приділяти уваги зв’язку між писемним текстом і зображенням, а також їхньою структурою й символікою в контексті історії та культури конкретного регіону. Значно посилюється інтерес до саме таких різноманітних змін, що спостерігаються у творах буддійського образотворчого мистецтва, зокрема на танках, які відтворюють традиційні сюжети. Ця стаття сфокусована на сюжеті “Вісім ступ”, що презентований на танці з Музею мистецтв імені Богдана і Варвари Ханенків. На танці в оточенні ступ зображено Будду Шак’ямуні та Будду Ваджрадхару. За традицією ваджраяни Будда Шак’ямуні та Будда Ваджрадхара неподільні. І ця неподільність в образотворчому мистецтві втілюється через образ ступи. Танка презентує нове наповнення відомого сюжету, яке бере свій початок у традиції ваджраяни, що набули поширення і подальшого розвитку в Тибеті, Монголії, Бурятії. Важливими елементами для розуміння змісту танки є кількість ступ, їхнє місце в композиції, персонажі пантеону, що включені у структуру танки. У цьому ж контексті важливою є й кольорова палітра танки.

Як цитувати

Огнєва, О. Д. (2016). СЮЖЕТ “ВІСІМ СТУП”: ІСТОРІЯ ВИНИКНЕННЯ І ЙОГО ВТІЛЕННЯ НА ТАНКАХ В ТРАДИЦІЇ ТИБЕТСЬКОГО БУДДИЗМУ (ТАНКА З МУЗЕЮ МИСТЕЦТВ ІМЕНІ БОГДАНА І ВАРВАРИ ХАНЕНКІВ). Східний світ, (2-3 (91-92), 172-183. https://doi.org/10.15407/orientw2016.02.172
Переглядів статті: 75 | Завантажень PDF: 27

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

Бурятія, ваджраяна, Монголія, танка, Тибет, тибетський буддизм, “Вісім ступ”

Посилання

Александрова Н. В. Путь и текст. Китайские паломники в Индии. Москва, 2008.

Андросов В. П. Индо-тибетский буддизм. Энциклопедический словарь. Москва, 2011.

Будон Ринчендуб. История буддизма (Индия и Тибет) / Пер. с тиб. Е. Е. Обермиллера. Пер. с англ. А. М. Донцова. Санкт-Петербург, 1999.

Гух’ясамаджа-тантра: de bzhin gshegs pa thams-cad-kyi sku gsung thugs kyi gsang chen gsang ba ‘dus pa zhes bya ba brtags pa’i rgyal po chen po, skr. Sarvatathagata kaya vak citta rahasyoguhya samaja – nama – mahakalpa-raja // Каг’юр, Г’юд, т. “са”, лл. 90а–157. Дерге.

Зегерс М. Термины Буддизма. Санкт-Петербург, 1998.

Зегерс М. Ступа: символ природы ума / Перевела с нем. Е. Демидова; редакция – В. Рагимов // Морки. – http://morki.buddhism.ru/stupf_zegers.html

Манджушрімулакалпа-тантра: ’phags pa ‘jam dpal gyi rtsa ba’i rgyud, skr. Ārya-Mañjuśrīmulatantra // Каг’юр, Г’юд, т. “на”, 105a1–351a6. Дерге.

Махапариниббана-сутта / Перевод с пали А. Я. Сыркина // Буддизм в Украине. – http://ningma.org.ua/index.php/biblioteka-64/40-27/551-mahaparinibbana

Махапарінірвана-сутра: ‘phags pa yongs su mya ngam las ‘das pa chen po’i mdo, Mahāparinirvānasūtra // Каг’юр, До, т. “нья”, “та”. лл. 339а7–339б1. Дерге.

Нагарджуна. ‘Phags-pa-klu-sgrub/[Nāgārjuna]. “Gnas chen po brgyad kyi mchod rten la bstod pa” (Aṣṭamahāsthānacaityastotra) – Хвала восьми великим ступам у восьми великих місцях // Тенг’юр, розділ Тодцок (тиб. bstod tsogs), т. “ка”, 94a-b. Дерге.

Сутра Золотистого Света // Электронная библиотека RoyalLib.Com. – http://royallib.com/book/gautama_siddhartha/sutra_zolotistogo_sveta.html

Сюань-цзан. Записки о западных странах, составленные в правление великой династии Тан (Дай Тан си юй цзи) // Александрова Н. В. Путь и текст. Китайские паломники в Индии. Москва, 2008.

Тимченко Т. Живопис буддійський. Рукопис.

Фа-сянь. Записки о буддийских странах (Фо го цзи) // Александрова Н. В. Путь и текст. Китайские паломники в Индии. Москва, 2008.

Хижняк О. С. Буддийские ступы древней Индии. 31.10.2012. – http://webshus.ru/?p=11112

Хижняк O. Восемь великих ступ // Познание запредельного. – www.torchinov.com/торчиновские-чтения/первые-торчиновские-чтения/о-хижняк-восемь-великих-ступ/

Цонкапа Лопсандакпа. Sangs-rgyas so lnga’i mngon-rtogs dang / lha sku’i phyag-tshad bzhugso. Видання монастиря Галдан, т. “да”.

Bagchi P. C. The Eight Great Caityas and Their Cult // The Indian Historical Quarterly. Vol. 17, no. 2. 1941. – http://ccbs.ntu.edu.tw/FULLTEXT/JR-IDN/bagchi.htm

Buddha in Vajrasana and Eight Great Stupas from Khara-Khoto // The State Hermitage Museum. – http://www.hermitagemuseum.org/wps/portal/hermitage/digital-collection/25.+Archaeological+Artifacts/477130/?lng=en

Buddha Shakyamuni and Eight Stupas – School of Zanabazar – Stupas // The Tibetan Mongolian Museum Society. – http://tibetan-museum-society.org/tibetan-art-museum-gallery/exhibit.php?sortby=deity&sub=Stupas

Guhyasamāja Tantra or Tathāgataguhyaka / Critically ed. with introduction and index by B. Bhattacharyya. Baroda, 1931.

Nakamura Hajime. The Aṣṭamahāsthānacaityastotra and the Chinese and Tibetan Versions of a Text Similar to it // Indianisme et Bouddhisme: Mélanges offerts à Mgr Étienne Lamotte. Louvain-la-Neuve, 1980.

Pakhoutova E. A. Reproducing the Sacred Places: the Eight Great Events of the Buddha’s Life and their Commemorative Stupas in the Medieval Art of Tibet (10th – 13th century). Thesis (Ph.D.). University of Virginia, 2009.

Pakhoutova E. A. A Wondrous Great Accomplishment: a Painting of an Event // Asian Arts. – https://www.asianart.com/articles/pakhoutova/index.html

Stupa (chaitya) // Himalayan Art. – http://www.himalayanart.org/search/set.cfm?setID=163

Xie Jisheng. The Scenes of the Buddha’s Life with Eight Great Stupas in Mogao Cave 76 and Its Parallels from Tibet, Liao and Tangut Xia // The Art and Cultural History of Central and Western Tibet, 8th to 15th century. Symposium. University of Vienna, April 5–9th 2011. – http://www.univie.ac.at/chwh/content/reports/CTRC-Vienna%20program%205-8.

Watt J. Eight Great Stupas // Himalayan Art. – http://www.himalayanart.org/search/set.cfm?setID=1147

Articles on Stupas (contest) // Tsem Rinpoche. May 5, 2012. – http://www.tsemrinpoche.com/tsem-tulku-rinpoche/buddhas-dharma/10-articles-on-stupas-contest.html

REFERENCES

Aleksandrova N. V. (2008), Put’ i tekst. Kitayskiye palomniki v Indii, Moscow. (In Russian).

Androsov V. P. (2011), Indo-tibetskiy buddizm. Entsiklopedicheskiy slovar’, Moscow. (In Russian).

Budon Rinchendub (1999), Istoriya buddizma (Indiya i Tibet), Transl. from Tibetan by E. E. Obermiller, Transl. from English by A. M. Dontsov, Saint Petersburg. (In Russian).

Guhyasamaja-tantra: “de bzhin gshegs pa thams-cad-kyi sku gsung thugs kyi gsang chen gsang ba ‘dus pa zhes bya ba brtags pa’i rgyal po chen po, skr. Sarvatathagata kaya vak citta rahasyoguhya samaja – nama – mahakalpa-raja” in Kagyur, Gyud, Vol. “ca”, Derge edition, pp. 90a–157. (In Tibetan).

Zegers M. (1998), Terminy Buddizma, Saint Petersburg. (In Russian).

Zegers M. “Stupa: simvol prirody uma, Transl. from German by E. Demidova, V. Ragimov (Ed.)”, in Morki, available at: http://morki.buddhism.ru/stupf_zegers.html (In Russian).

Mañjuśrīmulatantra: “ ’phags pa ‘jam dpal gyi rtsa ba’i rgyud, skr. Ārya-Mañjuśrīmulatantra”, in Kagyur, Gyud, Vol. “na”, Derge edition, pp. 105a1–351a6. (In Tibetan).

“Mahaparinibbana-sutta, Transl. from Pali by A. Ya. Syrkin”, in Buddizm v Ukraine, available at: http://ningma.org.ua/index.php/biblioteka-64/40-27/551-mahaparinibbana (In Russian).

Mahāparinirvānasūtra: “ ‘phags pa yongs su mya ngam las ‘das pa chen po’i mdo”, in Kagyur, Gyud, Do, Vol. “nya”, “ta”, Derge edition, pp. 339a7–339b1. (In Tibetan).

Nāgārjuna / ‘Phags-pa-klu-sgrub, “Gnas chen po brgyad kyi mchod rten la bstod pa (Aṣṭamahāsthānacaityastotra)”, in Bstan 'gyu bstod tshogs, Vol. “Ka”, Derge edition, pp. 94a-b. (In Tibetan).

Sutra Zolotistogo Sveta, in Elektronnaya biblioteka RoyalLib.Com, available at: http://royallib.com/book/gautama_siddhartha/sutra_zolotistogo_sveta.html (In Russian).

Syuan’-tszan (2008), “Zapiski o zapadnykh stranakh, sostavlennyye v pravleniye velikoy dinastii Tan (Day Tan si yuy tszi)”, in Aleksandrova N. V., Put’ i tekst, Kitayskiye palomniki v Indii, Moscow. (In Russian).

Tymchenko T., Zhyvopys buddiys”kyy, Unpublished manuscript. (In Ukrainian).

Fa-syan’ (2008), “Zapiski o buddiyskikh stranakh (Fo go tszi)”, in Aleksandrova N. V., Put’ i tekst, Kitayskiye palomniki v Indii, Moscow. (In Russian).

Khizhnyak O. S. (2012), “Buddiyskiye stupy drevney Indii”, available at: http://webshus.ru/?p=11112 (In Russian).

Khizhnyak O. “Vosem’ velikikh stup”, in Poznaniye zapredel’nogo, available at: www.torchinov.com/торчиновские-чтения/первые-торчиновские-чтения/о-хижняк-восемь-великих-ступ/ (In Russian).

Tsonkapa Lopsandakpa, Sangs-rgyas so lnga’i mngon-rtogs dang / lha sku’i phyag-tshad bzhugso, Vol. “da”, Galdan edition. (In Tibetan).

Bagchi P. C. (1941), “The Eight Great Caityas and Their Cult”, The Indian Historical Quarterly, Vol. 17, No. 2, available at: http://ccbs.ntu.edu.tw/FULLTEXT/JR-IDN/bagchi.htm

“Buddha in Vajrasana and Eight Great Stupas from Khara-Khoto”, in The State Hermitage Museum, available at: http://www.hermitagemuseum.org/wps/portal/hermitage/digital-collection/25.+Archaeological+Artifacts/477130/?lng=en

“Buddha Shakyamuni and Eight Stupas – School of Zanabazar – Stupas”, in The Tibetan Mongolian Museum Society, available at: http://www.tibetan-museum-society.org/tibetan-art-museum-gallery/exhibit.php?sortby=deity&sub=Stupas

Guhyasamāja Tantra or Tathāgataguhyaka (1931), Critically ed. with introduction and index by B. Bhattacharyya, Baroda.

Nakamura Hajime (1980), “Aṣṭamahāsthānacaityastotra and the Chinese and Tibetan Versions of a Text Similar to it”, in Indianisme et Bouddhisme: Mélanges offerts à Mgr Étienne Lamotte, Louvain-la-Neuve.

Pakhoutova E. A. (2009), Reproducing the Sacred Places: the Eight Great Events of the Buddha’s Life and their Commemorative Stupas in the Medieval Art of Tibet (10th – 13th century), Thesis (Ph.D.), University of Virginia.

Pakhoutova E. A. “A Wondrous Great Accomplishment: a Painting of an Event”, in Asian Arts, available at: https://www.asianart.com/articles/pakhoutova/index.html

“Stupa (chaitya)”, in Himalayan Art, available at: http://www.himalayanart.org/search/set.cfm?setID=163

Xie Jisheng (2011), “The Scenes of the Buddha’s Life with Eight Great Stupas in Mogao Cave 76 and Its Parallels from Tibet, Liao and Tangut Xia”, in The Art and Cultural History of Central and Western Tibet, 8th to 15th century. Symposium. University of Vienna, April 5–9th 2011, available at: http://www.univie.ac.at/chwh/content/reports/CTRC-Vienna%20program%205-8.

Watt J. “Eight Great Stupas”, in Himalayan Art, available at: http://www.himalayanart.org/search/set.cfm?setID=1147

“10 Articles on Stupas (contest)” (2012), in Tsem Rinpoche, available at: https://www.tsemrinpoche.com/tsem-tulku-rinpoche/buddhas-dharma/10-articles-on-stupas-contest.html

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>